شناسهٔ خبر: 6076675 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتدال | لینک خبر

این گزارش تکمیل می‌شود؛

آخرین اخبار از روز چهارم مذاکرات وین

چهارمین روز مذاکرات وین در حالی تا دقایقی دیگر با نشست های مختلف آغاز می شود که ظریف همراه با حسین فریدون و صالحی عازم وین شدند. مهلت خودخوانده نگارش متن توافق جامع دهم تیر ماه به سر خواهد رسید و قرار است از امروز این مذاکرات با ورود وزیران خارجه ایران و 1+5 به وین شتاب بیشتری گیرد. با این حال بحث تمدید چندروزه مذاکرات مهمترین خبری است که بر مذاکرات هسته ای ایران و 5+1 سایه افکنده است.

صاحب‌خبر -

22ماه از مذاکرات بی وقفه هسته ای میان ایران و 5+ 1 می گذرد، در حالی که مهلت خودخوانده نگارش متن توافق جامع دهم تیر ماه به سر خواهد رسید و قرار است از امروز این مذاکرات با ورود وزیران خارجه ایران و 1+5 به وین شتاب بیشتری گیرد. اگرچه بر اساس اخبار واصله از وین مذاکرات دور پایانی برای جلوگیری از شکست احتمالی حتی برای چند روز هم که شده تمدید خواهد شد.

 

به گزارش اعتدال، یکشنبه ظریف و وزیران خارجه کشورهای برای انجام کارهای مربوطه و برخی مشورت‌ها به پایتخت هایشان بازگشتند، اما امروز به وین بازمی‌گردند تا دوباره قلب دیپلماسی بین‌المللی که این روزها در این نقطه دنیا (وین – هتل کوبورگ) قرار دارد به تپش بیفتد. از پیش اعلام شده بود که وزیران خارجه 1+5 و ایران قبل از پایان ضرب الاجل به وین باز می‌گردند و احتمالا تا پایان کار باقی خواهند ماند.

دوشنبه هیات‌های مذاکره‌کننده به سرپرستی معاونان وزیران خارجه کار نگارش متن پیش‌نویس را در غیاب وزیران خارجه طبق دستور‌العمل تعیین شده دنبال کردند. اما امروز با ورود وزیران امور خارجه روند نگارش این متن سرعت بیشتری به خود می گیرد. برنامه جامع اقدام مشترک" شامل یک متن اصلی و پنج ضمیمه است که در مجموع حدود 60 صفحه را شامل می‌شود.

 


صالحی، فریدون و ظریف راهی وین شدند

حسین فریدون دستیار ویژه رییس جمهوری و علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی به همراه محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه برای ادامه مذاکرات هسته ای عازم وین پایتخت اتریش شدند.


بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: صالحی و فریدون صبح امروز (سه شنبه) به همراه وزیر امور خارجه که براساس یک برنامه از پیش تعیین شده دوشنبه به تهران بازگشته بود، راهی وین شدند. رییس سازمان انرژی اتمی و دستیار ویژه رییس جمهوری در مذاکرات قبلی با 1+5 نیز حضور داشتند.

 

 

عقب نشینی غرب از در خواست بازرسی غیر متعارف

یک مقام ارشد آمریکایی در عقب نشینی آشکار از مواضع گذشته واشنگتن در قبال ایران از تهیه پیشنهاد جدیدی خبر داد و گفت : نقطه آغاز کار ما راه یافتن به مراکز نظامی نیست چون آمریکا هم اجازه دسترسی به همه مراکز نظامی اش را نمی دهد.


باین مقام آمریکایی دوشنبه گفت: روندی را طراحی کرده ایم که به عقیده ما دسترسی های لازم را برای آژانس بین المللی انرژی اتمی فراهم می کند.


خبرگزاری فرانسه در این زمینه گزارش داد که مذاکره کنندگان ایرانی تاکنون واکنشی به این سخنان مقام آمریکایی نداشته اند اما ایران بارها و رسما اعلام کرده است که با ارایه دسترسی های فرا پادمانی مخالف است و تحت هیچ شرایطی اجازه دسترسی به مراکز نظامی حساس را نمی دهد.

 

 

وحشت صهیونیست ها از توافق هسته ای؛ نگران از موضع آلمان در مذاکرات

هرچه ضرباهنگ تدوین متن توافق جامع هسته ای تندتر می شود تا آخرین توافق ها نیز بر روی کاغذ بیایند، بر نگرانی ها و کارشکنی های مخالفان این توافق به ویژه سران رژیم صهیونیستی افزوده می شود.


روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» مبنای عملکرد آلمان در مذاکرات هسته ای ایران و غرب را لغو تحریم ها برای ورود به بازار ایران دانسته و تاکید کرده است موضع «ضعیف» برلین از فشارهای وارده بر جمهوری اسلامی می کاهد و احتمال شکل گیری یک توافق «بد» را افزایش می دهد.


'بنجامین وینتال' خبرنگار این نشریه و عضو اندیشکده آمریکایی بنیاد دفاع از دموکراسی ها در جدیدترین نوشتار خود در این روزنامه صهیونیستی، درباره رویکرد آلمان در مذاکرات هسته ای ایران و غرب نوشت که مذاکرات هسته ای کنونی ایران و گروه 1+5 (اعضای دائم شورای امنیت و آلمان) با پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک رژیم صهیونیستی و جمهوری فدرال آلمان مصادف شده است.


این روزنامه صهیونیستی ادامه داده است: اکنون در وین گفت و گوهای هسته ای ایران به مراحل نهایی خود نزدیک می شود و تحلیلگران به شدت از بررسی نقش آلمان در این مذاکرات غفلت کرده اند.


وینتال در توصیف نگاه اقتصادی آلمان به توافق هسته ای نهایی احتمالی به دیدگاه مایکل روبین - کارشناس ارشد اندیشکده امریکن اینترپرایز وابسته به نومحافظه کاران آمریکا است که حامی جدی لابی های صهیونیست در واشنگتن هستند - اشاره کرده است.


وی در این باره نوشته است: آلمان همواره ملاحظات اقتصادی را به ملاحظات انسانی، حقوق بشر و تلاش برای صلح جهانی ترجیح داده و مدت هاست درباره ایران و تحریم ها بازی دوگانه ای را در پیش گرفته، اما اکنون به نظر می رسد در پی کسب منافع کوتاه مدت از این مساله است.


در این گزارش آمده است: اکنون که عملکرد اوباما حاکی از تلاش برای خاتمه تحریم هاست، برلین در صدد است تا می تواند از این امر به نفع خود بهره برداری کند. از وقتی که که قدرت های جهانی به توافق محتاطانه ای با ایران رسیده اند، آلمان در حمایت از حکومت ایران از هیچ کمکی دریغ نکرده است.
روبین، نگاه آلمان به کسب منافع اقتصادی از لغو تحریم ها را 'تلاش برای کسب یک منفعت کوتاه مدت' می داند.

 


اختلاف نظر اشتاین مایر و فابیوس درمورد مذاکرات هسته ای


روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» در تشریح یکی از دلایلی که می تواند رویکرد 'ضعیف' آلمان را در قبال ایران توجیه کند، نوشت: 'فرانک والتر اشتاین مایر' وزیر خارجه آلمان و 'لوران فابیوس' وزیر خارجه فرانسه درباره مذاکرات هسته ای ایران با یکدیگر اختلاف نظر جدی دارند.


اشتاین مایر، ماه مارس (فروردین ماه) در واشنگتن از اقدام سناتورهای جمهوری خواه که به رهبر عالی ایران نامه نوشته بودند، به شدت انتقاد و تاکید کرد که بی اعتمادی طرف ایرانی آشکارا رو به افزایش است.


اشتاین مایر ابراز امیدواری کرد که نامه 47 سناتور در مذاکرات اختلال ایجاد نکند.

نویسنده این گزارش افزوده است: از نظر تل آویو، در واقع، آلمان ضعیف ترین عضو اروپایی گروه 1+5 است و برخی مقامات آمریکایی و نشریات نیز از جمله 'جان مک کین' سناتور جمهوری خواه (مشهور به جنگ طلبی) و نشریه 'وال استریت ژورنالیه 'وال استریت ژورنال' از رویکرد اشتاین مایر انتقاد کرده اند.


در مقابل، رویکرد 'لوران فابیوس' وزیر خارجه فرانسه کاملا ضد ایرانی و علیه مذاکرات است که نقطه اوج آن را می توان مخالف خوانی صریح وی در آخرین مراحل مذاکراتی دانست که به توافق هسته ای موقت 'ژنو' منتهی شد.


جروزالم پست در پایان به نقل از آنگلا مرکل صدراعظم نوشت: 'آیا اسراییل باید از اینکه آلمان در مذاکرات هسته ای ایران یک ببر کاغذی است، نگران باشد؟ '


هفته گذشته یکی از سخنگویان وزارت خارجه آلمان در ایمیلی به جروزالم پست گفت که دولت فدرال در خصوص مسائل امنیتی، همواره مذاکرات جدی و مستمری با آمریکا و رژیم صهیونیستی دارد.

 

 

 

کاخ سفید: حصول توافق هسته‌ای نزدیک است


سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که حصول توافق هسته‌ای بین ایران و 1+5 نزدیک است.

به گزارش پایگاه خبری هیل، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری روز دوشنبه خود درباره احتمال تمدید مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5،‌ گفت: در حال حاضر پیش‌بینی می‌شود که این مذاکرات پس از ضرب الأجل 30 ژوئن نیز ادامه یابد اما این به معنی به بن‌بست رسیدن مذاکرات نیست.

سخنگوی کاخ سفید ادامه داد: مذاکره کنندگان ما برای دستیابی به یک توافق نهایی پس از این ضرب‌الأجل در وین باقی خواهند ماند.

ارنست تصریح کرد: من نمی‌خواهم در اینجا عدد و رقم بیاورم اما واضح است که مذاکره کنندگان ما متوجه موانع در مذاکرات هستند. با این حال دستیابی به توافق نهایی نزدیک است.

سخنگوی کاخ سفید همچنین در این نشست، گفت: مذاکره کنندگان آمریکا چند روز دیگر برای ادامه رایزنی‌ها در وین می‌مانند اما رئیس جمهور اوباما توافقی که مسیر ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را مسدود نکند یا این کشور را ملزم به پذیرفتن بازرسی‌های سرزده نکند نخواهد پذیرفت.

وی ادامه داد: اگر ایرانی‌ها یک توافق نهایی را که مطابق با چارچوب تفاهم به دست ‌آمده در ماه آوریل است نپذیرند توافقی وجود نخواهد داشت.

ارنست در ادامه تلاش کرد تا ادامه مذاکرات هسته‌ای پس از 30 ژوئن را کم اهمیت جلوه دهد و گفت که این مسأله غیرمعمول و غیرمنطقی نیست. پیش از این نیز در لوزان رایزنی‌ها چند روز پس از 31 مارس ادامه داشت و در 2 آوریل به نتیجه رسید.

 

 

یک مقام آمریکایی: هیچ کس درباره‌ تمدید بلندمدت مذاکرات صحبت نمی‌کند

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با اشاره به مذاکرات هسته‌ای با ایران گفت: ما و متحدان‌مان در گروه 1+5 متعهد هستیم تا هر چه سریعتر به توافق محکم دست پیدا کنیم.

 مارک تونر، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری روز دوشنبه خود درباره‌ روند مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گفت: ما همچنان روی دستیابی به بهترین و جامع‌ترین توافق ممکن متمرکز هستیم و اگر لازم باشد بیشتر روی این مساله کار کنیم تیم ما در وین این کار را انجام خواهد داد.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، تونر ادامه داد: اما هیچ کس درباره‌ تمدید بلند مدت مذاکرات صحبت نمی‌کند. اما همانگونه که طی هفته گذشته گفته شده است در صورت نیاز احتمال ادامه مذاکرات بعد از 30 ژوئن به مدت چند روز وجود دارد.

وی درباره‌ موضوعاتی که هم اکنون در مذاکرات مورد بحث قرار می‌گیرد، بیان کرد: همه ما می‌دانیم که در لوزان بر سر پارامترهایی به توافق رسیدیم و هم اکنون به سختی تلاش می‌کنیم تا به یک توافق جامع و کامل برسیم که این پارامترها را دربر می‌گیرد اما تاکید می‌کنم که ما کشورهای عضو 1+5 و ایران روی آنچه در اتاق مذاکره اتفاق می‌افتد تمرکز داریم و این رایزنی‌ها آنجا صورت می‌گیرد و من درباره‌ جزئیات صحبت نمی‌کنم.

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرد: ما بارها و بارها گفته‌ایم که خواهان محکم‌ترین توافق ممکن هستیم و با توجه به پارامترهایی که در لوزان اعلام شد در حال پیگیری آنها هستیم.

وی افزود: من درباره آنچه هم اکنون در وین اتفاق می‌افتد صحبت نمی‌کنم اما تنها می‌توانم بگویم که وزیر امور خارجه و تیم مذاکره کننده آمریکا و متحدان ما در گروه 1+5 همگی متعهد هستیم تا به محکم‌ترین توافق ممکن در کوتاه‌ترین زمان ممکن دست یابیم.

 

 

 ظریف، فریدون و صالحی وارد فرودگاه وین شدند

وزیر خاجه ایران به همراه رییس سازمان انرژی اتمی و دستیار ویژه رییس‌جمهور لحظاتی پیش وارد فرودگاه وین شدند.

هم‌زمان با فرا رسیدن ۳۰ ژوئن انتظار می‌رود وین امروز شاهد رفت‌ و آمدهای دیپلماتیک بیشتری باشد.

 

 

ظریف امروز با کری و لاوروف دیدار می‌کند


وزیر خارحه کشورمان که صبح سه شنبه به همراه رییس سازمان انرژی اتمی و دستیار ویژه رییس جمهور به وین باز گشت، در پنجمین دور مذاکرات با جان کری و لاوروف دیدار می کند.

 

 

مذاکرات احتمالا تا ۹ جولای ادامه دارد

یک منبع نزدیک به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ با اعلام این‌که گفت‌وگوها وارد مرحله‌ای جدی شده است، گفت که حساسیت مسائل تا حدی است که انتظار می‌رود مذاکرات در روزهای آینده نیز دنبال شود.


این منبع نزدیک به مذاکرات گفت که با توجه به اهمیت مسائلی که باقی مانده است، دو طرف ترجیح می‌دهند به روند گفت‌وگوها ادامه داده و برای حل و فصل اختلافات تلاش کنند.

وی افزود که احتمال می‌رود مذاکرات تا نهم جولای ادامه داشته باشد.

تا پایان ضرب‌الاجل تعیین شده برای دستیابی به توافق نهایی میان ایران و ۱+۵ ساعاتی بیشتر باقی نمانده است و انتظار می‌رود این گفت‌وگوها برای مدت چند روز تمدید شود.

 

 

ظریف: در سفر به تهران مشورت‌هایی انجام شد/ مذاکرات رو به پیشرفت است

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه مذاکرات در حال پیشرفت است٬ گفت: در سفر به تهران مشورت‌هایی صورت گرفت.

 

وزیر امور خارجه صبح سه شنبه پس از ورود به وین از همراهی علی اکبر صالحی و حسین فریدون در این مرحله از مذاکرات ابراز خشنودی کرد و گفت: بسیار خوشحالم که فرصتی پیش آماده است تا با آقای صالحی و آقای فریدون مذاکرات را ادامه دهیم. احساس می کنم مذاکرات به مرحله بسیار حساسی رسیده و در این مرحله با اراده سیاسی و عزم و کار فراوان امکان پیشبرد کار وجود دارد.


وی افزود: حضور جناب دکتر صالحی به ما دراین زمینه کمک می کند . از این که بعد از یک دوره طولانی نقاهت , سلامتی خود را به دست آوردند ، بسیار خوشحالم. ایشان می توانند در بسیاری موارد راه گشا باشند.


رییس تیم مذاکره کننده ایران گفت: آن چه بیش از هرچیز نیاز است در واقع اراده سیاسی طرف مقابل است که کار را برای رسیدن به یک سرانجام قابل قبول و پایدار آسان می کند.


ظریف تاکید کرد: مردم ایران تنها توافقی را خواهند پذیرفت که عادلانه , متوازن و بر اساس عزت ملی و حقوق ملت باشد. فکر می کنم این واقعیت را طرف مقابل هم درک کرده که بدون یک توافق خوب و بدون شناسایی حقوق مردم ایران رسیدن به یک توافق دراز مدت امکان پذیر نیست .


وی در پاسخ به این سوال که با توجه به زیاده خواهی های روز افزون غربی ها فکر میکنید تا چه حد می توان دسترسی به توافق جامع امیدوار بود ، گفت:


ما همیشه گفتیم که مواضع مذاکراتی باید بر اساس یک توزان منطقی باشد. همه مسولان ایران گفته اند که آماده یک مذاکره و داد و ستد معقول و منطقی هستند.


وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری هم به همین نکته اشاره کردند . بر همین اساس اگر توافقی قرار است صورت بگیرد باید بر اساس هم مواردی باشد که طرف غربی می پذیرد و هم مواردی باشد که ما می پذیریم. من فکر میکنم باید مبنای ان توافق لوزان باشد. در این صورت امکان رسیدن به راه حل وجود دارد .


ظریف در پاسخ به سوالی درباره محورهای مورد اختلاف گفت: یک متن مذاکراتی به نتیجه نمی رسذ مگر اینکه همه مواردش مورد بررسی قرار بگیرد و ما باید این مرحله را طی کنیم.

 

وزیر خارجه کشورمان پس از ورود به وین از در پشتی هتل کوبورگ وارد محل مذاکرات شد.

 

 

تلویزیون فرانسه: توافق هسته ای نزدیک است

تارنمای تلویزیون فرانسه نوشت: توافق هسته ای نزدیک است حتی اگر همسایگان ایران و برخی تمایلی به آن نداشته باشند.

 

 'ژک دووو' (Jacques Deveaux) در گزارشی که با عنوان 'آیا ایران به سمت پایان تحریم ها می رود؟' در France TV info (تارنمای این رسانه) منتشر شده است، نوشت: مذاکرات میان غرب و ایران به نقطه رفع اختلافات رسیده است.


بر اساس این گزارش، 'غربی ها دسترسی آژانس بین المللی انرژی هسته ای را به پایگاه های هسته ای و از جمله نظامی می خواهند. این در حالی است که رهبر عالی ایران (آیت الله) علی خامنه ای این خواسته را بویژه در مورد پایگاه های نظامی رد می کند. وی همچنین ممنوعیت فعالیت هسته ای به مدت 10 سال را نمی پذیرد.'


تارنمای تلویزیون فرانسه نوشت: مساله مشکل ساز دیگر، تحریم هاست. ایران تعلیق کامل و سریع تحریم ها را خواستار است درحالی که غربی ها به رفع تدریجی تحریم ها و بازگشت پذیری آن برای بررسی حسن نیت تهران در پرونده هسته ای تمایل دارند.


بر پایه گزارش 'استفانی پرز' (Stéphanie Pérez) و 'رژی ماته' (Régis Mathé) از ایران، 'طبقه متوسط در انتظار احیای اقتصادی و بهبود سطح زندگی به سر می برند.'


تارنمای تلویزیون فرانسه نوشت: گزارش تلویزیونی به مصاحبه خبرنگاران این رسانه با مردم ایران مربوط می شود. در این گزارش، ابتدا دو مصاحبه در محل برگزاری نماز جمعه تهران پخش می شود و از دو مصاحبه شونده که هر دو در مخالفت با آمریکا سخن می گویند.


'در بخش دیگر این گزارش، که به گفته خبرنگاران بیشتر مردم از طبقه متوسط جامعه را شامل می شود، رفاه نسبی را در زندگی خواستار می شوند.'


این رسانه فرانسوی سپس نوشت: حتی اگر وزیران خارجه وین – محل مذاکرات هسته ای- را ترک کنند، به آن بازخواهند گشت؛ همه اتفاق نظر دارند که مذاکرات به دلیل اهمیت چالش و موانع باقی مانده از 30 ژوئن (9 تیر) فراتر خواهد رفت.


'برخی کشورهای خاور میانه چون اسرائیل (رژیم صهیونیستی) و عربستان سعودی، نگاه مثبتی به حمایت آمریکا از ایران ندارند. از سوی دیگر صبر فعالان عرصه اقتصادی نیز به سر رسیده است.'


تارنمای تلویزیون فرانسه نوشت: تاثیرات لغو تحریم بر فعالیت های اقتصادی در ایران تا 6 ماه بعد احساس خواهد شد. شرکت های غربی نیز از هم اینک به تکاپو افتاده اند.

 

 

ظریف و کری دیدار کردند

وزیران خارجه ایران و آمریکا پیش از ظهر امروز(به وقت محلی) در دیدار با یکدیگر به بررسی آخرین تحولات مذاکرات هسته‌ای پرداختند.


وی پس از ورود به وین به هتل کوبورگ محل برگزاری مذاکرات هسته‌ای رفت تا با جان کری، وزیر خارجه آمریکا آخرین تحولات مربوط به مذاکرات را مورد بررسی قرار دهند.

 

 

عیادت مونیز از صالحی

 ارنست مونیز وزیر انرژی امریکا پس از ورود علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی به هتل کوبورگ به عیادت او رفت.


مونیز و صالحی در مذاکرات لوزان هدایت بحث های فنی را به عهده داشتند . در فاصله مذاکرات لوزان تا وین، صالحی در بیمارستان بستری و جراحی شد و این نخستین حضور او در گفت و گوهای هسته ای بعد از دوران نقاهت است.


منابع نزدیک به تیم ایران می گویند مونیز با حضور در اتاق محل اقامت صالحی در هتل کوبورگ از او عیادت و برایش آرزوی بهبود سریع کرد.

 

 

عضو تیم مذاکره کننده ایران: مذاکره تا چند روزآینده ادامه خواهد داشت

یک عضو تیم مذاکره کننده ایران گفت که مذاکرات تا چند روز آینده و برای رسیدن به توافقی خوب ادامه خواهد داشت.


این مذاکره کننده روز سه شنبه به خبرنگاران گفت: مشخص نیست مذاکرات تا چه روزی ادامه می یابد ولی بحث تمدید مطرح نیست.


وی اظهار داشت:مذاکره کنندگان ایران اصل رسیدن به یک توافق خوب را دنبال می کنند و امروز با حضور ظریف در وین مذاکرات در سطح وزرا بر سر نحوه حل اختلافات باقیمانده و جزییات تعیین کننده ادامه خواهد یافت .


عضو تیم مذاکره کننده ایران اضافه کرد :دکتر ظریف و همتایان امریکایی و روسی امروز مذاکرات را ادامه می دهند و همزمان مذاکرات و نگارش بر روی متون در سطح معاونین در حال انجام است. پیشرفت بسیار اندک ولی کارها رو به جلو است .


این دیپلمات ایرانی اضافه کرد: با توجه به چند موضوع مهمی که باقیمانده مذاکرات در روزهای آینده هم ادامه خواهد داشت .اینکه چند روز خواهد بود نامشخص است. بحث و موضوعی در مورد تمدید مذاکرات مطرح نیست.

 

 

ظریف و آمانو تا ساعاتی دیگر دیدار می‌کنند

 به وین، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران و «یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ساعت ۱۶ امروز -سه‌شنبه- به وقت وین در راستای مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ دیدار می‌کنند.

وی قرار است با «سرگئی لاوروف» همتای روسی خود نیز  دیداری برگزار کند.

 

 

پیوستن عراقچی، روانچی، شرمن و اشمید به مذاکرات ظریف و کری

معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به همراه رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان و وزیر انرژی آمریکا به مذاکرات ظریف و کری پیوستند.

پنجمین دور مذاکرات وزیران خارجه ایران و آمریکا طی هفته جاری پیش از ظهر امروز با بازگشت ظریف از تهران آغاز و هم چنان ادامه دارد.

ظریف و کری برای حدود یک ساعت و نیم به طور دوجانبه دیدار کردند و پس از آن معاونان‌شان به همراه مقامات عالی انرژی و نیز هلگا اشمید معاون فدریکا موگرینی به مذاکرات پیوستند.

 

 

لاوروف در وین، دیدار با ظریف و اشتاین مایر در اولین روز حضور

خبرگزاری 'روسیا سگودنیا' از برنامه دیدار 'سرگئی لاوروف' وزیر امور خارجه روسیه با 'محمد جواد ظریف' و 'فرانک والتر اشتاین مایر' وزیران امور خارجه ایران و آلمان در اولین روز سفر به وین محل برگزاری آخرین مرحله از مذاکرات هسته ای خبر داد.


خبرگزاری روسیا سگودنیا به نقل از یک مقام هیات شرکت کننده روسی در مذاکرات هسته ای در وین اعلام کرد: در برنامه کاری امروز لاوروف،دیدار و مذاکره وی با وزیران خارجه ایران و آلمان گنجانده شده است.

مقام روس همچنین گفت که وزیر خارجه روسیه در ادامه ملاقات های دو جانبه خود با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در وین نیز دیدار و مذاکره خواهد کرد.

 

 

لاوروف با رئیس‌جمهور اتریش دیدار کرد

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه پس از ورود به وین برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای با رئیس‌جمهور اتریش دیدار کرد.

 

 

ظریف: می‌توانیم به توافق نهایی دست یابیم

به گزارش  رویترز، وزیر خارجه ایران طی دیدار با همتای آمریکایی خود در وین گفت برای رسیدن به توافق نهایی اینجا هستم و فکر می‌کنم می توانیم به توافق برسیم.

 

 

کری: از مذاکره با ظریف دلگرم شدم

 وزیر خارجه آمریکا پس از دیدار با همتای ایرانی خود گفت از مذاکره با ظریف دلگرم شدم.

 

 

کمالوندی: حضور صالحی در وین برای تسریع مذاکرات است

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی از « به نتیجه رسیدن بخش عمده موضوعات فنی» خبر داد و گفت حضور صالحی در وین برای سرعت بخشیدن به مذاکرات است.


سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره حضورعلی اکبر صالحی رییس این سازمان در مذاکرات وین گفت: با توجه به این که زمان به نحوی است که باید حداکثر استفاده را از آن بکنیم، حضور ایشان باعث می شود بتوانیم به مذاکرات سرعت بدهیم.

کمالوندی افزود: آقای صالحی در زمانی که در بیمارستان بودند و یا دوران نقاهت را می گذراندند در جریان مذاکرات و مسائل بودند. بارها با حضور آقایان عراقچی و تخت روانچی در حضور ایشان جلسات هماهنگی برگزار شد. دو نفر از همکاران ما در سازمان در مذاکرات حضور داشتند و دکتر صالحی نیز مواردی را پیگیری می کرد.

معاون بین الملل سازمان انژری اتمی اضافه کرد: همان طور که دکتر ظریف بارها مطرح کرده اگر دو طرف از اراده لازم برخوردار باشند که از طرف خودمان در این باره مطمئن هستیم، می توانند موضوعات را به یک سرانجام برسانند.

وی تاکید کرد: ایران به دنبال توافقی متوازن و عادلانه است. دکتر صالحی در ابعاد فنی موضوع را پیگیری می کند، اگرچه بخش مهمی از موضوعات فنی به نتیجه رسیده اما برای این که بتوانیم در واقع کار را به انتها برسانیم حضور دکتر صالحی در جریان این مذاکرات موثر است.

 

 

لاوروف هم به مذاکرات هسته‌ای پیوست

وزیر خارجه روسیه، پس از چند روز گمانه‌زنی در مورد زمان حضور وی در وین، سرانجام دقایقی پیش به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ پیوست.

 

 

المیادین: توافقی درباره بازرسی از مراکز نظامی ایران نشده است

شبکه المیادین به نقل از یکی از اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای ایران اعلام کرد: خبر منتشر شده در برخی رسانه های غربی مبنی بر توافق برای بازرسی از مراکز نظامی ایران، صحت ندارد و چنین توافقی صورت نگرفته است.


 شبکه المیادین به نقل از این عضو تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد چنین گزارش هایی گمراه کننده بوده و هدف از آن تاثیر منفی گذاشتن بر روند مذاکرات است .

المیادین به نقل از این عضو تیم مذاکره کننده ایران اعلام کرد: تهران به هیچ وجه اجازه بازرسی از مراکز نظامی خود را نمی دهد زیرا این کار هیچ ربطی به آژانس بین المللی انرژی اتمی ندارد .

شبکه المیادین ادامه داد: به نظر نمی رسد درهای توافق مسدود باشد و در این میان، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران مشغول رایزنی در این خصوص است تا موانع پیش رو را هموار کند .

 

 

فرانس پرس / ظریف در هنگام بازگشت به وین برگ های برنده خود را رو نکرد  


خبرگزاری فرانسه در گزارشی از وین به قلم« فیلیپ شواب» و« سیاوش قاضی» نوشت محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران سه شنبه صبح پس از رایزنی هایی در تهران به وین بازگشت بدون آنکه در عین حال برگ های برنده خود را پیش از دیدار با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص پرونده هسته ای، رو کند.

 

 

دیدار ظریف و لاوروف آغاز شد

دیدار وزرای خارجه ایران و روسیه لحظاتی پیش در هتل کوبورگ آغاز شد.

لاوروف که بعدازظهر امروز وارد وین شده و با رییس‌جمهوری اتریش دیدار کرده بود، بعد از ورود به هتل کوبورگ رایزنی با ظریف را آغاز کرد.

 

 

صالحی : بسیاری از مسائل فنی حل شده است    


رییس سازمان انرژی اتمی ایران از حل و فصل بسیاری از مسائل فنی در مذاکرات هسته ای خبر داد.

علی اکبر صالحی  گفت: بسیاری از نکات فنی رفع شده است و فقط برخی مسائل جزیی باقی مانده است که امیدوارم این مسایل نیز رفع شود.

 

 

دیپلمات ها در وین: مذاکرات تا 9 ژوئیه (18 تیرماه ) تمدید شد    

 

پایگاه اینترنتی شبکه یورو نیوز به نقل از دیپلمات های حاضر در گفتگوهای بین المللی در وین گزارش داد ضرب الاجل دستیابی به توافقی درباره برنامه هسته ای ایران به نهم ژوئیه موکول شد.

 

 

دیدار ظریف و لاوروف پایان یافت

دیدار وزرای خارجه ایران و روسیه لحظاتی پیش به پایان رسید.

لاوروف که بعدازظهر امروز برای پیوستن به مذاکرات هسته‌ای ایران وارد وین شده بود، بعد از ورود به هتل کوبورگ رایزنی با ظریف را آغاز کرد.

 

 

نشست کری و لاوروف آغاز شد

دیدار وزرای خارجه آمریکا و روسیه دقایقی پیش آغاز شد.

 
دیدار «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه و «جان کری» همتای آمریکایی وی دقایقی پیش در هتل «کوبورگ» وین آغاز شد.

 

 

حضور وزیر خارجه چین در وین پس از حتمی شدن توافق


روزنامه گاردین در گزارشی نوشت:‌ اگر توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 حتمی باشد وزیر امور خارجه چین به وین می‌رود.

 به نوشته روزنامه گاردین مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 روز سه‌شنبه در حالی که انتظار می‌رود آخرین مرحله از این رایزنی‌ها باشد با حضور وزیران امور خارجه ایران، آمریکا و روسیه در وین - پایتخت اتریش ادامه یافت.

این کشورها پیش از این اعلام کرده بودند تا پایان ضرب الاجل 30 ژوئن به توافق دست پیدا خواهند کرد اما مذاکره‌کنندگان اکنون با وجود پیچیدگی‌هایی که کنگره آمریکا اعمال کرده است قصد دارند یک هفته دیگر یا بیش‌تر به رایزنی های خود ادامه دهند. قانونگذاران آمریکا پیش از این با تصویب قانونی اعلام کردند اگر دولت باراک اوباما متن توافق نهایی با ایران را تا 9 ژوییه (18 تیر) به کنگره تحویل دهد، آن‌ها سی روز فرصت خواهند داشت تا توافق را مورد بازبینی قرار دهند در غیر این صورت مهلت بازبینی قانونگذاران 60 روز خواهد بود.

به نوشته گاردین به نظر می‌آید هنوز برخی اختلافات بر سر مسائل فنی کلیدی به قوت خود باقی است. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران یکشنبه شب به تهران بازگشت تا درباره یک توافق احتمالی مشورت کند. وی اکنون به همراه علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی هسته‌ای ایران به وین سفر کرده است تا این توافق را نهایی کند و حضور صالحی در این مذاکرات برای حل مسائل فنی باقی مانده ضروری است.

 

تمدید مذاکرات تا ۱۸ تیر صحت ندارد

یک عضو نزدیک به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای برخی گزارش‌ها مبنی بر تمدید زمان مذاکرات تا ۱۸ تیر را رد کرد.

این منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده با بیان این‌که اخبار منتشر شده درباره تمدید مذاکرات تا ۱۸ تیر ماه صحت ندارد، گفت که هیچ تاریخی تعیین نشده است. وی افزود که در حال حاضر فقط قرار شده است بعد از مهلت ۳۰ ژوئن به مذاکرات ادامه دهیم.

 

 

مونیز و ظریف دیدار کردند

وزیر امور خارجه کشورمان و وزیر انرژی آمریکا در وین با یکدیگر دیدار کردند.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان  با ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا از ساعت 17:30 به‌وقت ایران با یکدیگر دیدار کردند.

 

 

دیدار ظریف و آمانو ساعت۱۸:۳۰

 

دیدار  وزیر خارجه کشورمان و یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ساعت 18:30 به وقت تهران با یکدیگر آغاز شد.

 

 

جدول زمانی لغو تحریم‌ها مشخص شده است

یک دیپلمات نزدیک به تیم مذاکراتی ایران با بیان این که "پیشرفت اندکی" در موضوع تحریم‌ها حاصل شده است از مشخص شدن جدول زمانی لغو تحریم‌ها خبر داد و گفت: جزییات این جدول در حال مذاکره است.

این دیپلمات ایرانی در عین حال تاکید کرد که تا همه اجزای توافق روشن نباشد نمی‌توانیم بگوییم روی موضوعی توافق صورت گرفته است.

او افزود: کار فشرده و سنگین برای روشن شدن همه ابعاد و جزییات بدون ابهام به شکلی که تضمین‌های لازم در آن مشخص شود ادامه دارد.

پیش از این نیز منابع نزدیک به هیات مذاکره کننده ایران درباره روند دست یافتن به توافق و اجرای آن گفته بودند که توافق و اجرای آن شامل سه مرحله می‌شود. مرحله اول اعلام توافق است که هم‌زمان با آن یک قطعنامه شورای امنیت که در آن برنامه اقدام و لغو کامل تحریم‌های شورای امنیت مرتبط با موضوع هسته‌ای تایید شده است، صادر می‌شود.

مرحله دوم که از زمان اعلام توافق تا اجرای آن است. این مرحله زمانی بین 30 تا 60 روز ممکن است به طول انجامد که در این مدت توافق باید در کنگره آمریکا بررسی و رای گیری (رای به رد توافق) شود. چنان چه توافق از سوی کنگره رد شود، رییس‌جمهور آمریکا این اختیار را دارد که رای منفی کنگره را وتو کند و در صورت وتوی اوباما توافق برای عملیاتی شدن آماده می‌شود. مرحله سوم از آغاز اعلام موافقت و پذیرش دولت آمریکا با توافق است که در این مرحله زمانی را برای اجرای توافق دو طرف تعیین خواهند کرد. تا رسیدن به روز اجرای توافق دو طرف باید اقدامات و شرایط اجرای آن را فراهم کنند که این مستلزم انجام کارهایی از سوی ایران و 1+5 است. این مرحله احتمالا بین 3 تا 5 ماه احتمالا به طول می‌انجامد. در این مدت ایران باید اقدامات و تعهدات هسته‌ای خود را انجام دهد و در پایان این دوره، روز اجرای توافق فرا می‌رسد، روزی که در آن تحریم‌های اروپا لغو و تحریم‌های آمریکا متوقف می‌شود.

بر اساس اعلام منابع نزدیک به مذاکرات تحریم‌های اقتصادی، مالی، بانکی در روز اجرای توافق به ترتیب از سوی اروپا و آمریکا لغو و متوقف می‌شود.

 

 


وزیر امورخارجه آلمان: تحریم های اقتصادی و مالی باید در مرحله اول توافق لغو شود

 

وزیر امورخارجه آلمان با بیان این که دست یابی به توافق جامع نیازمند اراده سیاسی است گفت: متن توافق جامع هسته ای باید غیر قابل تفسیر باشد و تحریم های اقتصادی و مالی باید در مرحله اول توافق لغو شود.


اشتاین مایر وزیر امورخارجه آلمان در برلین گفت: ایرانیان باید بتوانند به سرعت از منافع توافق جامع هسته ای بهره مند شوند.


وزیر امورخارجه آلمان یادآور شد: ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی، فرهنگ غنی، جمعیت تحصیل کرده و همچنین اقتصاد پویا دارای نفوذ و جایگاه قابل توجهی در منطقه است.

 

مذاکرات فنی صالحی - مونیز

 علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی و ارنست مونیز وزیر انرژی امریکا درهتل کوبورگ درباره موضوعات فنی متن توافق جامع مذاکره کردند.

این نخستین مذاکره فنی مدیران ارشد انرژی اتمی ایران و امریکا از مذاکرات لوزان به این سو است.

 

 

آسوشیتدپرس: مذاکرات تا ۷ جولای تمدید شد

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس خبر داد که  مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 تا 7 جولای (سه‌شنبه 16 تیرماه) تمدید شد.


"ماری هارف" مشاور ارشد وزیر امور خارجه آمریکا گفت: اقدامات اولیه تا 7 جولای تمدید شده تا زمان بیشتری برای رسیدن به توافق طولانی مدت درباره موضوع هسته‌ای ایران فراهم کند.

 

 

لاوروف: توافق هسته ای ایران باید در شورای امنیت تصویب شود

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با اسپاتنیک تصریح کرد که توافقنامه نهایی در خصوص برنامه هسته ای ایران باید در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شود.

لاوروف در ادامه افزود: اگر توافقنامه ایران نیاز به قطعنامه شورای امنیت داشته باشد، این کار باید انجام شود.

 

 

مقام غربی: آژانس کاهش ذخایر اورانیوم غنی شده ایران را اعلام خواهد کرد

به گزارش  آسوشیتدپرس، یک مقام غربی تصریح کرد که آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش خود اعلام خواهد کرد که ایران به کاهش ذخایر اورانیوم غنی شده پایبند بوده است.

دیپلمات ها گفتند گزارشی که قرار است آژانس بین المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه منتشر کند، نشان خواهد داد ایران به تعهد خود برای تبدیل حالت و بی خطر ساختن اورانیومی که از سال 2013 غنی کرده بود، عمل کرده است.

 

 

وزیران خارجه ایران و آلمان دیدار کردند


 محمدجواد ظریف و فرانک والتر اشتاین‌مایر، برای دومین‌بار در هفته جاری با یکدیگر دیدار کردند.

 

 

روایت متفاوت ایران وامریکا؛ تمدید مذاکرات هسته ای یا تمدید فنی

منابع امریکایی از تمدید هفت روزه مذاکرات برای نگارش متن توافق جامع خبر می دهند ولی منابع ایرانی می گویند ادامه مذاکرات تا بعد از ده تیر صرفا یک « تمدید فنی» است.


در حالی که منابع متعدد حقوقی و رسانه ای امریکایی خبرنگاران حاضر در وین را از تمدید هفت روزه مذاکرات ایران و 1+5 برای نگارش متن توافق جامع آگاه می کردند ، گرفتن تایید از تیم ایران برای خبرنگاران ایرانی چندان آسان نبود.

پیگیری های متعدد خبرنگاران ایرانی در وین به این جملات از یک عضو تیم مذاکره کننده منجر شد: این تمدید صرفا یک تمدید فنی بر اساس قوانین امریکا و اتحادیه اروپا بود و ارتباط به مذاکرات جاری ندارد.

تیم ایران عدد مشخصی را برای روزهای ادامه مذاکرات اعلام نمی کند و تنها به محدودیت های امریکایی ها برای تعطیلات کنگره اشاره دارد. شاید به همین خاطر هم هست که امریکاییان عدد 7 را مطرح کرده اند.

 

 

 

روحانی: در صورت توافق دو طرف متعهد به اجرای آن هستند

رییس جمهوری اسلامی ایران گفت: در صورت محقق شدن توافق هسته‌ای، دو طرف متعهد به اجرای آن هستند و دولت آمادگی کامل خواهد داشت که اگر روزی آنها توافق را زیرپا بگذارند ما نیز بتوانیم بلافاصله مسیر را شدیدتر از آنچه در مخیله آنهاست، برگردانیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین "حسن روحانی"، سه‌شنبه شب در مراسم افطاری با اصحاب رسانه در نهاد ریاست جمهوری افزود: اگر توافق هسته ای محقق شد، ما متعهد به اجرای آن هستیم؛ البته روشن است که طرف مقابل نیز باید به تعهدات خود پایبند باشد.

رییس جمهور تصریح کرد: اگر آنها متعهد بمانند ما نیز به آنچه که توافق شده است پایبند خواهیم بود، اما در عین حال دولت آمادگی کامل خواهد داشت که اگر روزی توافق را زیرپا بگذارند ما نیز بلافاصله بتوانیم شدیدتر از آنچه در مخیله آنهاست، به مسیر قبلی بازگردیم.

 

 

تهدید اوباما به خروج از مذاکرات هسته‌ای


رییس‌جمهور آمریکا با اعلام اینکه همه نگرانی‌های غرب در مورد برنامه هسته‌ای ایران باید در هرگونه توافق جامع لحاظ و رفع شود، تهدید کرد: در صورت لزوم، آمریکا از مذاکرات خارج خواهد شد.

به گزارش بلومبرگ، "باراک اوباما" در کنفرانس خبری مشترک با "دیلما روسف"، رییس جمهور برزیل در کاخ سفید در مورد مذاکرات هسته‌ای اظهار کرد: بی‌اعتمادی عمیقی که میان ایران و آمریکا وجود دارد به زودی از بین نخواهد رفت و مذاکره کنندگان کشورهای گروه 1+5 بر دستیابی به توافقی پافشار خواهند بود که همه راه‌های دستیابی به سلاح هسته‌ای را از بین ببرد و قابل راستی‌آزمایی باشد.

او همچنین تهدید کرد که در صورت حرکت مذاکرات به سمت دستیابی به یک توافق بد، از مذاکرات خارج می‌شود.

اوباما همچنین مدعی شد: با توجه به رفتار گذشته ایران نمی‌توان تنها با اعتماد به ادعاهای ایران در مورد صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای اش و نیز تایید چند بازرس به صورت هر چند وقت یک بار برنامه هسته‌ای این کشور را صلح آمیز دانست.

 

 

لاوروف وین را ترک می کند

 

منابع روس حاضر در مذاکرات هسته ای در وین اعلام کردند که وزیر خارجه روسیه فردا وین را ترک می کند.

 

 

لاوروف: مذاکرات هسته ای در مسیر درستی پیش می رود

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: مذاکرات پیرامون مساله هسته ای ایران (میان ایران و گروه 1+5) در مسیر درستی پیش می رود.


به گزارش خبرگزاری روسیا سگودنیا، لاوروف روز سه شنبه در کنفرانس خبری پس از پایان دیدار با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا خاطرنشان کرد: مذاکرات هسته ای در مسیر درست پیش می رود و مسایل حاشیه ای مربوط به تنظیم توافقات در سند 'توافق جامع' باقی مانده است.

وی افزود: شرایط کافی وجود دارد که می توان بر اساس آن نتیجه گیری کرد توافق جامع در مورد برنامه هسته ای ایران قابل دسترسی است.

وزیر خارجه روسیه با اشاره به توافق خود با کری گفت: به معاونان خود دستور دادیم تا در روزهای آینده تمام تلاش خود را برای دستیابی به توافق جامع به عمل آورند.

وی افزود: ازجمله برای دستیابی به ساز و کاری برای لغو تحریم ها و بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران هم تلاش خواهد شد.

نظر شما