شناسهٔ خبر: 60421115 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

تروریست‌های طالبان دو مرزبان ایرانی را به شهادت رساندند

تجاوز خونین

ستاره صبح/مصطفی فروغی:تروریست‌های طالبان حدود دو سال در قطر با آمریکا و نماینده دولت قانونی افغانستان و برخی دولت‌های دیگر با میانجیگری قطر مذاکره نمودند.آمریکا به طور پنهانی با این گروه تروریستی به توافق رسید تا این کشور را ترک کند و تمام سلاح ها را نیز برای طالبان باقی بگذارد.البته وقتی فرمانداری‌ها در افغانستان سقوط می‌کردند، توافق بین آمریکا و طالبان این بود که این گروه حق ندارد وارد کابل شود و دولت اشرف غنی را ساقط کند،‌ اما طالبان به این معاهده پایبند نبود و روز 24 مرداد 1400 وارد کابل شد و کاخ ریاست جمهوری را به تصرف خود درآورد. بدین ترتیب دولت قانونی افغانستان را که با رای مردم انتخاب شده بود، ساقط کرد. بسیاری از صاحب نظران از جمله مدیر مسئول روزنامه ستاره صبح پیش بینی کردند که طالبان در آینده نه چندان دور ابزار دست آمریکا شده و برای ایران شاخ خواهد شد. این گروه تروریستی نه تنها حقابه ایران از روی هیرمند را در طول نزدیک به دو سال گذشته نداده، بلکه گاه و بیگاه دست به عملیات نظامی علیه کشورمان می‌زند. روز گذشته نیروهای طالبان با نیروهای مرزبانی کشورمان درگیر شدند که گزارش تسنیم از منطقه زابل را می‌خوانید:

صاحب‌خبر -

رسانه‌های محلی افغانستان با اشاره به درگیری در مرز مشترک با ایران اعلام کردند، این درگیری در منطقه ماککی ولسوالی کنگ ولایت نیمروز بین نیروهای امارت اسلامی و مرزبانان ایرانی رخ داده است.علت این درگیری هنوز مشخص نشده است.با توقف درگیری در مرز ایران و افغانستان، مسئولین مرزبانی ایران و طالبان  تشکیل  جلسه‌ دادهند تا دلایل تنش به‌وجودآمده را بررسی کنند.
1- این درگیری ظهر دیروز در مرز سیستان و بلوچستان ایران و ولایت نیمروز افغانستان و در مناطقی مانند اطراف روستاهای ساسولی، حاتم و ماککی رخ داده است.
2- در این درگیری از سلاح‌های سبک و نیمه‌سبک و توپخانه استفاده شده است با این حال اخبار مبنی بر بهره‌گیری نیروهای ایرانی از موشک کاملاً کذب است.
3- اخبار مبنی بر هدف قرار داده شدن فرودگاه زرنج در افغانستان توسط نیروهای ایرانی غیرواقعی و کذب است و درگیری‌ها در همان اطراف مناطقی که در بند یک آمد، به وقوع پیوسته است. 
4- پس از شروع درگیری‌ها مکاتبات و تماسهایی میان سفارت ایران و افغانستان برگزار شد.
شهادت 2 مرزبان
خبرگزاری دولت در این باره نوشت صبح دیروز عناصر طالبان اقدام به تیراندازی به سمت پاسگاه مرزی ساسولی در محدوده زابل کرده که متاسفانه ۲ نیروی مرزبان شهید و ۲ شهروند دیگر زخمی شدند.نیروهای مرزبانی نیز متقابلاً اقدام به مقابله کرده که تاکنون از تلفات طرف مقابل آماری منتشر نشده است.هفته قبل نیز فرمانده پاسگاه مرزی ساسولی توسط عناصر طالبان به شهادت رسیده بود.افغانستان و وزارت دفاع دولت طالبان برقرار می‌شود. 

واکنش سردار رادان 
به درگیری با طالبان
فرمانده انتظامی در واکنش به درگیری مرزی با طالبان، خطاب به مرزبانان گفت: شجاعانه و قاطعانه از مرزها دفاع کنند و به هیچ احدی اجازه تعدی و نزدیک شدن به مرزها را ندهند.سردار قاسم رضایی جانشین فرمانده انتظامی عنوان کرد: در پی شروع درگیری‌های مرزی از سوی طالبان، سردار احمدرضا رادان؛ فرمانده کل انتظامی کشور، دستورات قاطعانه لازم، به مرزبانان ابلاغ و تأکید کرده اند "شجاعانه و قاطعانه از مرزها دفاع کنند و به هیچ احدی اجازه تعدی و نزدیک شدن به مرزها را ندهند".گفتنی است، در این دستور تاکید شده است که "نیروهای مرزی جمهوری اسلامی ایران به هر گونه تعدی و تعرض مرزی قاطعانه پاسخ خواهند داد و حاکمان فعلی افغانستان باید در قبال عمل نسنجیده و مغایر با اصول بین المللی خود پاسخگو باشند".

شروع تنش از سمت طالبان بود، نیروهای ما صرفا پاسخ داده‌اند
جلیل رحیمی جهان‌آبادی درباره تنش میان نیروهای نظامی ایران و طالبان در مرز نیمروز گفت: تنشی که امروز ایجاد شد، عمدتا از سمت طالبان بوده است و نیروهای ما به رفتار متقابل پرداختند. شروع تنش از سمت طالبان بوده و نیروهای ما صرفا پاسخ داده‌اند.این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: متاسفانه از زمان روی کارآمدن طالبان ما شاهد بعضی اقدامات غیرعقلانی و تنش‌های مرزی بوده‌ایم، عمده این مشکلات به عدم آشنایی مرزبانان و نیروهای طالبان که در مناطق مرزی مستقر هستند، بازمی‌گردد که با حدود مرزی و قوانین و پروتکل‌های مرزی خیلی آشنایی ندارند. وی تاکید کرد: طالبان با بسیاری از الزاماتی که به لحاظ قانونی منعی برای آن وجود ندارد و یا بسیاری از رفتارهایی که در عرف دیپلماتیک و یا قوانین مرزبانی رایج است، چالش پیدا می‌کند و گاهی اوقات در قبال نیروهای ما رفتارهای ایذائی انجام می‌دهد اما ایران با صبر، متانت و حوصله با رفتارهای طالبان برخورد کرده است. رحیمی جهان‌آبادی عنوان کرد: اخیراً در مناطق مرزی شرقی خودمان به خاطر امنیت خودمان برای اینکه بتوانیم کنترل بیشتری داشته باشیم در بعضی از مناطق احداث دیوارهای مرزی، سیم خاردار و ایجاد موانع در دستور کار ارتش ما قرار گرفته است، برای این‌که استحکامات مرزی داشته باشیم. طالبان در این خصوص علیرغم این‌که هفته پیش هیأت‌هایی از ما در کابل حضور داشتند (چه هیأت‌های دیپلماتیک، چه هیأت‌های نظامی، مرزبانی و ستاد کل نیروهای مسلح) و علیرغم قول مساعد و توافقات فی‌مابین بازهم رفتارهای ایذائی و چالشی انجام می‌دهد.وی تاکید کرد: مرزبانی ما این رفتارها را با صبر و متنانت پاسخ می‌دهد اما گاهی اوقات چاره‌ای جز پاسخ مرزی به ایجاد تنش نیست. اگر حمله‌ای به مرزبانی ما شود، نیروهای ما پاسخ می‌دهند.

برچسب‌ها:

نظر شما