شناسهٔ خبر: 68114125 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

قالیباف: صنعت خودرو سازی باعث بی‌آبرویی است

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید همزمان با دین به دنیای مردم هم توجه کنیم گفت: البته این عقلانیت، معنویت و عدالت باید متوازن باشند؛ لذا ما نمی‌توانیم این عقلانیت را به صورت کاریکاتوری دنبال کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، ­­محمدباقر قالیباف در جریان برگزاری جلسه با ۲۵۰ نفر از طلاب برگزیده سراسر کشور ­در حسینیه جماران ­با بیان اینکه همه ما مدیون امام و شهدا هستیم؛ چه از نسل همچون من که در سن ۱۴ سالگی با نام امام قبل از انقلاب آشنا شد، چه شما عزیزانی که در متن جمهوری اسلامی قرار داشته و عمدتاً قریب به اتفاقتان بعد از دفاع مقدس به دنیا آمدید، گفت: جمهوری اسلامی ایران نعمت بزرگی است که از تاریخ مبارزه شیعه تا این زمان حیات داشته است؛ جمهوری اسلامی ایران اولین حکومت و نظام شیعه‌ای است که در سازماندهی سیاسی که متغیر بوده، فعالیت خود را بنا گذاشته است بنابراین من و شما امروز در چنین استقلال و چنین نظام سیاسی آن‌هم با اندیشه سیاسی برخاسته از قرآن و اهل بیت (ع) نفس می‌کشیم.

رئیس نهاد قانونگذاری کشور با نگاه بر ۱۴۰۰ سال سپری شده از تاریخ اسلام، تأکید کرد: اینکه خداوند عمر بنده و شما را در این مسیر قرار داده، که در جریان این عمر این نظام را درک کنیم، نعمت بزرگی است بنابراین وظیفه داریم شکر این نظام را به‌جا بیاوریم و شکر این نعمت این است که راه امام و شهدا و همچنین مقام معظم رهبری که فرمودند: «این انقلاب بی‌نام خمینی در هیچ کجای جهان شناخته شده نیست» طی کنیم، از این رو ما همه مدیون امام خمینی (ره) هستیم.

آقای  قالیباف در ادامه با بیان اینکه روایتگری در رابطه با انقلاب یک بخش از جهاد تبیین است که همواره مقام معظم رهبری بر آن تأکید داشتند، گفت: به هرحال ما قصد داریم امام (ره) را در یک کلام بشناسیم و این مسئله ممکن است ده‌ها دلیل داشته باشد. ما باید راه و مکتب امام (ره) را در پیش گرفته و روی دست بگیریم چرا که احیای اسلام و امت اسلامی در گرو چنین نگاهی قرار دارد لذا نگاه امام جز برخاسته از مکتب اهل بیت (ع) و قرآن چیز دیگری نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امام مردی به تمام معنا الهی بود که جز برای خدا کلامی نمی‌گفت و جز در راه خدا گامی برنمی داشت بیان کرد: به تعبیر مقام معظم رهبری و شهید مطهری یکی از ویژگی‌های امام این بود که وی به خودش و مردم و به خدا ایمان داشت؛ امام بر پایه این ویژگی‌ها و بر مبنای سنت‌های الهی و شریعت حرکت کرد و وقتی همین فرهنگ در جبهه‌ها وارد شد، باعث شد تا رزمندگان از مرگ هراسی نداشته باشند.

وی با طرح این پرسش که وقتی قرار است امام (ره) را بشناسیم پرسش این است که باید از چه طریقی اقدام کنیم؟ ادامه داد: بدون شک رهبر معظم انقلاب منحصر به فردترین عزیزی است که ما می‌توانیم امام را از روی بیانات ایشان بشناسیم چرا که معرفت ایشان دقیق است. همچنین تجربه ایشان در مسیر نظام انقلاب اسلامی یک تجربه عمیق است و ایشان اشراف، صداقت، صفا و صمیمیت و احساس مسئولیت لازم را دارند و از همه مهم‌تر این‌که ایشان در جایگاه مهمی قرار دارند و این مهم است که برخی حرف‌ها از چه منظری گفته می‌شود.

وی با بیان اینکه امروز ما باید تبیین فعالیت‌های امام را از منظر رهبری بشنویم و یاد بگیریم، گفت: البته اظهارات من بدین معنا نیست که نباید حرف‌های دیگران را درباره امام را بشنویم بلکه باید همه آنها را شنید، اما بنده طبق بسیاری از بررسی‌ها بیان می‌کنم که هیچکس تا امروز در تبیین و شناخت راه امام خمینی (ره) به اندازه رهبر انقلاب فعالیت تعریفی، توصیفی و تبیینی نداشته است.

آقای­ ­قالیباف اظهار کرد: رهبر انقلاب معتقدند که امام یک طرح و راهی داشتند که حرکت کردند و مسیر خود را دنبال کردند، ایشان معتقدند نقشه امام و کار اصلی امام، برای یک نظم مدنی و سیاسی، براساس عقلانیت اسلام است از این رو طبیعتاً امام اول باید رژیم مستبد و آلت دست استکبار و پهلوی را فرو بریزند و به جای آن یک نظم مدنی سیاسی را مستقر کنند آن هم مبتنی بر عقلانیت اسلامی.

وی افزود: طبیعتاً ما وقتی در این مسیر حرکت می‌کنیم این قطعی است که این حرکت مبنایش مردمی است و مبنای حرکت مردم هم دین و دینداری است.

رئیس مجلس  با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه مکتب امام (ره) بر سه عنصر عقلانیت، عدالت و معنویت استوار است، بیان کرد: بنابراین وقتی ما از یک نظم سیاسی و مدنی بحث می‌کنیم باید بدانیم این حقیقت ۲ رو دارد؛ روی نخست این حقیقت برمبنای مردم سالاری از طریق انتخابات در نظام اسلامی است و روی دیگر آن این است که مردم خودشان در اداره حکومت ایفای نقش کنند و باید به این نکات به درستی دقت داشته باشیم.

آقای­ ­قالیباف افزود: بنابراین بنده می‌توانم جمله جمله این موارد را به صورت مصداقی و ابتدای انقلاب تا حوادث اخیر غزه مطرح کنم و بگویم و حتی ذکر کنم کجا اشتباه کرده و کجا اشتباه نکردیم و کجا افرادی از راه امام فاصله گرفته‌اند و درباره آنها بحث کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وقتی حرف از مردم سالاری زده می‌شود این مفهوم از جنس شرعی و دینی است نه از جنس فرهنگ و دموکراسی غرب، ادامه داد: در این زمینه رهبر انقلاب می‌فرمایند: «رأی ملت حق الناس است» بنابراین وقتی رهبری می‌فرمایند مشارکت در انتخابات مهم و اساس کار است به این دلیل است که این مسئله پایه و اساس شرعی دارد. همچنین وقتی حرف از اساس کار مردم زده می‌شود و مقام معظم رهبری عقلانیت، عدالت و معنویت را به عنوان سه رکن اساسی مکتب امام (ره) عنوان می‌کنند، به واقع منظورشان درباره عقلانیت، عقلانیت اسلامی است، همان عقلانیتی که در آن مردم سالاری دینی موجود بوده و درون آن انتخابات بوده و درباره نظم مدنی حرف می‌زند.

وی با بیان اینکه رویکرد برشمرده شده همان نظم مبتنی است که به ما فرصت استقلال می‌دهد، ادامه داد: بنابراین نظام اسلامی در حال ملت‌سازی و ایجاد انسجام و تشکیل دولت است. البته اندیشه‌هایی وجود دارد و بنده قصد ندارم وارد بحث آن شوم که اساساً اعتقاد دارند در عصر غیبت نباید حکومت تشکیل شود. ولی امام، ملت‌سازی کرده و بر همین اساس حرکت می‌کنند و این را هم در راستای تعبیری که از انتظار به معنای اینکه منتظر واقعی کسی است که هم صالح و هم مصلح باشد پیگیری می‌کنند.

آقای  قالیباف افزود: این عقلانیت اسلامی برشمرده شده به ما استقلال، آزادی، عدالت و معنویت خواهد داد. نکته دیگر این است که این عقلانیت و این معنویت و این عدالت باید متوازن باشند؛ لذا ما نمی‌توانیم این عقلانیت را به‌صورت کاریکاتوری دنبال کنیم.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: بنابراین حکمرانی ما به معنای طراحی برای کارآمدی نظام در تحقق اندیشه سیاسی امام (ره) است و برهمین اساس بنده حداقل بیش از ۳۰سال در هرجا توفیق خدمت داشتم، تاکید کرده‌ام که اگر قرار است اندیشه‌های سیاسی امام (ره) را حفظ کنیم و راه مقام معظم رهبری را پیش ببریم باید کارآمدی دین در اداره جامعه را به اثبات برسانیم و باید در این کار نیز، متوازن عمل کنیم؛ یعنی هم به دین مردم و هم دنیای مردم بپردازیم.

وی بیان کرد: بله، ما انقلاب نکردیم که ثروت‌اندوزی کنیم و به دنبال هوا و هوس برویم، اما انقلاب هم نکردیم که تورم ۳۰ الی ۴۰ درصدی داشته باشیم و جز سه کشور انتهای دنیا باشیم که بیش از ۱۰سال تورم بالای ۴۰ درصد دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی سپس به تبیین دو نگاه انقلابی و غرب زده در مدیریت مسائل مختلف پرداخت و با اشاره به دو صنعت موشکی و خودروسازی در مقایسه این عرصه گفت: درحالی که در یک سمت از اتوبان کرج که صنایع هوافضا مستقر است به دلیل مدیریت مبتنی بر فرهنگ انقلاب اسلامی و اتکا به فرهنگ ما می‌توانیم، پیشرفته‌ترین موشک‌ها با تکنولوژی‌های پیچیده طراحی و ساخته می‌شود که بخش‌هایی از این صنعت را درعملیات وعده صادق دیدیم، اما در سمت دیگر اتوبان، صنایع خودروسازی مستقر است و می‌بینیم گاهی یک خودرو مدت طولانی در پارکینگ معطل یک قطعه است؛ آیا ما که قطعات پیچیده موشکی را می‌سازیم نمی‌توانیم گیربکس خودرو تولید کنیم؟

وی در ادامه همین بخش از صحبت‌های خود گفت: بنده دست تک تک کارگران صنعت خودروسازی ایران و همچنین سرمایه‌گذارانی که در این بخش سرمایه‌گذاری کرده‌اند را می‌بوسم، اما به دلیل مدیریت غلط و ناکارآمد و غرب زده شرایط کنونی این صنعت باعث بی‌آبرویی است.

آقای  قالیباف در همین زمینه تأکید کرد: «ما می‌توانیم» که امام خمینی (ره) مطرح کردند یک شعار نیست و یک حقیقت و واقعیت است و اتکا به آن مسیر اصلی رفع مشکلات کشور است.

رئیس قوه مقننه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پرهیز از نگاهی که تنها یک جمع محدودی را دور خود می‌پذیرد، بیان کرد: امام با مردم انقلاب کرد، توجه کنیم که وقتی نام از مردم می‌بریم یعنی همه مردم. اما گاهی می‌بینیم که متأسفانه مردم را از هم جدا می‌کنیم و همه چیز را برای جمع خودمان می‌خواهیم درحالی که این رفتار خلاف رویکرد و مکتب امام است.

وی در ادامه به ذکر مثالی در همین زمینه پرداخت و با بیان اینکه همه حزب‌اللهی‌ها در فضای مجازی در یک پلتفرم خاص فعالیت کنیم و مابقی را به جای دیگری بفرستیم، کار غلطی است؛ اضافه کرد: این موضوع نشان می‌دهد به همان میزان که در حکمرانی اقتصادی اشتباه می‌کنیم، در حکمرانی فضای مجازی هم اشتباه می‌کنیم و تا وقتی این اشکال را نپذیریم، نمی‌توانیم آن را اصلاح کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تدوین و تنظیم برنامه هفتم­ ­­در مجلس شورای اسلامی گفت: این برنامه در دولت شهید رئیسی و مجلس یازدهم به اتمام رسید و براساس تجربه اصلاح اشکالات ۶ برنامه گذشته است؛ ما در جریان این برنامه تلاش کردیم حرف همه را بشنویم و این برنامه را در مجلس به صورت دقیق بررسی کردیم. بنده نمی‌گویم این برنامه اشکال ندارد، اما معتقدم که این برنامه کم اشکال‌ترین برنامه ۵ ساله کشور است که با امکانات موجود در کشور امکان اجراسازی دارد و اگر این برنامه را اجرا کنیم، تا پایان برنامه، به ثبات اقتصادی دست پیدا خواهیم کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما