شناسهٔ خبر: 60823109 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بنای تاریخی پلابچیلون دزفول زیر آوار خانه مجبول جان می‌دهد

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول از ریزش آوار خانه مجبول در بناری تاریخی پلابچیلون این شهرستان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان خوزستان، حمیدرضا خادم گفت: خانه مجبول دزفول نیازمند تعمیر و بازسازی بود، ولیبه دلیل بی توجهی مالک نسبت به تعمیر آن، همراه با یک خانه دیگر در ۳ سال اخیر تخریب و در مجموعه پلابچیلون ریزش کرده است.بنای تاریخی پلابچیلون دزفول زیر آوار خانه مجبول جان می‌دهد

وی افزود: باتوجه به اینکه ریزش این خانه منجر به مسدود شدن کوچه و زیرآوارماندن مجموعه پلابچیلون (یکی از آثار تاریخی دزفول) شده است و نامه نگاری‌های لازم در این زمینه انجام شده و از مالک خواستیم در مدت ۷۲ ساعت نسبت به آواربرداری و پاکسازی منطقه اقدام کند، در غیراینصورت از طریق قضایی اقدام خواهد شد.

خادم می‌گوید: با توجه به شیب، امکان ورود ماشین آلات برای آواربرداری وجود ندارد و باید به صورت دستی اقدام شود، البته شهرداری منطقه ۲ نسبت به بازکردن کوچه اقدام کرده بود، ولی مالک دوباره اقدام به مسدود کردن کوچه کرد و با توجه به اینکه مجموعه پلابچیلون از آثار ثبت ملی دزفول است، هرگونه تخریب و آسیب رساندن به این مجموعه پیگیری قضایی دارد.

به گفته رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول؛ بافت این نقطه خطرناک است و مالکان باید نسبت به مقاوم سازی املاک خود اقدام کنند، در غیراینصورت شاهد اتفاقات ناگواری در این خصوص خواهیم بود.

وی دفاع از میراث فرهنگی، آثار و خانه‌های تاریخی و حفظ و نگهداری آن‌ها را خط قرمز این اداره دانست و تاکید کرد: اجازه نمی‌دهیم افرادی به این آثار ارزشمند خدشه‌ای وارد کنند و به طور قطع با این افراد، برخورد قضایی می‌شود.

مجموعه تاریخی پله بچیلون دزفول یکی از آثار شاخص و قدیمی این شهر است که ارتفاعات شهر را به رودخانه دز وصل می‌کند.

با احیای این بنای تاریخی، ورود به یکی از مهمترین مسیر‌های گردشگری بافت کهن دزفول شامل؛ گذر‌های مهراس، سیوند، هفت پر، صوبیون و سراب تسهیل می‌یابد.

مجموعه تاریخی پله بچیلون (پلا بچیلون، بندار بچیلون) بنایی قاجاری است که با توجه به اختلاف سطح محله‌های لوریان و مقدمیان با رودخانه برای سهولت دسترسی اهالی به ساحل احداث شده است و همچنان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این پله تاریخی بهمن ۸۸ با شماره ۲۹۱۷۸ در زمره آثار ملی میراث فرهنگی ثبت شده است.

مجموعه تاریخی پلابچیلون سال ۹۸ با همکاری سازمان نوسازی شهرداری دزفول مرمت شد.

نظر شما