شناسهٔ خبر: 61220687 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

توصیه های دکتر مسعود جعفری برای مراقبت از پوست در فصل تابستان

مراقبت از پوست همیشه اهمیت دارد، اما در فصل تابستان و با گرم شدن هوا مراقبت از انواع پوست اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. در این فصل دمای بالا، گرمای هوا، تابش اشعه UV و تعریق زیاد می‌تواند باعث بروز مشکلاتی برای پوست شود. دکتر مسعود جعفری مختصص و جراح پوست و مو توصیه‌هایی برای مراقبت از پوست در فصل تابستان ارائه کردند که در ادامه این مطلب قصد داریم درباره این توصیه‌ها با شما صحبت کنیم.

صاحب‌خبر -

اهمیت مراقبت از پوست در فصل تابستان

معمولا افراد در فصل تابستان نسبت به فصل‌های دیگر اوقات بیشتری را در بیرون از خانه سپری می‌کنند. گرمای هوا و آفتاب سوزان فصل تابستان می‌تواند باعث بروز مشکلات و بیماری‌های مختلف پوستی مانند آفتاب سوختگی شود. خشکی پوست، اگزما، التهاب پوست، چربی بیش از حد پوست، باز تر شدن منافذ پوست، ایجاد جوش و آکنه و... از دیگر بیماری‌هایی هستند که در صورت عدم توجه و رسیدگی به پوست در تابستان بیشتر اتفاق می‌افتند.

روش‌های مراقبت از پوست در فصل تابستان

برای جلوگیری از ایجاد مشکلات مختلف برای پوست، مراقبت از پوست در فصل تابستان برای همه افراد و در هر رده سنی یک ضرورت است. در ادامه، با توصیه‌های دکتر مسعود جعفری برای مراقبت از پوست در فصل تابستان آشنا خواهید شد.

استفاده از ضد آفتاب برای مراقبت از پوست

از ضد آفتاب استفاده کنید

مهم‌ترین اصل برای مراقبت از پوست در فصل تابستان استفاده از کرم ضد آفتاب است. هر چند که استفاده از ضد آفتاب فقط مختص تابستان نیست اما در فصول گرم سال باید بیشتر به آن توجه شود. استفاده مداوم از ضد آفتاب علاوه بر اینکه از پوست شما در برابر آسیب‌های اشعه خورشید محافظت می‌کند، از پیری زودرس و ایجاد چین‌وچروک روی پوست نیز جلوگیری می‌کند. نکته‌ای که هنگام خرید ضد آفتاب باید مد نظر قرار دهید این است که آن را متناسب با پوست خود انتخاب کنید تا کارایی لازم را داشته باشد.

برای اطمینان از قدرت محافظتی این کرم، حتما ضد آفتابی با SPF حداقل 30 انتخاب کنید. علاوه بر این، ضد آفتابی تهیه کنید که از نوع طیف وسیع باشد و بتواند مانع از رسیدن هر دو نوع اشعه خورشید یعنی UVA و UVB به پوست شما شود.

در رابطه با استفاده درست از این کرم برای محافظت از پوست در فصل تابستان نیز رعایت دو نکته ضروری است:

  • حدودا 30 دقیقه قبل از خارج شدن از منزل از ضد آفتاب استفاده کنید.

  • برای محافظت بیشتر، مقدار کافی ضد آفتاب یعنی تقریبا برابر با دو بند انگشت کامل از آن را به صورت خود بزنید.

از مرطوب‌کننده و یا آبرسان پوست غافل نشوید

در فصل تابستان به دلیل تعریق زیاد ناشی از گرمای هوا، نه تنها آب بدن از دست می‌رود بلکه رطوبت پوست نیز کاهش پیدا می‌کند. به همین دلیل، برای مراقبت از پوست در فصل تابستان استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده یا آبرسان را فراموش نکنید. ممکن است برخی‌ها به دلیل این‌که پوست چربی دارند، گمان کنند نیازی به مرطوب‌کننده ندارند. اما واقعیت این است که با زدن آبرسان یا مرطوب‌کننده، رطوبت مورد نیاز پوست تامین شده و پوست شادابی خود را حفظ می‌کند. یکی دیگر از مزیت‌های آبرسان یا مرطوب‌کننده برای پوست این است که از باز شدن منافذ پوست جلوگیری می‌کند.

از آرایش‌های سنگین دوری کنید

ترکیب کرم‌پودرهای سنگین با تعریق زیاد ناشی از گرمای هوا در فصل تابستان نتیجه‌ای جز آسیب به پوست ندارد. برای مراقبت از پوست در فصل تابستان سعی کنید آرایش ساده و ملایم داشته باشید و از ایجاد لایه‌های اضافی مواد آرایشی روی صورت خود اجتناب کنید تا منافذ پوستتان بتواند نفس بکشد.

آب زیاد بنوشید

مراقبت از پوست در فصل تابستان فقط محدود به محصولات مراقبت پوستی نیست. طبق توصیه دکتر مسعود جعفری به طور کلی، نوشیدن آب کافی باعث شفاف شدن و شادابی پوست می‌شود. در فصل تابستان به دلیل تعریق زیاد، بدن زودتر مقدار بیشتری آب از دست می‌دهد. در نتیجه توصیه می‌شود در طول روز آب و همچنین سبزیجات به اندازه کافی مصرف کنید.

پوستتان را لایه برداری کنید

احتمالا شما هم این تجربه را داشته‌اید که در فصل تابستان پوست صورتتان بیشتر از بقیه فصول سال چرب می‌شود. تجمع چربی، عرق، لوازم آرایشی و حتی ضد آفتاب روی پوست صورت می‌تواند موجب به وجود آمدن جوش و آکنه شود و بسته شدن راه‌های تنفسی پوست شود.

در چنین شرایطی می‌توانید خودتان در خانه با استفاده از محصولات پوستی مختلف مثل لایه‌بردارها پوست خود را لایه‌برداری کنید. روش دیگری که می‌توانید از آن استفاده کنید، مراجعه به کلینیک‌های زیبایی مثل کلینیک زیبایی زعفرانیه است تا به صورت تخصصی و متناسب با شرایط پوست شما، لایه‌برداری و پاک‌سازی پوست انجام شود.

مراقبت از پوست در فصل تابستان

از کلاه و عینک آفتابی استفاده کنید

یکی از ساده‌ترین کارهایی که می‌توان برای مراقبت از پوست در فصل تابستان انجام داد، استفاده از کلاه و عینک آفتابی است. اشعه UV خورشید علاوه بر پوست به چشم‌ها نیز آسیب وارد می‌کند و می‌تواند منجر به بروز بیماری‌هایی مثل آب مروارید شود. استفاده از عینک مناسب با UV استاندارد (برابر با 400) از چشم‌ها در برابر آفتاب محافظت می‌کند. همچنین، کلاه‌های لبه‌دار مانع از تابش مستقیم نور خورشید به صورت می‌شوند.

مراقبت از لب‌ها را فراموش نکنید

لب‌ها نیز درست مانند پوست صورت در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند و مراقبت از لب مانند مراقبت از پوست در فصل تابستان اهمیت دارد. در صورت عدم مراقبت صحیح از لب، مشکلاتی مثل خشکی لب و در موارد حاد، سرطان پوست و لب ممکن است ایجاد شود. به همین دلیل بهتر است در فصل تابستان از محصولات حاوی SPF (15 به بالا) مثل ضد آفتاب‌های مخصوص لب یا رژ لب‌های SPF دار برای لب استفاده شود.

روتین پوستی مناسب داشته باشید

هر چند که داشتن روتین پوستی محدود به یک فصل از سال نمی‌شود، اما از آن جایی که فصل تابستان می‌تواند باعث بروز مشکلات بیشتری برای پوست شود، داشتن یک روتین پوستی مناسب جهت مراقبت از پوست در فصل تابستان بسیار مفید است. یک روتین پوستی در فصل تابستان می‌تواند شامل شوینده مناسب پوست صورت، تونر، آبرسان یا مرطوب‌کننده و ضد آفتاب باشد.

اگر در انتخاب، بین طیف وسیعی از محصولات مراقبت پوستی سردرگم هستید و نمی‌دانید کدام یک از آن‌ها مناسب شما است، سوال از دکتر پوست آنلاین رایگان گزینه مناسبی است.

نظر شما