به گزارش خبر گزاری صدا و سیما و به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، دکتر پیمان صالحی روز دوشنبه در «همایش ملی مهارت افزایی، هدایت شغلی و صلاحیت حرفهای در آموزش عالی کشور» در مرکز همایشهای بین المللی دانشگاه شهید بهشتی گفت: ۵۰ مرکز هدایت شغلی در دانشگاهها ایجاد و طی سال گذشته هشت هزار دوره مهارت افزایی با حضور ۳۲۸ هزار دانشجو برگزار شده است
دکتر صالحی گفت:در مورد آموزش مهارتی نهادهای مختلف سیاستگذار در کشور وجود دارند و این نهادها باید با هم به هماهنگی و تعامل بهتری برسند.
وی به ذکر گزارشی از فعالیتهای معاونت پژوهشی وزارت علوم پرداخت و گفت: این موضوع در مورد دانشجویان مطرح است که انگیزههای فرد از ورود به آموزش عالی چیست؟ شغل، مدرک و موارد دیگر. وظیفه ما در وزارت علوم هم افزایی، جهت دهی و هدایت شغلی افراد به سمت کسب شغلی است که در راستای توانایی، علاقه مندی آنها و اولویتهای کشور باشد تا در آینده بهتر فعالیت کنند.
دبیرکل شورای عالی عتف به موضوع ایجاد ارتباط درست در آموزش عالی میان دو نظام دانشگاهی و نظام مهارتی اشاره کرد و افزود: ارتباط بین این دو نظام زمانی محقق میشود که تمام بازیگران این حوزه را بشناسیم و با استفاده از اهرمهای قانونی آنها را با هم هماهنگ کنیم.
وی بر وظیفه قانونی وزارتخانه اشاره کرد و گفت: همه باید بدانیم قانون چه وظیفهای برای ما تعیین کرده است و اگر ندانیم کشور را عقب میاندازیم. اینکه موضوع مهارت آموزی و مهارت افزایی یک روز در وزارت علوم، روز دیگر در وزارت کار یا سازمانهای دیگر باشد، موجب پیش نرفتن کار میشود؛ بنابراین باید از انشقاق جلوگیری کنیم.
کنگره ملی آموزش مهارتمحور ۵ تیر برگزار میشود
وی افزود: باید قانون، ظرفیتها و بروندادها را مشخص و نهادها را همگرا کنیم. برای این هدف کنگره ملی آموزش مهارت محور و هدفمند را در روز پنجم تیر با حضور همه نهادهای مسئول و سیاست گذار با هدف نتیجه گیری کلی برگزار میکنیم.
دبیرکل شورای عالی عتف ادامه داد: از سال ۱۳۹۹ شورای مهارت افزایی و صلاحیت حرفهای دانش آموختگان وزارت علوم را داریم که رییس آن وزیر علوم است و ظرفیت خوبی برای توسعه مهارتهای آموزش عالی دارد.
وی گفت: اقدام دیگر تقسیم اولویتهای مهارت افزایی و صلاحیت حرفهای بین بازیگران این عرصه است. معاونت آموزشی وزارت علوم، مرکز تحقیقات سیاست علمی و معاونت پژوهشی تقسیم کار کردند تا از موازی کاری جلوگیری شود.
ایجاد مراکز هدایت شغلی در ۵۰ دانشگاه
استاد دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: در حوزه مهارت افزایی در ۵۰ دانشگاه کشور مراکز هدایت شغلی تخصصی داریم که وظیفه آنها خدمات کاریابی، بیمه و ... است. همچنین در سال ۱۴۰۱ حدود هشت هزار دوره مهارت افزایی برگزار کردیم که ۳۲۸ هزار دانشجو در این دورهها شرکت کردند. یکی از موارد مهم، مستندسازی است و مدیران باید هر ساله تجربیات خود را ثبت و منتقل کنند. صالحی در مورد گزارشهای پایش اشتغال دانش آموختگان نیز گفت: این گزارشها در موسسه پژوهش و برنامه ریزی و سازمان امور دانشجویان با روش شناسی خاصی تدوین و به صورت دورهای منتشر میشود.
معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: در کشور کارهای زیادی انجام شده و نظام جامع مهارت بر اساس تحقیقات ما بر اساس نظام اطلاعات بازار کار و نظام صلاحیت حرفهای قابل اجرا است. اما برای تحقق آن باید تقسیم کار ملی کنیم؛ اکنون وضعیت اینطور نیست و هر نهادی کار خودش را انجام میدهد. باید موازی کاریها را برطرف کنیم.
نظر شما