شناسهٔ خبر: 6111581 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

کشورهاي 1+5‌، همه از دستيابي به توافق هسته‌اي سخن مي‌گويند

توافق نهايي نزديک است

سخنگوي کاخ سفيد: اطمينان داريم که با ايران به توافق مي‌رسيم

صاحب‌خبر -

گروه سياسي: دور‌خيز‌ ايران و آمريکا براي رسيدن به توافق نهايي در حالي خبر از نزديک شدن به توافق نهايي را دارد که با اضافه شدن محمد‌جواد ظريف، علي‌اکبر صالحي، مرضيه افخم و حسين فريدون به هيات مذاکره کننده ايراني، تيم مذاکره کننده ايران کامل شد و در آن سومعاونان وزير خارجه آمريکا و مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا و وزير انرژي آمريکا به مذاکرات پيوستند. گفتني است ارنست مونيز، وزير انرژي آمريکا با حضور در اتاق محل اقامت دکتر صالحي در هتل کوبورگ از وي عيادت و براي وي آرزوي بهبود سريعتر کرد.ضمنا محمد جواد ظريف پس از ورود به وين به هتل کوبورگ محل برگزاري مذاکرات هسته‌اي رفت و با جان کري، وزير خارجه آمريکا آخرين تحولات مربوط به مذاکرات را مورد بررسي قرار داد. ظريف و کري يک ساعت و نيم مذاکره کردند و پس از آن علي اکبر صالحي رييس سازمان انرژي اتمي‌، حسين فريدون دستيار ويژه رييس‌جمهوري و ارنست مونيز وزير انرژي آمريکا هم به آنها اضافه شدند.سيد‌عباس عراقچي و مجيد تخت روانچي معاونان وزير امور خارجه، وندي شرمن معاون وزير خارجه آمريکا‌، رابرت مالي و هلگا اشميد معاون هماهنگ کننده سياست خارجي اتحاديه اروپا از ديگر مذاکره کنندگاني هستند که به اين جمع پيوستند.

وزير امور خارجه کشورمان اراده سياسي طرف مقابل را لازمه رسيدنِ مذاکرات هسته‌اي به يک سرانجام قابل قبول دانست.به گزارش ايسنا‌، محمد‌جواد ظريف ديروز (سه‌شنبه) پس از ورود به وين، پايتخت اتريش در مصاحبه با خبرنگاران با اشاره به اينکه مذاکرات به مرحله‌ بسيار حساسي رسيده است، گفت: در اين مرحله با اراده‌ سياسي و عزم و با کار فراوان امکان پيشبرد کار هست.وي افزود: بيش از همه به اراده‌ سياسي طرف مقابل براي رسيدن به يک سرانجام قابل قبول نياز است.ظريف تصريح کرد: مردم ايران تنها توافقي را خواهند پذيرفت که عادلانه باشد و اين موضوع را طرف مقابل نيز درک کرده است.ظريف با بيان اين که در سفر به تهران‌، مشورت‌هايي صورت گرفت، گفت: مذاکرات قطعا در حال پيشرفت است و به مرحله بسيار حساسي رسيده است.وي حضور صالحي در مذاکرات را بسيار مفيد دانست و افزود: اين حضور با وجود مشکلات سلامتي ايشان، نشان دهنده جديت ايران در مذاکرات است. جان کري وزير خارجه آمريکا پس از مذاکره وزير خارجه ايران گفت: ازملاقات با ظريف دلگرم شدم.وزير خارجه آمريکا پيش از ظهر سه شنبه پس از ورود محمد‌جواد ظريف به هتل کوبورگ ابتدا ساعتي با او به صورت خصوصي و سپس در حضور ساير مذاکره کنندگان ايراني و آمريکايي گفت‌و‌گو کرد.

سخنگوي کاخ سفيد گفت که واشنگتن اطمينان دارد که توافق با ايران دست‌يافتني است هرچند که امکان دارد اين توافق بعد از ضرب‌الاجل سه‌شنبه حاصل شود. سخنگوي کاخ سفيد اعلام کرد که حصول توافق هسته‌اي بين ايران و 1+5 نزديک است.به گزارش ايسنا، به نقل از پايگاه خبري هيل، جاش ارنست، سخنگوي کاخ سفيد در نشست خبري روز دوشنبه خود درباره احتمال تمديد مذاکرات هسته‌اي ايران و گروه 1+5،‌ گفت: در حال حاضر پيش‌بيني مي‌شود که اين مذاکرات پس از ضرب‌الأجل 30 ژوئن نيز ادامه يابد اما اين به معني به بن‌بست رسيدن مذاکرات نيست.سخنگوي کاخ سفيد ادامه داد: مذاکره کنندگان ما براي دستيابي به يک توافق نهايي پس از اين ضرب‌الأجل در وين باقي خواهند ماند.ارنست تصريح کرد: من نمي‌خواهم در اينجا عدد و رقم بياورم اما واضح است که مذاکره کنندگان ما متوجه موانع در مذاکرات هستند. با اين حال دستيابي به توافق نهايي نزديک است.به گزارش پايگاه خبري هيل،‌ مذاکره کنندگان ايران و شش قدرت جهاني هم اکنون در حال نهايي کردن پارامترهاي فني هستند که اوايل ماه آوريل در لوزان سوئيس بر سر آنها توافق شد که محدوديت برنامه هسته‌اي ايران در ازاي لغو تحريم‌هاي بين‌المللي تهران را در پي خواهد داشت.اين کشورها پيش از اين اعلام کرده بودند در ضرب‌الأجل 30 ژوئن به توافق نهايي دست پيدا خواهند کرد اما مذاکره‌کنندگاني که هم‌اکنون در وين با يکديگر ديدار مي‌کنند با موضوعات پيچيده‌اي شامل زمان‌بندي لغو تحريم‌ها و ميزان بازرسي از سايت‌هاي هسته‌اي ايران روبرو هستند که حصول توافق در زمان تعيين شده را سخت کرده است.سخنگوي کاخ سفيد همچنين در اين نشست، گفت: مذاکره کنندگان آمريکا چند روز ديگر براي ادامه رايزني‌ها در وين مي‌مانند اما رئيس جمهور اوباما توافقي که مسير ايران براي دستيابي به سلاح هسته‌اي را مسدود نکند يا اين کشور را ملزم به پذيرفتن بازرسي‌هاي سرزده نکند نخواهد پذيرفت.وي ادامه داد: اگر ايراني‌ها يک توافق نهايي را که مطابق با چارچوب تفاهم به دست ‌آمده در ماه آوريل است نپذيرند توافقي وجود نخواهد داشت.ارنست در ادامه تلاش کرد تا ادامه مذاکرات هسته‌اي پس از 30 ژوئن را کم اهميت جلوه دهد و گفت که اين مسأله غيرمعمول و غيرمنطقي نيست. پيش از اين نيز در لوزان رايزني‌ها چند روز پس از 31 مارس ادامه داشت و در 2 آوريل به نتيجه رسيد.

تارنماي تلويزيون فرانسه نيز نوشت: توافق هسته‌اي نزديک است حتي اگر همسايگان ايران و برخي تمايلي به آن نداشته باشند.به گزارش ايرنا، «ژک دووو» (Jacques Deveaux) در گزارشي که با عنوان «آيا ايران به سمت پايان تحريم‌ها مي‌رود؟» در France TV info (تارنماي اين رسانه) منتشر شده است، نوشت: مذاکرات ميان غرب و ايران به نقطه رفع اختلافات رسيده است. بر‌اساس اين گزارش، «غربي‌ها دسترسي آژانس بين المللي انرژي هسته‌اي را به پايگاه‌هاي هسته‌اي و از جمله نظامي‌مي‌خواهند. اين در حالي است که رهبر عالي ايران (آيت الله) علي خامنه اي اين خواسته را بويژه در مورد پايگاه‌هاي نظامي‌رد مي‌کند. وي همچنين ممنوعيت فعاليت هسته‌اي به مدت 10 سال را نمي‌پذيرد.» تارنماي تلويزيون فرانسه نوشت: مساله مشکل ساز ديگر، تحريم‌هاست. ايران تعليق کامل و سريع تحريم‌ها را خواستار است درحالي که غربي‌ها به رفع تدريجي تحريم‌ها و بازگشت‌پذيري آن براي بررسي حسن‌نيت تهران در پرونده هسته‌اي تمايل دارند. بر پايه گزارش «استفاني پرز» (Stéphanie Pérez) و «رژي ماته» (Régis Mathé) از ايران، طبقه متوسط در انتظار احياي اقتصادي و بهبود سطح زندگي به سر مي‌برند. تارنماي تلويزيون فرانسه نوشت: گزارش تلويزيوني به مصاحبه خبرنگاران اين رسانه با مردم ايران مربوط مي‌شود. در اين گزارش، ابتدا دو مصاحبه در محل برگزاري نماز جمعه تهران پخش مي‌شود و از دو مصاحبه شونده که هر دو در مخالفت با آمريکا سخن مي‌گويند. در بخش ديگر اين گزارش، که به گفته خبرنگاران بيشتر مردم از طبقه متوسط جامعه را شامل مي‌شود، رفاه نسبي را در زندگي خواستار مي‌شوند.اين رسانه فرانسوي سپس نوشت: حتي اگر وزيران خارجه وين – محل مذاکرات هسته‌اي- را ترک کنند، به آن بازخواهند گشت؛ همه اتفاق نظر دارند که مذاکرات به دليل اهميت چالش و موانع باقي مانده از 30 ژوئن (9 تير) فراتر خواهد رفت. «برخي کشورهاي خاور ميانه چون اسرائيل (رژيم صهيونيستي) و عربستان سعودي، نگاه مثبتي به حمايت آمريکا از ايران ندارند. از سوي ديگر صبر فعالان عرصه اقتصادي نيز به سر رسيده است.» تارنماي تلويزيون فرانسه نوشت: تاثيرات لغو تحريم بر فعاليت‌هاي اقتصادي در ايران تا 6 ماه بعد احساس خواهد شد. شرکت‌هاي غربي نيز از هم اينک به تکاپو افتاده‌اند.

برچسب‌ها:

نظر شما