شناسهٔ خبر: 60415908 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خرداد | لینک خبر

آخرین جزئیات درگیری بین طالبان و مرزبانان ایرانی | درگیری با تحمیل تلفات بود

صاحب‌خبر -

رسانه‌های محلی افغانستان از درگیری در مرز مشترک با ایران خبر دادند و اعلام کردند که این درگیری در منطقه ماککی ولسوالی کنگ ولایت نیمروز بین نیرو‌های طالبان و مرزبانان ایرانی رخ داده است.

به گزارش تسنیم؛ بررسی میدانی نیز از وقوع درگیری میان مرزبانان ایران در مرز نیمروز و تعدادی از نیرو‌های طالبان مستقر در مرز افغانستان حکایت دارد. علت این درگیری هنوز مشخص نشده است.

دقایقی پیش با توقف درگیری در مرز ایران و افغانستان، مسئولین مرزبانی ایران و طالبان هم‌اکنون تشکیل جلسه‌ای داده‌اند تا دلایل تنش به‌وجودآمده را بررسی کنند.

بیشتر بخوانید

جزئیاتی درباره درگیری امروز مرزبانان ایرانی با طالبان

۱- این درگیری ظهر امروز در مرز سیستان و بلوچستان ایران و ولایت نیمروز افغانستان و در مناطقی مانند اطراف روستا‌های ساسولی، حاتم و ماککی رخ داده است.

۲- در این درگیری از سلاح‌های سبک و نیمه‌سبک و توپخانه استفاده شده است با این حال اخبار مبنی بر بهره‌گیری نیرو‌های ایرانی از موشک کاملاً کذب است.

۳- اخبار مبنی بر هدف قرار داده شدن فرودگاه زرنج در افغانستان توسط نیرو‌های ایرانی غیرواقعی و کذب است و درگیری‌ها در همان اطراف مناطقی که در بند یک آمد، به وقوع پیوسته است.

۴- پس از شروع درگیری‌ها مکاتبات و تماس‌هایی میان سفارت ایران در افغانستان و وزارت دفاع دولت طالبان برقرار می‌شود. بر همین اساس از تقریباً ساعتی پیش این درگیری‌ها پایان یافته و دو طرف مشغول بررسی چرایی این تنش هستند.

مرکز اطلاع رسانی مرزبانی سیستان و بلوچستان نیز در اطلاعیه‌ای جزئیاتی از درگیری امروز شنبه در مرز ایران و افغانستان را اعلام کرد.

در اطلاعیه مرکز اطلاع رسانی مرزبانی سیستان و بلوچستان آمده است: پیش از ظهر امروز مرزبانان جان برکف هنگ مرزی زابل با افراد مسلح ناشناس که قصد ورود به خاک جمهوری اسلامی ایران را داشتند، در نقطه صفر مرزی درگیر که منجر به تبادل آتش و درگیری مسلحانه شد.

این اطلاعیه می‌افزاید: در این درگیری، مرزبانان با برتری آتش سنگین و تحمیل تلفات، خسارات جدی را به آنان وارد کردند.

در این اطلاعیه آمده است: مرزداران غیور مرزبانی استان سیستان وبلوچستان با اقدامات عملیاتی و تشدید پوشش منطقه به حراست از مرز‌ها پرداختند.

جزئیات روز پر تنش تهران و طالبان

  • کانال سپاه قدس هم نوشته بود: اخبار منتشر شده حاکی از این است که پهپاد های ایرانی از پایگاه شهید علی عربی شهر زاهدان به سمت مرز به پرواز در آمدند و در حال گشت زنی هوایی بر نوار مرزی هستند. اعلام آماده باش فوری به لشگر ۸۸ زرهی زاهدان، تیپ ۱۸۸ زرهی زاهدان و گروه رزمی پایگاه سوم هوانیروز ارتش اعزامی از کرمان مستقر در پایگاه مقدم هوانیروز زاهدان.

 

  • منابع افغانستانی گزارش دادند: نیروهای ایرانی هم اکنون طی دستور العمل تهاجمی و دفاعی از پاسگاه ها خارج شدن و در دشت های اطراف مرز نیمروز آرایش دفاعی گرفتن تا طالبان نتواند با هدف قرار دادن این پاسگاه ها از ایران تلفات بگیره . نیروها در هر نقطه ی درگیری مجهز به تیربار های نیمه سنگین و دوش پرتاب هستند. به جز توپخانه ، هر واحد مستقر حداقل یک قبضه خمپاره داره و به وسیله ی گرایی که پهپاد ها میدن به صورت دقیق محل تجمع طالبان رو هدف قرار میدن

 

  • صابرین نیوز نیز از با تیتر «گزارش‌هایی از حملات توپخانه‌ایی ایران به مواضع طالبان» نوشت:«صدای انفجارهای شدید در مرز ایران و افغانستان در نیمروز به گوش می رسد». همزمان، ایندیپندنت فارسی، فیلمی منتشر شده در شبکه های اجتماعی با امضای «وزارت دفاع طالبان» را بازتاب داد که در ضمن پخش تصاویری از آمادگی رزمی نیروهای طالبان، در بخشی از شعر تهییجی آن آمده است: «رهبر ما ملا یعقوب ایران را اصلاح می‌کند»

 

  • کانال جهان بین الملل هم نوشت: «برخی منابع خبری: ساکنین مناطق مرزی با ایران در روستاهای ساسولی، ماککی، و حاتم در افغانستان خانه های خود را تخلیه کردند.»

فرمان سردار رادان به مرزبانان ایران

در این دستور تاکید شده، حاکمان فعلی افغانستان باید در قبال عمل نسنجیده و مغایر با اصول بین المللی خود پاسخگو باشند.

سردار قاسم رضایی درباره اقدام نسنجیده نیروهای طالبان در مرز ایران گفت:‌ حدود ساعت ۱۰ امروز ششم خرداد ماه نیروهای طالبان از سمت کشور افغانستان بدون در نظر گرفتن و رعایت قوانین بین‌المللی و حسن همجواری با انواع سلاح مبادرت به تیراندازی به پاسگاه ساسولی واقع در حوزه هنگ مرزی زابل کردند که با واکنش قاطعانه مرزبانان مواجه شدند.

به گزارش پایگاه خبری پلیس، وی ادامه داد: بعد از تیراندازی‌های طرف طالبان، براساس پروتکل‌های مرزی از سوی مرزبان درجه۱ تذکرات لازم به نیروهای مهاجم داده شده است. اما متاسفانه مجددا از ساعاتی قبل تیراندازی شروع و درگیری‌ها ادامه دارد.

جانشین فرمانده کل انتظامی کشور افزود: درپی شروع درگیری‌های مرزی از سوی طالبان، سردار احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی کشور، دستورات قاطعانه لازم، به مرزبانان را ابلاغ و تأکید کرد که شجاعانه و قاطعانه از مرزها دفاع کنند و به هیچ احدی اجازه تعدی و نزدیک شدن به مرزها را ندهند. در این دستور تاکید شده است که نیروهای مرزی جمهوری اسلامی ایران به هر گونه تعدی و تعرض مرزی قاطعانه پاسخ خواهند داد و حاکمان فعلی افغانستان باید در قبال عمل نسنجیده و مغایر با اصول بین المللی خود پاسخگو باشند.

واکنش طالبان به درگیری ها

عبدالنافع تکور سخنگوی وزارت کشور طالبان با انتشار توئیتی به جزئیات درگیری مرزی این گروه با مرزبانان ایرانی پرداخت.

 عبدالنافع تکور در توئیتی نوشت: امروز در ولایت نیمروز نیروهای مرزبانی ایرانی به طرف افغانستان شلیک کردند که با واکنش متقابل مواجه شدند. وی افزود: در جریان نبرد از هردو طرف یک یک فرد کشته و تعداد زخمی شدند موضوع به بزرگان هردو طرف رسیده و اکنون وضعیت تحت کنترل می باشد. امارت اسلامی خواهان نبرد باهمسایه نیست.

آخرین وضعیت مرز ایران و افغانستان

معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان درباره آخرین وضعیت مرز ایران و افغانستان پس از شهادت دو مرزبان ایرانی توضیحاتی ارائه داد.

علیرضا مرحمتی با اشاره به درگیری مرزی امروز در مرز ایران و افغانستان، اظهار کرد: هم‌اکنون اوضاع در مرز ایران و افغانستان تحت کنترل و نیروها در مرز مستقر هستند.

معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان افزود: گفت‌و گوی مرزی میان مقامات محلی ایران و افغانستان انجام و دوطرف درباره ادامه گفت‌وگوها برای علت درگیری توافق کردند.

اعلام آمار تلفات نیروهای طالبان

خبرگزاری دانشجو از اعلام تعداد کشته و زخمی های طالبان از سوی تلویزیون افغانستان خبر داد. تلویزیون افغانستان اعلام کرد در درگیری امروز ١٢ نفر کشته و ٣۶ نفر زخمی شده‌اند.

پیشتر فرماندهی فراجا کشورمان از تلفات سنگین طالبان خبر داده بود.

برچسب‌ها:

نظر شما