شناسهٔ خبر: 61249535 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مشکلی در تامین آرد به خبازی ها وجود ندارد

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران گفت: در تامین آرد و آردرسانی به واحدهای خبازی مشکلی نداریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، عباسعلی وفایی‌نژاد مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران بعدازظهر امروز در جلسه کارگروه آرد و نان استان، اظهار کرد: از ابتدای خرداد ماه عملیات خرید تضمینی گندم در ۵۸ هزار هکتار زمین‌های کشاورزی استان آغاز شد و با تصمیم کارگروه خرید تضمینی محصولات کشاورزی استان، برای اولین بار ۳۲ مرکز خرید تضمینی در استان راه‌اندازی شد.

وی افزود: برای اولین بار به منظور رفاه حال کشاورزان بخش هزارجریب، یک مرکز خرید تضمینی گندم در روستای یارسم در ۶۰ کیلومتری بهشهر راه‌اندازی شد تا کشاورزان روستاهای همجوار، گندم خود را به این مرکز خرید تحویل دهند.

*خرید تضمینی ۱۰۷هزار تن گندم

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران با بیان اینکه تاکنون بالغ بر ۱۰۷هزار تن گندم به‌صورت خرید تضمینی از کشاورزان استان خریداری کردیم، اضافه کرد:  ۹۰۰میلیارد تومان از مطالبات کشاورزانی که اسناد مربوط به تحویل گندم آنها تا تاریخ پنجم تیرماه در بانک عامل مورد تائید قرار گرفت پرداخت شد.

وفایی‌نژاد به تامین گندم از محل واردات از استان‌های داخلی و کشورهای خارجی اشاره کرد و افزود: در سال گذشته ۵۱۶ هزار تن گندم از محل خرید تضمینی گندم داخلی، واردات گندم داخلی از دیگر استان‌ها و واردات از کشورهای خارجی، تامین شد و در سال جاری از محل خرید تضمینی و موجودی اولیه تاکنون ۲۶۲ هزار تن گندم در استان داریم.

وی با اشاره به ظرفیت بالای استان در تامین کالاهای اساسی به واسطه بنادر موجود، اظهار کرد: در سال جاری تاکنون خرید خارجی و تامین گندم از طریق بنادر شمالی صورت نگرفته که امیدواریم این مساله به‌عنوان یکی از مطالبات استان که قابلیت تامین گندم کیفی از طریق بنادر شمالی را دارد تحقق پیدا کند.

*توجه به مشکلات در حمل جاده‌ای

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران با تاکید بر توجه به مشکلات عدیده در حمل جاده‌ای، خاطرنشان کرد: غالب گندم‌های وارداتی از استان‌های دیگر از طریق حمل ریلی و به مرکزیت سیلوی شهید میرزاپور نکا صورت گرفته که در نوع خودش یک فرصت محسوب می‌شود.

* تابستان و افزایش تقاضا برای نان در ماه محرم

وفایی‌نژاد با اشاره به فصل تابستان و ورود مسافران و افزایش تقاضا برای نان در مام محرم، تصریح کرد: در استان مازندران با توجه به ویژگی خاصی که دارد و جمعیت سیار و شناوری که در ایام تعطیل به‌ویژه در تابستان به جمعیت استان افزوده می‌شود، تمهیدات ویژه‌ای برای تامین نان مورد نیاز صورت می‌گیرد.

وی یادآور شد: پس از ایام تعطیل نوروز بالغ بر ۶۳ هزار کیسه آرد در قالب مناسبتی و فوق‌العاده در ایام مربوط به اعیاد و مناسبت‌های مختلف تحت عنوان سهمیه آرد مناسبتی در اختیار شهرستان‌ها قرار داده شد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران بیان کرد: با توجه به تصمیمات خوبی که در جلسه امروز کارگروه آرد و نان گرفته شد، قطعا آرد مورد نیاز برای افزایش تقاضای نان در ایام محرم در قالب مناسبتی را تامین خواهیم کرد.

وفایی‌نژاد  با تاکید بر دستورات استاندار به دستگاه‌های نظارتی، یادآور شد: باید از ظرفیت بخش‌های مختلف و دستگاه‌های نظارتی برای امر نظارت بر نحوه پخت، ساعت و میزان پخت واحدهای نانوایی استفاده کرد تا نظارت جامعی بر فعالیت و عملکرد نانوایی‌ها داشته باشیم.

*نظارت بر فعالیت ۴۶۰۰ خباز

وی در ارتباط با طرح هوشمندسازی یارانه آرد نان، اظهار کرد: این طرح از بزرگ‌ترین و بهترین برنامه‌های کشوری برای رصد و پایش اطلاعات مربوط به خبازان بوده که در مازندران بر فعالیت ۴هزار و ۶۰۰ خباز نظارت دارد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران ادامه داد: این سامانه براساس برنامه‌ای که دارد و اطلاعاتی که دریافت می‌کند سهمیه نانوایان را بر اثر تراکنش‌های صورت گرفته تحویل می‌دهد.

*سهمیه آرد مازندران تغییری نداشت

وفایی‌نژاد با بیان اینکه سهمیه آرد استان تغییر چندانی نداشته است، اضافه کرد: با توجه به هوشمند بودن سامانه نظارت بر عملکرد نانوایان، در برخی مناطق که تعداد نانوایی کم بوده و تخلفی هم توسط آن نانوایی صورت گرفته، سامانه به صورت خودکار سهمیه آن نانوایی را کسر و تقاضای نان توسط مردم را به سمت دیگر نانوایی‌ها که عملکرد مثبتی داشتند هدایت کرده و این مسئله موجب نارضایتی و افزایش صف در نانوایی‌ها شده است.

وی یادآور شد: در مقوله نان باید فراتر از مدیریت سیستمی، ابزارهایی براساس تشخیص مدیریتی به استان واگذار شود تا براساس نوع جمعیت شناور یا جمعیت ساکن و حجم تقاضای متفاوتی که در برخی نقاط ایجاد می شود، سهمیه آرد نانوایی‌ها را مدیریت کند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران بیان کرد: سرانه مصرف آرد در کشور رقم ۷.۲ کیلوگرم برای هر نفر است در صورتی که در مازندران در برخی شهرها تا ۱۲.۵ کیلوگرم نیز سرانه مصرف آرد است.

وفایی‌نژاد با تاکید بر اینکه اداره کل غله و خدمات بازرگانی در تامین آرد و آردرسانی به واحدهای خبازی مشکلی ندارد، یادآور شد:  ماهانه ۳۲ هزار تن آرد در قالب یارانه نوع یک و دو برای کل خبازان استان تامین می‌شود.

*رسالت غله تامین آرد است

وی افزود: رسالت غله تا بخش تامین آرد است و نظارت بر پخت،تحویل نان به مردم و تامین نیاز واقعی آنها باید توسط دستگاه‌های نظارتی صورت گیرد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران با اشاره به یارانه حدود ۲۰ برابری دولت در حوزه گندم، آرد و نان به منظور حمایت از تمام اقشار جامعه، گفت: اگر بر تولید نان مراقبت و نظارت نکنیم، بخشی از آرد را در قالب انحراف و هدررفت خواهیم داشت.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/م

نظر شما