شناسهٔ خبر: 60365820 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون اول قوه قضاییه:

مأموریت قانونی و تکلیف شرعی قوه قضاییه احقاق حق در همه سطوح جامعه است

تهران - ایرنا - معاون اول قوه قضاییه گفت: اگرچه ارائه آمار عملکرد، یکی از مؤلفه‌های بررسی میزان و کمیت کار در قوه قضاییه است اما رسالت و مأموریت قانونی و تکلیف شرعی قوه قضاییه، اجرای عدالت و احقاق حق در همه سطوح جامعه است و هر اقدام تحولی در قوه قضاییه باید بر محور عدالت گستری باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از معاونت اول قوه قضاییه، حجت الاسلام والمسلمین محمد مصدق روز چهارشنبه در نشست مشترک با رؤسای کل دادگستری استان‌های همدان، یزد، آذربایجان شرقی، مازندران، خوزستان و گیلان در مورد الزام تحول در دستگاه قضایی اظهارداشت: برنامه‌های اجرایی قوه قضاییه باید هدف محور باشد نه تکلیف محور؛ یعنی مأموریت‌ها و تکالیف ذکر شده در برنامه‌ها باید ناظر به تحقق اهداف باشد و کمترین این اهداف افزایش رضایت‌مندی مردم و بهبود کیفیت خدمات رسانی به شهروندان است.

مصدق افزود: نباید صرفاً با اتکا به کاهش آمار پرونده‌ها و پیشی گرفتن آمار مختومه از وارده پرونده، انتظار داشت که رضایت مردم حاصل شده و عدالت اجرا شده است بلکه به معنی واقعی کلمه، قضات و مدیران دستگاه قضایی باید هدف از کار قضایی را اجرای عدالت و احقاق حق تلقی کنند و اگر این امر محقق شود، تردیدی وجود ندارد که مردم نیز روز به روز بیشتر به قوه قضاییه اعتماد می‌کنند.

مأموریت قانونی و تکلیف شرعی قوه قضاییه احقاق حق در همه سطوح جامعه است

معاون اول قوه قضاییه تصریح کرد: رویکرد اصلی همه ما اعم از مسئولان و قضات و کارکنان باید معطوف به حل مشکل مردم باشد نه صرفاً تعیین تکلیف پرونده؛ بنابراین کشف راهکارهای خلاقانه و ابتکاری برای حل مشکل مردم بسیار مؤثر است.

وی یادآور شد: هدف از برگزاری این جلسات هم‌اندیشی و اندیشه ورزی برای شناسایی همین ابداعات و خلاقیت‌ها در سطح استان‌هاست که تقویت آن‌ها باعث تحول در قوه قضاییه می‌شود و بنا داریم این جلسات را در سطوح مختلف ادامه دهیم.

در ادامه این نشست، رؤسای کل دادگستری‌های حاضر به بیان پیشنهادها و راهکارهای ارتقا و تحول در دستگاه قضایی پرداختند و برخی از تجارب خود در استان‌های مربوط را به اشتراک گذاشتند.

براساس این گزارش، تشکیل جلسات هیأت‌های اندیشه‌ورز در حوزه معاونت اول تداوم خواهد داشت و طبق برنامه قرار است به تدریج از همه روسأی کل دادگستری‌ها، قضات عالی‏‌رتبه، نخبگان و اساتید حوزه و دانشگاه برای شرکت در این جلسات دعوت شود.

نظر شما