شناسهٔ خبر: 61188145 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایستنا | لینک خبر

وزیر ارتباطات: مدعیان آزادی بیان دسترسی مردم ایران به ۱۰هزار سایت علمی را محدود کردند

صاحب‌خبر -
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه هیچ سایت علمی در جمهوری اسلامی فیلتر نشده است، گفت: مدعیان آزادی بیان دسترسی مردم ایران به ۱۰ هزار سایت پرکاربرد علمی را فیلتر و محدود کرده‌اند.
 
به گزارش ایرنا، عیسی زارع پور به عنوان هجدهمین مهمان مرکز ارتباطات مردمی ظهر یکشنبه -۱۸تیرماه- در راستای رویکرد مردمی دولت سیزدهم و پاسخگوی بی واسطه با مردم در دور دوم پاسخگویی برخط دولتمردان برای سومین بار در این مرکز حاضر و پاسخگوی سوالات مردم شد.
 
وزیر ارتباطات در پاسخ به اولین تماس مردمی از استان کرمان درباره مطالبه راه اندازی یک آزمایشگاه برای امواج میلی‌متری با بیان اینکه اعتبارات وزارتخانه محدود است،  تصریح کرد: در وزارت ارتباطات برای تجهیز آزمایشگاه در دانشگاه‌ها سازوکار ویژه ای وجود ندارد ولی حتما این موضوع را به رئیس پژوهشکده وزارت ارتباطات منتقل خواهم کرد تا پیگیری شود. در بحث حمایت از آزمایشگاه‌ها وزارت علوم متولی امر است.
 
زارع پور در پاسخ به تماس شهروندی از اراک که اپلیکیشن استارتاپی را تهیه کرده بود و از وزیر درخواست دریافت تسهیلات داشت، مطرح کرد: خوشبختانه چنین ایده‌هایی میان جوانان بسیار است و در وزارت ارتباطات پاسخگویی به تمامی این درخواست‌ها میسر نیست زیرا منابع محدودی در اختیار داریم ولی سازوکاری برای این موضوع طراحی شده است، به معاونت فناوری خواهم گرفت تا دلایلی عدم ارائه تسهیلات بررسی شود.
 
وی افزود: برای دریافت چنین تسهیلاتی باید در سامانه نوآفرین وزارت ارتباطات ثبت نام و برای گرفتن تسهیلات اقدام شود.
 
وزیر ارتباطات درباره گلایه شهروندی از کاشان در مورد سرعت اینترنت پرسید که چرا از سکوهای داخلی استفاده نمی‌کنید؟ و این نکته را هم خاطرنشان کرد که پیام رسان‌های داخلی از واتساپ بهتر هستند. تصمیم‌گیری در مورد فیلترینگ و رفع آن با وزارت ارتباطات نیست. ‌
 
زارع پور تصریح کرد: در دنیای پیش‌رو که زندگی‌ بشر به سمت هوشمند شدن و دیجیتال پیش می‌رود، کشوری که از خود دارایی دیجیتال و سکوی بومی نداشته باشد دیگران از خارج از کشور برایش‌ تصمیم‌می‌گیرند.
 
وی بیان کرد: شما تصور کنید اسنپ در کشور نبود و مجبور بودید از نرم افزار آمریکایی «هوبر» استفاده کنیم.  اگر این سرویس هوشمند حمل و نقل تصمیم‌ می‌گرفت یک نصف روز در ایران سرویس ندهد، قطعا تمام کشور را به هم می‌ریخت.  
 
کشوری که دارایی دیجیتال نداشته باشد وجود خارجی ندارد
 
وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه در آینده کشوری که از خود دارایی دیجیتال نداشته باشد وجود خارجی ندارد، خاطرنشان کرد: دنیای آینده دنیای حکمرانی پلتفرم‌هاست. به تازگی دو قانون در اروپا تحت عنوان قانون خدمات دیجیتال و بازار دیجیتال تصویب شده است که کمتر از ۶ماه دیگر اجرایی می‌شود که بر مبنای آن قواعد سختگیرانه برای سکوهایی که در اروپا فعال هستند وضع شده تا اروپا بتواند حاکمیت خود را حفظ کند.
 
کشورها به مرزهای مجازی خود حساسیت دارند
 
زارع پور با اشاره به اینکه اروپا پلتفرم بومی ندارد، تاکید کرد: ولی با این قانون جدید پلتفرم‌های بومی‌اش در آینده رشد خواهد کرد. همه کشورها به مرزهای فضای مجازی خود حساسیت دارند و توجه جدی و ویژه به سکوهای بومی دارند.  
 
۹۰ درصد جرایم رایانه‌ای مربوط به پلتفرم‌های خارجی است
 
وزیر ارتباطات با بیان اینکه ۹۰ درصد پرونده جرایم رایانه‌ای مربوط به این پلتفرم‌های خارجی است، یادآور شد: به سکوهای خارجی متذکر شده ایم که باید برای رعایت مصالح و قوانین داخلی در ایران دفتر راه اندازی کنند اما این پلتفرم‌ها نمی‌پذیرند که تعهد بدهند تا حقوق مردم ایران را رعایت کنند.
 
 زارع پور گفت: در وزارت ارتباطات وظیفه داریم وقتی پلتفرم بنا به مصالحی فیلتر شود جایگزین مناسب را برای آنها فراهم‌ کنیم که مردم نیازی به روشن کردن فیلتر شکن نداشته باشد. روزانه بیش از ۲۰ میلیون نفر از پیام رسان‌های داخلی استفاده می‌کنند.
 
مدعیان آزادی بیان دسترسی مردم ایران به ۱۰هزار سایت علمی را محدود کرده‌اند
 
وی با بیان اینکه هیچ سایت علمی در جمهوری اسلامی فیلتر نشده است‌ و این در مرام دولت و نظام نیست، گفت: برخی سایت‌های خارجی دسترسی خود را روی مردم ایران فیلتر و محدود کرده اند. مدعیان آزادی بیان ۱۰ هزار سایت پرکاربرد علمی را روی مردم ایران فیلتر کرده اند.
 
زارع پور اضافه کرد: در هفته گذشته گوگل پروتکل http را بسته است و ما برای اینکه مشکل را حل کنیم سایتonline.۴۰۳ را راه اندازی کرده ایم و با سازوکاری تحریم ها را دور زده ایم و این سایت‌های تحریم شده را در اختیار مردم گذشته ایم. تصمیم با مردم است که می‌خواهند با فیلترشکن در سکوهای خارجی باشند و یا از سکوهای داخلی با سرعت بهتر و ارزان‌تر استفاده کنند.
 
وزیر ارتباطات تاکید کرد: برخی از سکوها که در گذشته فیلتر شده است نیاز به بازنگری دارد کما اینکه رئیس جمهور در حکم جدید شورای عالی فضای مجازی درخواست کرد سیاست ها و مصادیق فیلترینگ بازنگری شود.
 
زارع پور بیان کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۷ میلیون ایرانی از پنجره ملی خدمات دولت هوشمند استفاده کردند که یک رکورد محسوب می‌شود.
 
به گفته وی از مجموع این ۱۷ میلیون مراجعه، ۹ میلیون کاربر برای مشاهده کارنامه فرزند خود به سامانه مراجعه کردند.
 
زارع پور در پاسخ به تلفن یکی از شهروندان درباره تاخیر در پرداخت حقوق ماهیانه مخابرات از نماینده خود در هیات مدیره مخابرات خواست که پیگیر حل این مشکل باشد.
 
وزیر ارتباطات همچنین خاطر نشان کرد: واگذار شدن مخابرات به بخش خصوصی سبب شده است تا وزارتخانه امکان مداخله چندانی به خصوص در مسائل داخلی شرکت مخابرات نداشته باشد.
 
وی درباره حضور وزرا در شبکه اجتماعی ویراستی، گفت: توصیه من به اعضای دولت این است که در همه شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های داخلی حضور یابند و با مردم در ارتباط باشند. تمامی مدیران وزارت ارتباطات به ویراستی آمده اند و تیک آبی هم دریافت کرده اند.
 
حساب کاربری آیت الله رئیسی در ویراستی فعال می‌شود
 
زارع پور درباره حضور رئیس جمهور در شبکه مجازی ویراستی تصریح کرد: حضور رئیس جمهور هم در برنامه وجود دارد، روز گذشته که پیگیری کردم، قرار بر این شد اکانت و حساب کاربری رئیس جمهور در این شبکه مجازی راه اندازی بشود.
 
وزیر ارتباطات با بیان اینکه در ویراستی بی‌واسطه و مستقیم می‌توان با مردم در ارتباط بود، خاطر نشان کرد: در شبکه مجازی ویراستی چندین پیامی را دریافت کردم تحت عنوان ایجاد اختلال در یک روستا، که با بررسی های وزارت ارتباطات مشکل رفع شد. البته گاهی توقعات خارج از تکلیف وزارت خانه است. در هر روستا بیش از یک اپراتور فعال نیست اما گاهی مردم در خواست دارند که تمامی اپراتور ها در آنجا فعال باشند.  
 
زارع پور درباره جزئیات گفت و گوی خود با مردم و عمده سوالات آنها پیرامون پایین بودن سرعت اینترنت بیان کرد: در گذشته اقدامات خوبی بر روی زیرساخت‌ها صورت نگرفته و زیرساخت‌ها فرسوده شده اند. در این دولت پروژه‌های زیادی را آغاز کرده‌ایم. در حال حاضر نسبت به شرایط مطلوب ممکن است عقب باشیم اما نسبت به گذشته پیشرفت‌های خوبی کسب کرده ایم.
 
وی درباره نارضایتی مردم از سرعت اینترنت گفت:استفاده از فیلترشکن‌ سرعت اینترنت را کاهش می‌دهد و توصیه ما به مردم این است که تا حدالقدور از فیلترشکن استفاده نکنند چرا که امنیت سیستم‌شان را به مخاطره می‌اندازد. چندی قبل هم مشاهده کردید اطلاعات ۱۰ میلیون کاربر که از فیلترشکن رایگان خارجی استفاده کرده بودند منتشر شد. وظیفه من به عنوان وزیر ارتباطات این است که سکو های داخلی را تقویت کنم و پاسخگوی نیاز مردم باشم.  
 
وزیر ارتباطات درباره فعالیت برخی کسب و کارها در سکوی خارجی‌ تاکید کرد: بسته‌های حمایتی و ویژه‌ای برای کسب و کارهایی که در سکوهای داخل فعالیت می‌کنند در نظر گرفته شده است و تلاش ما این است که فضای داخل را برای کسب و کارها آماده کنیم تا بتوانند از این ظرفیت‌ها استفاده کنند.  
 
وی درباره اینکه چرا جلوی دلالی این فیلترشکن‌ها گرفته نمی‌شود، عنوان کرد: این بحث حقوقی و قانونی دارند. راه مقابله با فیلترشکن قانون است و تولید فیلترشکن جرم‌انگاری نشده است و هر کسی به راحتی می‌تواند راه‌اندازی کند. و صرفا با کار فنی نمی‌توان با آن مقابله کرد.
 
زارع‌پور درباره آخرین وضعیت کارگروه بررسی وضعیت سرعت اینترنت خاطر نشان کرد: رئیس جمهور این ماموریت را به مرکز ملی فضای مجازی سپرده است که با حضور وزارت ارتباطات و چند عضو دیگر شورا این مساله بررسی می شود و تاکنون چند جلسه تشکیل شده است. بخشی از مشکلاتی که در شبکه وجود دارد، مشکلات تاریخی و ۱۰ سال است. انشاءالله با پروژه‌هایی که در دست اجرا داریم در میان مدت و بلند مدت برطرف می‌شود.
 
تصمیمی برای افزایش تعرفه بسته‌های اینترنتی نگرفته‌ایم
 
وزیر ارتباطات افزایش قیمت بسته‌های اینترنتی را تکذیب کرد و گفت: فعلا هیچ تصمیمی برای افزایش تعرفه بسته‌های اینترنتی نگرفتیم. اگر مصداقی باشد ورود خواهیم‌کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما