شناسهٔ خبر: 60410735 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

پایان تنش در مرز ایران و ‌افغانستان

جزئیات جدید از درگیری مرزی ایران و افغنستان/ رادان دستور داد شجاعانه و قاطعانه از مرزها دفاع کنید/ به احدی اجازه تعدی و نزدیک شدن به مرزها را ندهید

رسانه‌های محلی افغانستان از درگیری در مرز مشترک با ایران خبر دادند و ‌اعلام کردند که این درگیری در منطقه ماککی ولسوالی کنگ ولایت نیمروز بین نیروهای امارت اسلامی و مرزبانان ایرانی رخ داده است.

صاحب‌خبر - به گزارش جهان نيوز، رسانه‌های محلی افغانستان با اشاره به درگیری در مرز مشترک با ایران اعلام کردند، این درگیری در منطقه ماککی ولسوالی کنگ ولایت نیمروز بین نیروهای امارت اسلامی و مرزبانان ایرانی رخ داده است.

بررسی میدانی خبرنگار تسنیم نیز از وقوع درگیری میان مرزبانان ایران در مرز نیمروز و تعدادی از نیروهای طالبان مستقر در مرز افغانستان حکایت دارد.

جزئیات درگیری مرزبانان ایرانی با نیروهای طالبان
۱- این درگیری ظهر امروز در مرز سیستان و بلوچستان ایران و ولایت نیمروز افغانستان، و در مناطقی مانند اطراف روستاهای ساسولی، حاتم و ماککی رخ داده است.

۲- در این درگیری از سلاح‌های سبک و نیمه‌سبک و توپخانه استفاده شده است با این حال اخبار مبنی بر بهره‌گیری نیروهای ایرانی از موشک کاملاً کذب است.

۳- اخبار مبنی بر هدف قرار داده شدن فرودگاه زرنج در افغانستان توسط نیروهای ایرانی غیرواقعی و کذب است و درگیری‌ها در همان اطراف مناطقی که در بند یک آمد، به وقوع پیوسته است.

۴- پس از شروع درگیری‌ها مکاتبات و تماسهایی میان سفارت ایران در افغانستان و وزارت دفاع دولت طالبان برقرار می‌شود. بر همین اساس از تقریباً ساعتی پیش این درگیری‌ها پایان یافته و دو طرف مشغول بررسی چرایی این تنش هستند.
سردار رادان دستور داد قاطعانه از مرزها دفاع کنید
*حدود ساعت ۱۰ امروز  نیروهای طالبان از سمت کشور افغانستان بدون در نظر گرفتن و رعایت قوانین بین المللی و حسن همجواری با انواع سلاح مبادرت به تیراندازی به پاسگاه ساسولی واقع در حوزه هنگ مرزی زابل نمودند که با واکنش قاطعانه مرزبانان دلیر و شجاع فراجا مواجه شدند.

*بعد از تیراندازی‌های طرف طالبان، براساس پروتکل‌های مرزی از سوی مرزبان درجه ۱ تذکرات لازم به نیروهای مهاجم داده شده است. اما متاسفانه مجددا از ساعاتی قبل تیراندازی شروع و درگیری‌ها ادامه دارد.

*در پی شروع درگیری‌های مرزی از سوی طالبان، سردار «احمدرضا رادان»؛  فرمانده کل انتظامی کشور، دستورات قاطعانه لازم، به مرزبانان ابلاغ و تأکید نموده‌اند «شجاعانه و قاطعانه از مرزها دفاع کنند و به هیچ احدی اجازه تعدی و نزدیک شدن به مرزها را ندهند».

*گفتنی است، در این دستور تاکید شده است که «نیروهای مرزی جمهوری اسلامی ایران به هر گونه تعدی و تعرض مرزی قاطعانه پاسخ خواهند داد و حاکمان فعلی افغانستان باید در قبال عمل نسنجیده و مغایر با اصول بین المللی خود پاسخگو باشند»

مرز پل ابریشم به روی رفت و آمد بسته شد
مرکز اطلاع رسانی مرزبانی سیستان و بلوچستان اعلام کرد:

*پیش از ظهر امروز مرزبانان هنگ مرزی زابل با افراد مسلح ناشناس که قصد ورود به خاک ایران را داشتند، در نقطه صفر مرزی درگیر که منجر به تبادل آتش و درگیری مسلحانه گردید.

*در این درگیری، مرزبانان با برتری آتش سنگین و تحمیل تلفات، خسارات جدی را به آنان وارد کردند.

*مرزداران استان سیستان وبلوچستان با اقدامات عملیاتی و تشدید پوشش منطقه به حراست از مرزها پرداختند.

*همچنین منابع محلی در ولایت نیمروز از بسته شدن پل ابریشم به روی رفت و آمد خبر می دهند.

*پل ابریشم پس از درگیری امروز مرزبانان ایرانی با طالبان بسته شد.

*پل ابریشم پرتردد ترین پایانه مرزی ایران و افعانستان در ولایت نیمروز است.

نظر شما