اختصاصی جوان آنلاین: چهارشنبه هفته گذشته بود که مهلت هشت روزه ثبت درخواست خودرویی برای متقاضیان مشارکت در مرحله دوم سامانه یکپارچه که از ۲۰ تا ۲۹ اردیبهشت ماه برای تعریف حساب وکالتی و واریز وجه ۱۰۰ میلیون تومان و مسدود کردن آن در همین حساب وکالتی اقدام کرده بودند، به پایان رسید و افراد ثبتنام کننده در لیست نوبتدهی قرار گرفتند تا قرعهکشی نوبتدهی روز چهارشنبه ۱۷ خرداد ماه انجام شود.
بعد از آن طی پنج روز، کار پایش و ارسال اطلاعات متقاضیان از بانک به سامانه انجام و فرآیند ثبت درخواست خودرویی از سوم خرداد ماه آغاز شد. بر این اساس، با ارسال اطلاعات متقاضیان واجد شرایط به سامانه، سایت سامانه از چهارشنبه سوم خرداد ماه فعال شد تا مشتریان بتوانند برای انتخاب پنج اولویت خودرویی مورد نظر خود اقدام کنند، هر چند که حدود یک روز و نیم سامانه دچار اختلال بود، اما از بعد از ظهر چهار خرداد ماه رسما سایت فعال شد و متقاضیان توانستند برای ورود و ثبت درخواست خودرویی خود اقدام کنند.
طی این مدت مشتریان حائز شرایط که در موعد مقرر حساب وکالتی تعریف و وجه مورنظر را مسدود کرده بودند و طبیعتا بانکها اسامی آنها را در اختیار سامانه قرار داده بودند، برای ثبت پنج اولویت خودرویی مورد نظر خود از میان ۲۳ محصول عرضه شده توسط چهار شرکت سایپا، مدیرانخودرو، کرمانموتور و فرداموتورز با قیمت کارخانهای اقدام کردند. پس از آن، پایش اطلاعات ثبتنامکنندگان که در لیست نوبتدهی قرار گرفته بودند، آغاز شد و طی هفته جاری تکمیل شد تا چهارشنبه ۱۷ خرداد ماه قرعهکشی اولویتبندی با حضور دستگاههای نظارتی انجام شود.
از روز پنجشبه تا جمعه ۱۹ خرداد ماه، پایشهای بعدی انجام و سپس لیست نوبتدهی در اختیار خودروسازان قرار خواهد گرفت تا بر اساس برنامه تولید، ۲۴ خرداد ماه زمان تخصیص نهایی و در نهایت لیست اولویت مشتریان و نوبت تحویل خودروها مشخص شود.
نکته مهم موضوع اینجاست که تمام این فرآیند در حالی تاکنون انجام شده است که قیمت برخی خودروها به ویژه خوروهای مونتاژی مشخص نیست. قیمت خودروهای مونتاژی همچنان کلاف سردرگمی است که هنوز مشخص نیست، کجا باز خواهد شد؟ از یک سو شورای رقابت بر مصوبه خود تاکید دارد از سوی دیگر شرکتهای خودروساز از موضع قیمتی که خودشان تعیین کردهاند، پایین نیامدند.
به عنوان مثال در شرایطی که شورای رقابت قیمت دو محصول FMC-SX۵ و FMC-T۵ را در طرح دوم فروش یکپارچه خودرو حدود ۶۵۰ و ۸۶۰ تومان اعلام کرده بود شرکت فردا موتورز عرضه کننده این دو خودرو در پاسخ به خبرنگار «جوان آنلاین» قیمتهای بالای یک میلیارد تومان را اعلام کرد که تقریبا فاصله دوبرابری با قیمت شورای رقابت دارد. پاسخ این خودروساز در خصوص ابهامات پیش آمده برای قیمت این دو محصول، حواله دادن آن به قیمتهای فروش بهمن ماه این خودروساز بود.
سازمان حمایت: مردم میتوانند شکایت کنند
طبق قانون، مصوبه شورای رقابت مدنظر سیستم است و این مصوبه لازمالاجرایی است، بنابراین شرکتها موظف به اجرای قانون و مصوبه شورای رقابت هستند؛ مردم میتوانند در مواجهه با این تخلف، شکایات خود را از طریق سامانه ۱۲۴ (وزارت صنعت، معدن و تجارت) و همچنین سازمان تعزیرات کشور مورد پیگیری قرار دهند، در استانها نیز این افراد میتوانند برای این منظور از طریق سازمان صمت استانها اقدام کنند.
سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان پیش از این اعلام کرده بود که اگر شرکتهای تولید کننده خودروهای مونتاژی، رقمهای بیشتر از مصوبات شورای رقابت درخواست کنند، مردم میتوانند شکایت کنند.
این سازمان تاکید کرده بود: در جلسهای که با مدیران شرکتهای تولید کننده خودروهای مونتاژی برگزار شد، قول دادند فروش محصولات بر مبنای قیمت شورای رقابت باشد و این موضوع رصد میشود تا چنانچه این اتفاق رخ نداده باشد، وارد مباحث انضباطی شویم؛ اگر قراردادی خارج از قیمتهای مصوب باشد سازمانهای صمت در استانها و کمیتههای حل اختلاف و سازمان حمایت مصرف کنندگان به شکایات مردم رسیدگی میکنند.
خودروسازان گران فروش یا سیاست گذاران پوپولیست؟
اینکه مونتاژکاران گرانفروش هستند یا نه، موضوعی است که با بررسی دقیق هزینهها و سود آنها مشخص میشود. بر این اساس یا مونتاژکاران واقعا سوءاستفاده میکنند و یا اینکه آنها سودی متعارف میبرند و قیمت محصولاتشان منصفانه است. اگر حالت دوم برقرار باشد، ورود سیاستگذار به قیمت خودروهای مونتاژی کاملا غیرمنطقی و ریشه پوپولیستی دارد.
پیش از این هفته گذشته یکی از نمایندگان مجلس از بررسی مشکلات ناشی از اختلاف قیمت شورای رقابت با خودروسازان مونتاژی در کمیسیون صنعت مجلس و همچنین سایر ابهامات در خصوص مرحله دوم فروش یکپارچه خودرو خبر داده بود که البته تا لحظه ثبت این گزارش هنوز خبری از نتایج آن اعلام نشده است.