شناسهٔ خبر: 61321207 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

صهیونیست‌های معترض به کابینه تندرو نتانیاهو هشدار دادند

سه شنبه «روز قیامت» در اسرائیل

روزنامه جوان

تصویب لایحه اصلاح سیستم قضایی اسرائیل، موج جدیدی از اعتراضات علیه کابینه به راه انداخته است. ده‌ها هزار نفر صهیونیست برای بیست‌وهشتمین هفته متوالی با حضور در خیابان‌ها مخالفت خود را با طرح‌های جنجالی تندرو‌ها اعلام کردند. رهبران مخالف با بیان اینکه از مواضع خود عقب‌نشینی نخواهند کرد کابینه را تهدید کردند که روز سه شنبه منتظر روز قیامت باشند که در آن بزرگ‌ترین اعتراضات در سرزمین‌های اشغالی قرار است برگزار شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش «جوان»، درحالی که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مدعی است که لایحه اصلاح سیستم قضایی به معنای تضعیف دیوان عالی و عملکرد قضات نیست، اما این لفاظی نتوانسته مخالفان را از کف خیابان جمع کند. هرچند روند اعتراضات در هفته‌های اخیر تا حدی کاهش یافته بود، اما پس از تصویب این لایحه موج جدیدی از اعتراضات سراسر سرزمین‌های اشغالی را فرا گرفته است. در تازه‌ترین اقدام، طبق روال هفتگی ده‌ها هزار نفر شنبه شب به خیابان‌ها آمدند تا مخالفت خود را با طرح‌های نتانیاهو و دوستان تندرو آن اعلام کنند. روزنامه هاآرتص در گزارشی از این اعتراضات نوشت که ده‌ها هزار نفر در خیابان کاپلان در تل‌آویو گردهم آمدند و علیه نتانیاهو و سیاست‌هایش شعار دادند.
اعتراضات ضد کابینه در تل آویو با دخالت نیرو‌های پلیس به خشونت کشیده شد. دانی حالوتس، رئیس سابق ستاد ارتش اسرائیل در سخنانی در جمع تظاهرات‌کنندگان به نتانیاهو هشدار داد، هرگز سعی نکن وفاداری خلبانان را بیازمایی.
در شهر قدس هم صد‌ها نفر از معترضان میدان پاریس را بسته و ترافیک سنگینی در این منطقه به وجود آورده بودند. همچنین، چند بزرگراه دیگر در سایر مناطق فلسطین اشغالی به دست معترضان بسته شده و باعث به وجود آمدن ترافیک سنگینی شد.
روزنامه یدیعوت آحارانوت در گزارشی با اشاره اعتراضات شنبه شب پیش‌بینی کرد که هفته پیش رو هفته بسیار بغرنجی برای اسرائیل خواهد بود. پایگاه خبری واللا شمار معترضان را در خیابان کابالان تل آویو بیش از ۱۹۰ هزار نفر اعلام و تأکید کرد شمار معترضان در شهر‌ها و مناطق دیگر از مرز ۲۰۰ هزار نفر گذشته است.
در این اعتراضات تعدادی از مقامات سابق اسرائیل حضور داشتند. یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون اسرائیل در جمع تظاهرات‌کنندگان اعلام کرد: «ما کابینه‌ای غیرمعقول داریم.» پروفسور شکما بریسلر یکی از رهبران اعتراضات علیه برنامه‌های نتانیاهو هم در جمع تظاهر‌کنندگان در تل‌آویو گفت: «اگر کابینه نتانیاهو همچنان به دنبال پیشبرد برنامه‌های خود باشد، روز سه شنبه آینده بزرگ‌ترین حضور اعتراضی را برگزار خواهیم کرد.» به گفته وی، ۱۰ روز پیش رو، مهم‌ترین روز‌های تاریخ اسرائیل خواهند بود. معترضان همچنین تأکید کردند، روز سه شنبه آینده روز قیامت اسرائیل خواهد بود.
تداوم اعتراض تا فلج‌سازی
هاآرتص گزارش داد که معترضان صهیونیست در اراضی اشغالی قصد دارند دایره اعتراضات خود را به مرحله فلج کردن رژیم صهیونیستی سوق دهند تا شاید، فشار‌ها بر کابینه این رژیم افزایش پیدا کرده و از طرح جنجالی خود عقب‌نشینی کند. روزنامه هاآرتص گزارش داد که براساس طرح و برنامه معترضان، تعداد بیشتری از نظامیان ذخیره در ارتش رژیم صهیونیستی، از خدمت سرپیچی خواهند کرد. همچنین بر شرکت‌های بزرگ و نهاد‌های کارگری برای اعتصاب علیه لایحه اصلاحات قضایی که قرار است مرحله دوم آن طی روز‌های آتی در پارلمان رژیم صهیونیستی به تصویب برسد، اعمال فشار خواهد شد. سازمان‌دهندگان اعتراضات در اراضی اشغالی، قصد دارند از روز سه شنبه تا روز دو شنبه هفته بعد، فعالیت‌های خود را گسترش دهند، چرا که در این بازه زمانی، ممکن است بخش دوم و سوم لایحه مذکور در پارلمان رأی آورد.
همچنین قرار است یک نشست میان سازمان‌دهندگان اعتراضات با فعالان اقتصادی برجسته، برای بررسی موضوع اعتصاب برگزار شود. آن‌ها پیش‌بینی کرده‌اند که روز‌های آتی، فشار‌ها بر شرکت‌ها ونهاد‌های مختلف برای آغاز یک اعتصاب گسترده و فراگیر افزایش پیدا کند.
معترضان در شش ماه گذشته بار‌ها اعلام کرده‌اند که اگر تندرو‌های کابینه از طرح‌های خود عقب‌نشینی نکنند، به اعتراضات خود ادامه خواهند داد. رهبران مخالف پیش‌تر گفته بودند که اگر نتانیاهو به اجرای برنامه‌های خود اصرار ورزد تظاهرات میلیونی برگزار خواهند کرد و شاید این وعده در روز سه شنبه که روز قیامت نامگذاری شده است، محقق شود.
سه شنبه گذشته هم که به «روز فلج» نامگذاری شد، بلافاصله پس از تصویب اولین قرائت از لایحه اصلاح ساختار قضایی، صد‌ها هزار نفر، به خیابان‌ها آمدند. باتوجه به اینکه تندرو‌ها حاضر نیستند از طرح‌های خود عقب‌نشینی کنند، اعتراضات گسترده هم ادامه خواهد داشت و این مسئله می‌تواند شکاف‌های درون‌صهیونیستی را تشدید کند. در ماه‌های اخیر اعتراضات بیش از ۴۰ میلیارد دلار به اقتصاد اسرائیل ضربه زده است و ادامه این وضعیت کابینه نتانیاهو را در شرایط بدی قرار خواهد داد.
نافرمانی مدنی در ارتش
همزمان با افزایش دامنه اعتراضات مردمی در ارتش اسرائیل هم تمرد و نافرمانی از دستورات کابینه رو به فزونی است. در اعتراض به طرح قضایی نتانیاهو ۱۵۰ افسر و ۲۰ خلبان از روز یک شنبه از انجام خدمت نظامی خودداری کردند. معترضان تأکید کردند که لحظه تعیین تکلیف فرا رسیده و از اتحادیه کارگران و مؤسسات و نهاد‌های اقتصادی می‌خواهیم که اعتصاب عمومی اعلام کنند و به اعتراضات بپیوندند. در ماه‌های اخیر هزاران نفر از سربازان و افسران ارتش در واکنش به سیاست‌های نتانیاهو، پست خود را ترک کرده‌اند و این مسئله نگرانی مقامات تل آویو را در پی داشته است.
مقامات رژیم صهیونیستی با ابراز نگرانی از تشدید تمرد و طغیان در ارتش این رژیم، یک عملیات روانی برای مهار این پدیده به راه انداخته‌اند و این روز‌ها مدام از نبوغ و ابتکار عمل سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله و احتمال انجام عملیات پیش‌دستانه این جنبش سخن می‌گویند. مقامات امنیتی تل آویو سعی دارند با تهدید خواندن حزب‌الله و افزایش توانمندی‌های آن، اینگونه وانمود کنند که اگر ارتش اسرائیل ضعیف‌تر شود، فضا برای حملات حزب‌الله به سرزمین‌های اشغالی هم هموار خواهد شد، اما صهیونیست‌ها دیگر گوش‌شان به این لفاظی‌ها بدهکار نیست. شکاف در بدنه ارتش به‌قدری افزایش یافته است که برخی مقامات اسرائیلی از احتمال وقوع جنگ داخلی سخن می‌گویند و نسبت به این مسئله هشدار داده‌اند. اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر بار‌ها به این مسئله اعتراف کرده که تداوم شکاف‌های داخلی سبب می‌شود این رژیم از درون فروپاشیده و صهیونیست‌ها جشن هشتادسالگی خود را نبینند.

نظر شما