شناسهٔ خبر: 61194261 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

افزایش بهره گیری از انرژی خورشیدی

اختراع تاینورتر فتوولتائیک تک‌فاز بدون‌ترانسفورماتور متصل‌به‌شبکه در دانشگاه بیرجند

خبرگزاری صدا و سیما

مخترعان دانشگاه بیرجند، تاینورتر فتوولتائیک تک‌فاز بدون ترانسفورماتور متصل به شبکه با جریان نشتی کم و قابلیت مبادله‌ی توان راکتیو، اختراع کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، این اختراع در حوزه برق خورشیدی توسط دکتر محمدعلیاختراع تاینورتر فتوولتائیک تک‌فاز بدون‌ترانسفورماتور متصل‌به‌شبکه در دانشگاه بیرجند شمسی‌نژاد، عضو هیأت علمی گروه آموزشی برق دانشکده مهندسی و مهندس محمد فراهانی، دانشجوی دکتری رشته مهندسی برق دانشگاه بیرجند ثبت شد.


با توجه به اینکه ضریب نفوذ سیستم‌های فتوولتائیک تک‌فاز در شبکه‌های توزیع برق به‌سرعت در حال افزایش است و اینورتر PV تک‌فاز قلب این سیستم‌هاست، در ادامه‌ی فرایند تکامل و بهبود عملکرد سیستم‌های PV، برای افزایش بازدهی و چگالی توان، کاهش هزینه و بهبود قابلیت اطمینان، پیشنهاد حذف ترانسفورماتور از داخل اینورتر‌های PV تک‌فاز مطرح شد.


با حذف ترانسفورماتور، چالش جریان نشتی بروز می‌کرد، اما در این اختراع، ساختار جدیدی معرفی می‌شود که در آن جریان نشتی بسیار کم‌تر از حد مجاز ارائه‌شده در استاندارد‌ها می‌باشد.


از طرف دیگر، به‌واسطه‌ی نفوذ بالای سیستم‌های PV تک‌فاز در شبکه، الزام جبران‌سازی توان راکتیو برای پشتیبانی از شبکه و بهبود پایداری و قابلیت اطمینان آن طرح شد.


به واسطه ساختار اختراع پیشنهادی، امکان مبادله‌ی توان راکتیو پس‌فاز و پیش‌فاز به‌خوبی فراهم، و هم‌چنین در پریود‌های مبادله‌ی توان راکتیو نیز جریان نشتی به‌خوبی محدود می‌شود.


ساختار ارائه‌شده در این اختراع بومی است و به‌خوبی می‌تواند با ساختار‌های ارائه‌شده در اینورتر‌های PV تجاری مطرح دنیا رقابت کند.

نظر شما