شناسهٔ خبر: 6055452 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتدال | لینک خبر

گزارش لحظه به لحظه از روز سوم مذاکرات وین

در حالی که وزرای خارجه ایران و کشورهای انگلیس، فرانسه، آلمان و مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا وین را ترک کردند، معاونان وزیر امور خارجه مذاکره برای نگارش متن توافق جامع را با معاون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه می دهند. ضمن اینکه جان کری نیز در وین حضور داشته و رایزنی های خود را ادامه می دهد.

صاحب‌خبر -

پس از رایزنی دو روزه وزیران خارجه ایران و 1+5 برخی از آنها برای انجام کارهای مربوطه و برخی مشورت‌ها به پایتخت هایشان بازگشتند، اما به زودی به وین بازمی‌گردند تا دوباره قلب دیپلماسی بین‌المللی که این روزها در این نقطه دنیا (وین – هتل کوبورگ) قرار دارد به تپش بیفتد.

به گزارش اعتدال، برنامه جامع اقدام مشترک" شامل یک متن اصلی و پنج ضمیمه است که در مجموع حدود 60 صفحه را شامل می‌شود.

 

قرار است هیات‌های مذاکره‌کننده به سرپرستی معاونان وزیران خارجه کار نگارش متن پیش‌نویس را در غیاب وزیران خارجه طبق دستور‌العمل تعیین شده دنبال کنند.

ظریف هم‌چنین روز سه‌شنبه در وین احتمالا با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه دیدار می‌کند. هنوز مشخص نیست که تمامی وزیران خارجه 1+5 برای 30 ژوئن (10 تیر) در وین حاضر خواهند بود یا نه. بر خلاف مذاکرات قبلی که تمدید مذاکرات نوعی "تابو" بود در این دور چهار روز قبل از پایان مهلت ضرب‌الاجل، مذاکره‌کنندگان تمدید چند روزه مذاکرات را قطعی اعلام کردند. در عین حال اعلام شده است که وزیران خارجه 1+5 و ایران قبل از پایان ضرب الاجل به وین باز می‌گردند و احتمالا تا پایان کار باقی خواهند ماند.

 

حضور بی سابقه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در هتل کوبورگ، رسانه‌ها و خبرنگاران حاضر در محل مذاکرات را غافلگیر کرد. این برای اولین بار است که مقام عالی آژانس به طور مستقیم به محل مذاکرات می‌آید. آژانس همواره تاکید داشته است که رویکرد مستقل خود را در موضوع هسته‌ای و مذاکرات حفظ می‌کند هر چند که در چارچوب توافق ژنو و راستی آزمایی اقدامات ایران مستقیم درگیر است.

آمانو روز شنبه با لوران فابیوس و روز یکشنبه با فدریکا موگرینی دیدار کرد و قرار است امروز با جان کری دیدار کند.

همان طور که همواره ایران اعلام کرده است آژانس در برخی اختیارات و تکالیفش مستقل از برخی کشورهای صاحب نفوذ در آژانس نیست آمانو هنوز هیچ اظهارنظری درباره دیدارهایش با مقامات 1+5 طی روزهای اخیر نداشته است. در عین حال به نظرمی آید مهمترین موضوعات مرتبط با آژانس در چارچوب توافق جامع مربوط به موضوعاتی از جمله ابعاد نظامی احتمالی، دسترسی ها، راستی آزمایی اقدامات هسته‌ای ایران و اجرای پروتکل الحاقی در صورت دست یافتن به توافق جامع هسته‌ای است.

 

 

نگارش متن توافق جامع از سر گرفته شد

 

پس ازیک روز پررفت وآمد و شلوغ در هتل کوبورگ، معاونان وزیر امور خارجه مذاکره برای نگارش متن توافق جامع را با معاون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا از سر گرفتند.


مذاکره سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی با هلگا اشمید ساعت 10 به وقت محلی - 12 و30 به وقت تهران- آغاز شد وهمزمان تیم های کارشناسی هم بحث بر روی ضمائم را آغاز کردند.

هشتمین دور مذاکره برای نگارش متن توافق جامع دو روز گذشته با حضور وزیران خارجه ایران، آمریکا وسه کشور اروپایی عضو 1+5 متوقف شد و اکنون که رایزنی های وزیران تمام شده، این گفت وگو ها از سر گرفته می شود.

 

 

مرضیه افخم صبح امروز وارد وین شد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان صبح امروز وارد وین شد. مرضیه افخم صبح امروز به مذاکره کنندگان هسته‌ای کشورمان در وین پیوست.

 

 

تحرکات هدفمند رسانه های غربی


 پایگاه خبری 'پولیتیکو' خبر داد که در آستانه رسیدن ضرب الاجل توافق هسته ای جامع، موافقان و مخالفان این توافق در آمریکا از امروز میلیون ها دلار بابت تبلیغات هزینه می کنند و کمپین مخالفان بسیار گسترده و فعال تر است.

به نوشته پایگاه خبری پولیتیکو، 29 ژوئن، یک صفحه کامل در روزنامه نیویورک تایمز در اختیار آنان قرار خواهد گرفت و میلیون ها دلار تبلیغات در روزهای آتی با هدف تحت فشار قرار دادن سناتورها برای اتخاذ موضعی سرسختانه علیه توافق هسته ای نوپا احتمالی اوباما با ایران هزینه می شود.

این پایگاه خبری همچنین خبر داده بود که 'ابتکارعمل امنیتی آمریکا' یک گروه دو حزبی به ریاست سناتورهای سابق یک برنامه سازماندهی شده از تبلیغات را رونمایی کرده اند که در آن از هشت سناتور دو حزب آمریکا خواسته شده است تا با هر گونه توافق هسته ای که اجازه 'بازرسی های بی قید و شرط' از تاسیسات هسته ای ایران را نمی دهد، مخالفت کنند.

پایگاه خبری پولیتیکو نوشته بود که کمپین مخالفان توافق حدود 1.4 میلیون دلار در خرید تبلیغات هزینه خواهند کرد که اقداماتشان در این راستا از اواخر ژوئن آغاز می شود و قرار است در تبلیغاتی تمام صفحه در نیویورک تایمز، این درخواست مطرح شود که هرگونه توافق با ایران باید شامل بازرسی ها در هز زمان و هر مکانی باشد.

 

 

بلومبرگ: باید ایران را مقصر جلوه دهیم

خبرگزاری آمریکایی 'بلومبرگ' در گزارشی با تشریح روند مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 در سناریویی از پیش طراحی شده، جنگ روانی و فضاسازی رسانه ای خود را پیش از پایان ضرب الاجل 30 ژوئن (9 تیر) شدت بخشید و نوشت: در صورت شکست مذاکرات، باید ایران مقصر نشان داده شود.

 

خبرگزاری بلومبرگ امروز در راستای کمپین تبلیغاتی مخالفان توافق نوشت که طرح دوم آمریکا در صورت شکست مذاکرات، باید مقصر نشان دادن ایران باشد تا بتواند تحریم ها را علیه این کشور تشدید کند.

این رسانه آمریکایی ادعا کرد 'جان کری' وزیر امور خارجه آمریکا باید مطمئن شود که توافق با ایران توانایی این کشور را برای برنامه غیرصلح آمیزهسته ای در آینده ای قابل پیش بینی کاهش می دهد.

بلومبرگ نوشت: در حالیکه بسیاری از دیپلماتها از جمله مقامات دولت اوباما به رسیدن به توافق امیدوارند، مدعی شد: اکنون دست یافتن به این موفقیت دشوار به نظر می رسد و بعد از دو روز مذاکره محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، روز گذشته برای رایزنی به تهران بازگشت و دیپلمات ها براورد کردند ضرب الاجل رسیدن به توافق باید تمدید شود.

بلومبرگ نوشت که (آیت الله) علی خامنه ای رهبر عالی ایران گفت که بازدید از تاسیسات نظامی به کلی منتفی است. ایران پیش از این نیز بازبینی از این تاسیسات را ممنوع کرده بود.

این رسانه آمریکایی افزود:'رهبر عالی ایران همچنین خواستار لغو تحریم ها همزمان با امضای توافق شده است نه اینکه تحریم ها مرحله ای حذف شود. وی همچنین می گوید که محدودیت های اعمال شده علیه برنامه هسته ای ایران، باید کمتر از 10 تا 12 سال باشد.'

بلومبرگ مدعی شد: هر یک از این شروط می تواند مانع از رسیدن به توافق شود.

بلومبرگ مدعی شد: 'باراک اوباما' رییس جمهوری آمریکا به تحریم های شدیدتر برای بازگرداندن ایران به میز مذاکرات متوسل شد که در نتیجه مذاکرات توافق موقت ژنو در نوامبر 2013 (آذر 1392) به دست آمد. این توافق هنوز معتبر بوده و برای آمریکا و دیگر کشورهای گروه 1+5 مفیدتر از ایران است.

ادعای بلومبرگ در حالی است که آمریکایی ها برای حل و فصل بحران ساختگی هسته ای به مقامات جمهوری اسلامی ایران، پیشنهاد مذاکره برای حل و فصل آن را داده بودند و تهران نیز به رغم بی اعتمادی به واشنگتن، یکبار دیگر به آمریکایی ها این فرصت را داده است تا صداقت آنها را راستی آزمایی کند.

این رسانه آمریکایی در عین حال نوشت: اگر توافقی حاصل نشود، خسارت زیادی وارد نیامده است. مذاکرات و شرایط فعلی ادامه می یابد.

بلومبرگ سپس با طرح این سوال که 'اگر کل روند مذاکرات به هم بخورد چه خواهد شد؟' افزود: کری باید در نهایت خود را برای این شرایط آماده کند.

این خبرگزاری آمریکایی سپس در فضاسازی رسانه ای همسو با سایر رسانه های غربی در آستانه ضرب الاجل 30 ژوئن (9 تیر) ادامه داد: طرح دوم کری باید با اطمینان از اینکه حمایت کافی برای تشدید تنش ها وجود دارد، متمرکز باشد. اروپا شدیدترین تحریم ها را علیه ایران اعمال کرده؛ بنابراین همراهی اروپایی ها مهم است. روسیه، هند و دیگر کشورها نیز نباید نظام تحریم ها را تضعیف کنند و برای رسیدن به این هدف باید کنگره صبور باشد.

این رسانه آمریکایی مدعی شد: بسیاری از اعضای کنگره باور دارند که ایران به دنبال زمان خریدن در مذاکرات برای توسعه برنامه هسته ای اش است همانطور که در زمان 'جرج بوش' رییس جمهوری پیشین آمریکا این کار را کرد.

بلومبرگ سپس در ادامه فعالیت های کمپین تبلیغاتی علیه توافق هسته ای نوشت: در صورتی که در روزهای آتی توافقی به دست نیاید، احتمال اعمال تحریم های جدید علیه ایران وجود دارد اما این امر توافق ژنو را نقض می کند و بهانه خوبی به دست ایران می دهد تا سوء نیت آمریکا را مسبب بی نتیجه شدن مذاکرات بداند. در صورتی که وی در این کار موفق شود، حفظ وحدت بین المللی در مورد برنامه هسته ای ایران دشوار خواهد بود.

این خبرگزاری آمریکایی افزود: کری نباید یک توافق بد را بپذیرد، اما برای اینکه طرح دوم کارامد و موثر باشد باید مطمئن شود که اگر کل روند مذاکرات به شکست منجر شود، ایران در عرصه بین المللی مقصر شناخته خواهد شد و نه آمریکا.

 

 

دیدار کری و آمانو/ جان کری:در حال تلاش هستیم


«جان کری» وزیر خارجه آمریکا امروز - دوشنبه - تاکید کرد که برای دستیابی به توافق نهایی در حال تلاش هستیم.

کری که از دقایقی پیش دیدار با «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را آغاز کرده است، از تلاش مستمر برای دستیابی به توافق نهایی خبر داد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره این‌که آیا پیشرفتی صورت گرفته است یا خیر، گفت: «در حال تلاش هستیم.»

 

 

پایان دیدار کری و آمانو /کری: در حال کار روی موضوعات هستیم


وزیر امور خارجه آمریکا پس از دیدار با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب مذاکرات هسته‌ای در وین از تلاش‌های سخت آمانو در جریان این مذاکرات تشکر کرد.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در پیامی در صفحه توییتر خود نوشت: دیدار خوبی با یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشتم و از تلاش سخت و فداکاری وی در جریان مذاکرات هسته‌ای با ایران تشکر می‌کنم.

کری ادامه داد: هم‌چنان در حال کار روی موضوعات هستیم.  اکنون برای هرگونه قضاوتی زود است.

 

 

آلن ایر: هیچ برنامه‌ای برای تمدید بلندتر مدت مذاکرات مطرح نیست


آلن ایر، سخنگوی فارسی زبان وزارت امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری ترند گفت: ایران و شش قدرت جهانی در اوایل آوریل به توافق سیاسی رسیدند که چارچوب توافق جامع هسته‌ای را ترسیم می‌کند.

این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در پاسخ به سوالی درباره روند مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 بیان کرد: ‌همه طرف‌ها متعهد به رسیدن به توافق جامع و پایدار هستند. این فرصت کم نظیری است که نباید از دست برود. در دو هفته پیش همه مذاکره‌کنندگان به طور فشرده و بدون وقفه سخت در تلاش بودند تا اختلافات باقی مانده حل شود. اما اختلافات و شکاف‌ها که بعضی از آن‌ها عمده است سرجای خود باقی مانده‌اند.

او ادامه داد: راه‌حل‌های فنی برای این مسائل در دسترس است، اما معلوم است که برای نیل به این مطلوب، یعنی توافقی در چارچوب تفاهم لوزان در چند روز آینده باید تصمیم‌های سخت سیاسی اتخاذ شود.

آلن ایر در پاسخ به سوالی مبنی بر این که مذاکرات پیش‌رو در روزهای باقی مانده در چه سطحی برگزار خواهد شد؟ گفت: ‌هم بعضی وزیران خارجه گروه 1+5 و هم فدریکا موگرینی، نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی به مذاکرات ملحق می‌شوند تا ارزیابی خود از پیشرفت‌ها را بکنند و برای مشورت و رایزنی حضور داشته باشند. تماس مستقیم و مداوم بین تیم‌های مذاکره کننده و رییسان سیاسی‌شان در این مرحله ضروری است.

سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا درباره احتمال تمدید مذاکرات، گفت: هدف ما هم‌چنان رسیدن به توافق پیش از 30 ژوئن است. ممکن است چند روز بیش‌تر لازم باشد، مثل آن چه در لوزان اتفاق افتاد اما هیچ برنامه‌ای برای تمدید بلندتر مدت لازم و مطرح نیست.

وی هم‌چنین گفت: تمرکز هیات‌های مذاکره کننده روی کار خود در اتاق مذاکرات است. هر کشوری خطوط قرمز خودش را دارد که توسط حکومتش برای پیشبرد منافع و مصالح ملی ترسیم شده است. به قول معروف صلاح مملکت خویش خسروان دانند.

آلن ایر، افزود: آن چه برای رسیدن به آن لازم و کافی است فقط تصمیم‌های سخت سیاسی است. ما امیدوار هستیم که در چند روز آینده در وین تلاش همه ما برای رسیدن به این هدف مثمر ثمر شود.

 

 

بحث تغییر محل مذاکرات مطرح نیست

یک عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان تاکید کرد که صحبتی درباره تغییر محل مذاکرات مطرح نشده است.

 این عضو تیم‌ مذاکره‌کننده در واکنش به برخی گزارش‌ها مبنی بر تغییر محل مذاکرات هسته‌ای از وین به لوزان تاکید کرد که چنین بحثی مطرح نیست.

برخی منابع اعلام کرده بودند که تدابیر امنیتی در لوزان افزایش یافته و احتمال می‌رود ادامه گفت‌وگوها به این شهر منتقل شود.

 

 

نشست معاونان دقایقی پیش به پایان رسید

نشست معاونان  دقایقی پیش به پایان رسید و نشست‌های موازی کارشناسی همچنان ادامه دارد.

جلسات هماهنگی داخلی نیز به طور مکرر در جریان است.

 

 

اشتاین مایر: هدف ما رسیدن به نتیجه تا پایان ژوئن است

وزیر امور خارجه آلمان گفت:‌ هدف ما این است که تا پایان ژوئن به نتیجه برسیم اما برخی از مسائل کلیدی هنوز حل نشده باقی مانده است.

فرانک والتراشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان روز یک‌شنبه در گفت‌وگو با روزنامه آلمانی ولت ام زونتاگ با اشاره به مذاکرات هسته‌ای گفت که اگر ایران و قدرت‌های جهانی نتوانند به یک توافق دست پیدا کنند این مسأله می تواند به یک رقابت تسلیحاتی جدید در منطقه بحران زده خاورمیانه منجر شود.

اشتاین مایر ادامه داد: اما از طرف دیگر یک توافق کمک خواهد کرد تا این کشور (ایران) به جامعه بین‌الملل بازگردد که برای نسل جوانی که خواستار ارتباط با دیگر کشورهای جهان هستند سودمند خواهد بود.

 

 

لاوروف سه شنبه در وین با کری دیدار می‌کند

انتظار می رود سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه فردا(سه شنبه) در وین با همتای آمریکایی خود دیدار و گفتگو کند.

 

 

درخواست آلمانی ها از اشتاین مایر: با ایران به توافق برسید

سخنان فرانک والتر اشتاین مایر درباره ایران و موفقیت مذاکرات تا این مرحله ، واکنش مثبت مخاطبان او در فضای مجازی را در پی داشت که خواستار توافق غرب با ایران شدند.

وزیر خارجه آلمان بیش از ترک وین مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی آ. ار.د آلمان انجام داد و طی آن گفت ابهامات بسیار کمی باقی مانده و با توجه با توافقاتی که در لوزان صورت گرفته با ایران به نتایج خوبی رسیده ایم.


این مصاحبه در صفحه شخصی اشتاین مایر و نیز صفحه وزارت خارجه آلمان در فیس بوک منتشر شد که موجی از اظهارنظرهای مثبت ساکنان آلمان و حمایت آنها از ایران را در پی داشت.


مردم آلمان در این پیام ها از اشتاین مایر خواستند به ایرانی ها اجازه بدهند شانس بهره مندی از دانش صلح آمیز هسته ای را داشته باشند و اینکه برای رسیدن به توافق بهتر است مواظب خراب کاری بعضی از کشور ها از جمله عربستان سعودی و هم پیمانانش باشند . برخی دیگر نیز با اشاره غیر مستقیم به رژیم صهیونیستی از دولت آلمان خواستند مانع جاسوسی از مذاکرات در هر شرایطی شود تا طرفین بتوانند به توافق نهایی دست پیدا کنند.


مهاجران ساکن آلمان هم به اشتاین مایر توصیه کردند با ایران به توافق برسد چون ایران می تواند نقش بسیار مهمی در اقتصاد ، سیاست و فرهنگ ایفا کند.

 

 

نشست ایران، امریکا و اروپا برای نگارش متن توافق

سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی روز دوشنبه پس از سه ساعت مذاکره با هلگا اشمید برای نگارش متن توافق جامع، گفت و گو را با وندی شرمن و اشمید پی گرفتند.


معاونان وزیر امور خارجه در غیاب محمد جواد ظریف که شب گذشته به تهران بازگشت ، مذاکره برای نگارش متن توافق جامع را ادامه دادند.


این مذاکرات از چهارشنبه هفته گذشته در وین درجریان بود ولی حضور دو روزه وزیران خارجه سه کشور اروپایی عضو 1+5 - فرانسه، انگلیس و آلمان- این گفت و گوها را متوقف کرد.


عراقچی و روانچی تاکنون هشت دور برای نگارش متن توافق با هلگا اشمید مذاکره کرده اند.حاصل این مذاکرات باید متنی 20 صفحه ای به عنوان توافق جامع و حدود 60 صفحه ضمیمه باشد.


بررسی ضمائم به عهده تیم کارشناسی است که هدایت آن را حمید بعیدی نژاد به عهده دارد.

 

 

نشست عراقچی و روانچی با اشمید و شرمن به پایان رسید

نشست سه‌جانبه معاونان وزیر خارجه ایران با معاون وزیر خارجه آمریکا و معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به پایان رسید.

به گزارش اعتدال به نقل از ایلنا، نشست سه‌جانبه «سیدعباس عراقچی» و «مجید تخت‌روانچی» معاونان وزیر خارجه ایران با «وندی شرمن» معاون وزیر خارجه آمریکا و «هلگا اشمید» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه به وین (۱۷ به وقت تهران) آغاز شده بود، دقایقی پیش به پایان رسید.

 

 

فابیوس: ایرانی‌ها سؤالاتی درباره چگونگی لغو تحریم‌ها دارند

 

وزیر خارجه فرانسه با اشاره به برخی پیشرفت‌ها درمذاکرات هسته‌ای گفت ایرانی‌ها سؤالات مشخصی درباره اینکه رفع تحریم‌ها چگونه عملیاتی خواهد شد و برخی دیگر موضوعات دارند.

لوران فابیوس امروز دوشنبه طی اظهاراتی در نیویورک اعلام کرد: توافق با ایران باید برای پیشگیری از دستیابی این کشور یا سایر کشورهای منطقه به سلاح‌ هسته‌ای، توافقی محکم و استوار باشد.

وی افزود: مذاکرات هسته‌ای با ایران از تاریخ تعیین شده 30 ژوئن فراتر خواهد رفت و مذاکره کنندگان به‌عمد تصمیم گرفته‌اند تا تاریخ جدیدی را برای پایان مذاکرات تعیین نکنند. فابیوس افزود: ما پیشرفت‌هایی داشتیم اما هنوز پایان روند نیست.

 

لوران فابیوس همچنین به خبرنگاران گفت: در این هفته به وین بازمی گردم.

 

 

صالحی و فریدون به تیم مذاکراتی می‌پیوندند

رییس سازمان انرژی اتمی ایران در سفر مجدد وزیر خارجه کشورمان به وین وی را همراهی می‌کند.

یک منبع آگاه با تایید این خبر گفت که صالحی، وزیر خارجه را در سفر به وین که روز سه‌شنبه انجام می‌شود همراهی می کند.

هم‌چنین یک منبع مطلع دیگر همراهی حسین فریدون، دستیار ویژه رییس جمهور با محمد جواد ظریف را تایید کرد.

علی اکبر صالحی بیش از یک ماه پیش به خاطر عارضه گوارشی در بیمارستان بستری و مورد عمل جراحی قرار گرفت. در عین حال پزشکان وی برای مسافرت با هواپیما مانعی تشخیص نداده‌اند.

بهروز کمالوندی، معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز صالحی را در این سفر همراهی می‌کند.

 

 

مذاکرات احتمالا به وقت اضافه می‌کشد

منابع آگاه اعلام کردند که مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ که در وین در جریان است، حداکثر به مدت چند روز تمدید خواهد شد.

 این منابع با اعلام این‌که به احتمال بسیار زیاد مذاکرات تا ضرب‌الاجل ۳۰ ژوئن به پایان نمی‌رسد، تاکید کردند که این گفت‌وگوها به وقت اضافه خواهد کشید.

بنا بر اعلام این منابع، چنانچه توافقی حاصل شود، در بازه زمانی حداکثر چند روز بعد از ۳۰ ژوئن شاهد آن خواهیم بود.

 

مقام آمریکایی: تمدید طولانی مدت مذاکرات در دستور کار نیست

یک مقام ارشد آمریکایی که نخواست نامش فاش شود اعلام کرد که مذاکره‌کننده‌گان حاضر در وین همچنان بر روی دستیابی به توافق متمرکز هستند.

این مقام آمریکایی در ادامه افزود: مذاکره‌کننده‌ها به دنبال ادامه گفتگوها پس از مهلت تعیین شده در روز سه‌شنبه هستند. وی در ادامه تاکید کرد که تمدید طولانی مدت مذاکرات در دستور کار نیست.

وی در ادامه گفت: گام اول این نیست که ما قادر به دسترسی به هر مرکز نظامی باشیم. این موضوع صحیح نیست.

این مقام آمریکایی در پاسخ به احتمال دستیابی به توافق نیز گفت: همیشه این نقل قول از رئیس‌جمهور را دارم که معتقد بود موضوع خوشبینی یا بدبینی نیست. مسئله درباره امیدواری است.

 

 

کاخ سفید : احتمال دارد، مذاکرات از ضرب الاجل تعیین شده فراتر رود

کاخ سفید احتمال داد که مذاکرات هسته ای با ایران از ضرب الاجل اعمال شده 30 ژوئن ( 11 تیرماه ) برای رسیدن به یک توافق نهایی ، فراتر رود.

به گزارش خبرگزاری رویترز از واشنگتن ،' جاش ارنست ' سخنگوی کاخ سفید گفت : مذاکره کنندگان امریکایی به دلیل همین احتمال، در وین حضور دارند.

 

 

فابیوس: مهلت جدیدی برای مذاکرات هسته ای تعیین نشده است

لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه روز دوشنبه با اعلام حصول پیشرفت در مذاکرات هسته ای، گفت که مهلت جدیدی برای این مذاکرات تعیین نشده است.


به گزارش آسوشیتدپرس از مقر سازمان ملل از نیویورک، فابیوس گفت: به پیشرفت هایی رسیده ایم اما این هنوز پایان کار نیست.


وی افزود: تمام طرف ها این اصل را قبول کرده اند که در مورد هیچ چیز توافق نشده تا زمانی که درباره همه چیز توافق شده باشد.


وزیر خارجه فرانسه گفت: مذاکره کنندگان روز یکشنبه توافق کردند که مذاکرات از روز 30 ژوئن فراتر برود تا منتظر پاسخ برای پرسش های باقی مانده بمانند.


فابیوس همچنین گفت که انتظار دارد وزیران خارجه هفت کشور درگیر مذاکرات این هفته به وین بازگردند.

 

 

 

پایان دومین دور نشست ۳جانبه ایران, آمریکا و اتحادیه اروپا

دومین دور نشست معاونان وزیر امور خارجه ایران با معاون وزیر خارجه آمریکا و معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که عصر امروز در هتل کوبورگ آغاز شد پس از یک ساعت و نیم پایان یافت.

برچسب‌ها:

نظر شما