به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، پیمان صالحی معاون پژوهشی وزیر علوم صبح امروز در همایش ملی مهارت افزایی، هدایت شغلی و صلاحیت حرفه ای در آموزش عالی کشور که در سالن همایش های بین المللی ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، گفت: در مورد آموزش مهارتی نهادهای مختلف سیاستگذار در کشور وجود دارد و این نهادها باید با هم به هماهنگی و تعامل بهتری برسند.
وی افزود: وظیفه ما در وزارت علوم هم افزایی، جهت دهی و هدایت شغلی افراد به سمت کسب شغلی است که در راستای توانایی، علاقه مندی آنها و اولویتهای کشور باشد تا در آینده بهتر فعالیت کنند.
صالحی گفت: ارتباط بین این دو نظام زمانی محقق میشود که تمام بازیگران این حوزه را بشناسیم و با استفاده از اهرمهای قانونی، آنها را با هم هماهنگ کنیم. همه ما باید بدانیم قانون چه وظیفهای برای ما تعیین کرده است و اگر ندانیم، کشور را عقب میاندازیم. اینکه موضوع مهارت آموزی و مهارت افزایی یک روز در وزارت علوم، روز دیگر در وزارت کار و سازمانهای دیگر باشد، موجب پیش نرفتن کار میشود، بنابراین ما باید از انشقاق جلوگیری کنیم.
صالحی تاکید کرد: وزارت علوم و سازمان فنی و حرفه ای، مسؤول آموزش عالی مهارتی هستند. سازمان فنی و حرفه ای برای آموزش دورههای کامل مشخص دارد اما باید از ظرفیت نهادهای بالادستی مانند شورای عالی اشتغال استفاده کنیم.
وی یادآور شد: باید قانون، ظرفیتها و بروندادها را مشخص و نهادها را همگرا کنیم. برای این هدف کنگره ملی آموزش مهارت محور و هدفمند را ۵ تیر با حضور همه نهادهای مسئول و سیاست گذار با هدف نتیجه گیری کلی برگزار میکنیم.
صالحی ادامه داد: از سال ۱۳۹۹ شورای مهارت افزایی و صلاحیت حرفه ای دانش آموختگان وزارت علوم را تشکیل دادیم که رئیس آن، وزیر علوم است و ظرفیت خوبی برای توسعه مهارتهای آموزش عالی دارد.
وی گفت: اقدام دیگر، تقسیم اولویتهای مهارت افزایی و صلاحیت حرفه ای بین بازیگران است. معاونت آموزشی وزارت علوم، مرکز تحقیقات سیاست علمی و معاونت پژوهشی تقسیم کار کردند تا از موازی کاری جلوگیری شود.
صالحی ادامه داد: در حوزه مهارت افزایی در ۵۰ دانشگاه کشور مراکز هدایت شغلی تخصصی داریم که وظیفه آنها خدمات کاریابی، بیمه و غیره است. همچنین در سال ۱۴۰۱ حدود ۸ هزار دوره مهارت افزایی برگزار کردیم که ۳۲۸ هزار دانشجو در این دورهها شرکت کردند.
وی در مورد گزارشهای پایش اشتغال دانش آموختگان نیز گفت: این گزارشها در مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی و معاونت امور دانشجویان با روش شناسی خاصی انجام و دورهای منتشر میشود.
معاون پژوهشی وزیر علوم گفت: در کشور کارهای زیادی انجام شده، نظام جامع مهارت بر اساس تحقیقات ما و بر اساس نظام اِطلاعات بازار کار و نظام صلاحیت حرفه ای قابل اجراست.
وی تاکید کرد: اما برای تحقق آن باید تقسیم کار ملی بکنیم، اکنون وضعیت اینطور نیست، هر نهادی کار خودش را انجام میدهد، باید موازی کاریها را رفع کنیم.
پایان پیام/
نظر شما