شناسهٔ خبر: 6071861 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ضرب الاجل توافق نهايي امروز به پايان مي رسد؛ ظريف و صالحي به وين رفتند

صاحب‌خبر - تهران / خبرگزاری صدا و سیما / سیاسی 1394/04/09
امروز، نهم تیر، مصادف با سی ژوئن، فرصت رسیدن به توافق نهایی هسته ای ایران و گروه پنج بعلاوه یک به پایان می رسد؛ روزی که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه پس از ورود به وین جداگانه با کِری و لاوروف، وزیران خارجه آمریکا و روسیه دیدار می کند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، حسین فریدون، دستیار ویژه رییس جمهور و علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی هم، امروز به مذاکرات هسته ای در وین می پیوندند.
امروز، نهم تیر، مصادف با سی ژوئن، فرصت رسیدن به توافق نهایی هسته ای ایران و گروه پنج بعلاوه یک به پایان می رسد.
صدها خبرنگار و گزارشگر، چشم به درهای هتل کوبورگ وین دارند تا از نتایج مذاکرات فشرده، سر در بیاورند.
وزیران خارجه هفت کشور وارد پایتخت اتریش شده اند و در این هتل قدیمی و مجلل به چانه زنی مشغولند تا توافق نهایی به دست بیاید. طرف های مقابل ایران که نظرات مختلفی دارند می گویند قرار نیست تاریخ جدیدی برای مذاکرات مشخص شود و هر چه قرار است بشود باید در همین ساعات پیش رو اتفاق بیفتد البته آنها می گویند ممکن است امروز، مذاکرات تمام نشود و کار به روزهای آینده بکشد.
مقامات آمریکایی از جمله جاش ارنست- سخنگوی کاخ سفید گفت: در این مقطع زمانی پیش بینی می کنیم که مذاکرات از ضرب الاجل هم عبور کند. این مسئله تعجب ندارد و غیر معمول هم نیست. مذاکره کنندگان ما بعد از انقضای ضرب الاجل همچنان در وین می مانند تا به دنبال یک توافقنامه نهایی باشند.
اما در مقابل، تیم مذاکره کننده ایران که پشتش به صدای که از کشورمان می شنود، گرم است، بی شک و شبهه و تردید برای تحقق خواسته های برحق ایران، تاکید دارد.
آقای ظریف وزیر خارجه کشورمان کشورمان با بیان اینکه توافق خوب را فدای زمان نمی کنیم گفته است : ما همیشه گفته‌ایم اگر طرف مقابل اراده سیاسی داشته باشد رسیدن به توافق جامع کاملا میسر است.
دکتر ظریف افزود : علت اینکه می‌گوییم طرف مقابل، چون درباره اراده سیاسی خودمان اطمینان داریم و می دانیم که جمهوری اسلامی ایران، رهبری معظم انقلاب و ریاست محترم جمهوری و سایر مقامات کشور همه خواهان یک توافق عزتمند و با دوام هستند.
پافشاری بر حقوق مسلم هسته ای، رفع تحریم ها و مخالفت با بازرسی های گسترده از مسائلی است که طرف ایرانی بر آن تاکید دارد. آیا امروز، رسانه های جهان با قطع تصاویر عادی، تصاویر اختصاصی و فوری از هتل کوبورگ نشان می دهند؟ این بمب خبری وین، امروز منفجر می شود؟ باید صبر کرد و دید.

نظر شما