شناسهٔ خبر: 60385316 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آزادسازی خرمشهر و روز مقاومت دزفول، تکرارنشدنی‌های تاریخ غرورآفرین ایران

فرمانده سپاه حضرت ولیعصر (عج) خوزستان: آزادسازی خرمشهر و روز مقاومت دزفول از جمله اتفاق‌های بی نظیر و تکرارنشدنی تاریخ غرورآفرین ایران اسلامی هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان خوزستان، سردار حسن شاهوارپور با گرامیداشت یاد و خاطره همه شهدای والامقام ۸ سال دفاع مقدس، شهدای عملیات آزادسازی خرمشهر و مقاومت ۳۵ روزه با محوریت شهید محمد جهان آرا و همچنین شهدای روز مقاومت و پایداری دزفول گفت: خرمشهر در زمان جنگ تحمیلی یک قله محسوب می‌شد و به دلیل موقعیت سرزمینی و از دوران عثمانی که هنوز عراق یک کشور محسوب نمی‌شد، یکی از اهداف توسعه طلبانه این دولت، تصرف این شهر بود.آزادسازی خرمشهر و روز مقاومت دزفول، تکرارنشدنی‌های تاریخ غرورآفرین ایران

 
وی تصرف خرمشهر برای چهارمین بار را نشانه اهمیت موقعیت و جایگاه این شهر برای دولت‌های رقیب به ویژه دولت عراق دانست و افزود: باتوجه به اینکه آب‌های گرم خلیج فارس از خرمشهر و اروندرود عبور می‌کند، سبب شده بود دولت عثمانی و عراق و کشور‌های غربی چشم طمع به آن داشته باشند.
 
سردار شاهوارپور ادامه داد: اگرچه تخاصم‌های صدام و پشتیبان‌های وی بیش از این مسائل بود، ولی گام اول برای دستیابی به این شهر و سپس استان خوزستان و در نهایت ایران، تصرف خرمشهر با ویژگی‌های منحصر به فرد بود و باید ما باید نسبت به این وضعیت بسیار حساس می‌شدیم.
 
فرمانده سپاه حضرت ولیعصر (عج) خوزستان می‌گوید: زمانیکه نیرو‌های بعثی عراق وارد خرمشهر شدند، رهبری نظام جمهوری اسلامی ایران، امام خمینی (ره) و همه مردم کشور از اینکه صدام توانسته بود این شهر را اشتغال کند و تعدادی از هموطنان و رزمندگان مدافع شهر را به شهادت برساند و یا اسیر کند، احساس نگرانی و ناخوشایندی داشتند.
 
وی به انقلاب مردم ایران و شکست رژیم طاغوتی پهلوی و ایستادگی مقابل آمریکا اشاره و اضافه کرد: در این غرور و اقتدار ملی، صدام با آغاز جنگ تحمیلی تعدادی از شهر‌های مرزی شامل؛ هویزه، بستان و سوسنگرد و همچنین سایر شهر‌های کشور از جمله؛ مهران، قصر شیرین، گیلانغرب و خرمشهر را تصرف کرد، ولی این شهر در مقایسه با دیگر شهرها، به لحاظ موقعیت و نگاه غرور ملی اهمیت بیشتری داشت.
 
سردار شاهوارپور در تشریح ویژگی‌های منحصر به فرد الی بیت المقدس و شکست حصر خرمشهر گفت: یکی از این ویژگی ها، همه مردم به ویژه رزمندگان با انگیزه خاصی نسبت به حضور در عملیات و حمله به نیرو‌های بعثی داشتند.
 
اسارت ۳۴ هزار نظامی عراقی، دستاورد عملیات‌های بیت المقدس و فتح المبین
 
وی وحدت میان نیرو‌های مسلح را از دیگر ویژگی‌های عملیات الی بیت المقدس برشمرد و افزود: پس از سقوط بنی صدر، موفقیت‌های بزرگی نصیب ملت ایران شد، از ۲ فروردین تا ۳ خرداد سال ۱۳۶۱، بیش از ۳۴ هزار نیروی عراقی به دست نیرو‌های ایرانی اسیر شدند که ۱۹ هزار اسیر مربوط در عملیات بیت المقدس و مابقی مربوط به عملیات فتح المبین بودند، ضمن اینکه تعدادی از بعثی‌ها کشته شدند و غنائمی از آن‌ها به دست آمد.
 
سردار شاهوارپور از عملیات فتح المبین و الی بیت المقدس باعنوان فتح الفتوح یاد کرد و ادامه داد: علاوه بر موارد گفته شده درخصوص اهمیت عملیات آزادسازی خرمشهر، رجزخوانی مدام صدام و تشویق نیرو‌های بعثی با دادن وعده‌های بزرگ از جمله تحویل کلید بصره به نظامیانش بود که از طریق بی بی فارسی و صدای آمریکا باوجود نبود فضای مجازی اعلام می‌شد.
 
وی به تبلیغ اعلام کار‌های نیرو‌های بعثی عراق در خرمشهر مبنی بر مین گذاری و استحکام پایه‌های حکومت صدام از سوی رسانه‌های خارجی اشاره و اضافه کرد: همه ارتش عراق و نیرو‌های مسلح ایران در این جبهه درگیر بودند و پشتیبان‌های صدام حضور داشتند و به نوعی یک زورآزمایی بین المللی با صدام و حامیانش داشتیم.
 
آغاز سلسله پیروز‌های ایران با انجام ۳ عملیات موفق و تاریخ ساز
 
فرمانده سپاه حضرت ولیعصر (عج) خوزستان با اشاره به تغییرات معادله‌های دشمنان ایران با اجرای عملیات‌های یاد شده اشاره کرد و گفت: پس از انجام ۳ عملیات موفق ثامن الائمه مربوط به شکست حصر آبادان، عملیات طریق القدس مربوط به فتح بستان و فتح المبین مربوط به آزادسازی غرب رودخانه کرخه و شهرستان‌های شوش، اندیمشک و دزفول و آزادسازی بیش از ۲ هزار کیلومتر منطقه، به نوعی سلسله پیروزی‌ها برای رزمندگان اسلام و نیرو‌های نظامی ایران آغاز شد.
 
سردار شاهوارپور می‌گوید: قبل از این، در تبلیغ‌های گسترده صدام و حامیانش، اینگونه القا و تصور می‌شد که رژیم بعث عراق درحال تهاجم است و ما نیز درحال دفاع بودیم، به نوعی می‌توان گفت جنگ از نظر ما به بن بست رسیده بود و باتوجه به شرایطی که در مرز‌ها وجود داشت، امکان اینکه نیرو‌های بعثی را از خاک ایران بیرون کنیم، تصوری تقریبا محال بود.

نظر شما