شناسهٔ خبر: 60354038 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

مدودف: تحویل اف-۱۶ به اوکراین خطر آخرالزمان هسته‌ای را بیشتر می‌کند

روزنامه جوان

کمیسیونر سیاست خارجی اتحادیه اروپا از آغاز آموزش استفاده از جنگنده‌های اف-۱۶ به خلبانان اوکراینی صحبت کرده و امریکا هم گفته تحویل این جنگنده‌ها در شرف انجام است، هرچند به گفته فرمانده نیروی هوایی امریکا، این کار در بهترین حالت چندین ماه طول خواهد کشید. روس‌ها معتقدند تحویل اف-۱۶ عملیات روسیه را در اوکراین تضعیف نمی‌کند، ولی همزمان در هشداری تند و تیز گفته‌اند تحویل تسلیحات مخرب به کی‌یف، خطر جنگ هسته‌ای را بیشتر خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

ولودیمیر زلنسکی روز سه شنبه در پیامی گفت که برای تبریک روز تفنگداران دریایی اوکراین، از نیرو‌های خط مقدم جنگ بازدید کرده است. زلنسکی، عکس‌هایی منتشر کرده که نشان می‌دهد او در حال اهدای جوایز و گرفتن عکس دسته‌جمعی با تفنگداران دریایی است. او با این کار احتمالاً قصد دارد روحیه سربازان اوکراینی را افزایش بدهد، ولی کاری که او کرد با مناقشه غرب و روسیه درباره تحویل اف-۱۶ به اوکراین همزمان شده، تحولی که روس‌ها هرچند می‌گویند بر برآیند کلی جنگ اثر نخواهد گذاشت، ولی درباره عواقب آن هشدار داده‌اند. «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه دیروز یک بار دیگر تأکید کرد که ارسال جنگنده به کی‌یف هم نمی‌تواند تأثیری بر روند عملیات نظامی ویژه مسکو در اوکراین بگذارد. در یک نشست خبری در کرملین، از پسکوف درباره ارسال جنگنده‌های امریکایی اف-۱۶ به اوکراین پرسیده شد که او جواب داد‌: «کشور‌های غربی که به اوکراین تسلیحات می‌دهند، به طور فزاینده‌ای خود را در این جنگ درگیر می‌کنند. این، اما تأثیری بر وضعیت میدانی نخواهد گذاشت.» به گزارش اسپوتنیک، سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه توضیح داد: «ما نباید بر اساس زمان‌بندی [کمک‌های نظامی به اوکراین]قضاوت کنیم، اما بدیهی است که این گرداب به‌طور فزاینده‌ای برای ارائه انواع مختلف سلاح‌های پیشرفته‌تر ادامه می‌یابد. مشخص است که تصمیمی برای ارائه جنگنده [به کی‌یف]گرفته شده، اما مانند سایر انواع سلاح‌ها، امکان تغییر اساسی وضعیت در جبهه را ندارد.» همین موضوع را «فرانک کندال»، وزیر نیروی هوایی امریکا نیز مورد تأکید قرار داد و گفت که از آنجایی که قدرت هوایی نقش تعیین‌کننده‌ای در این جنگ بازی نمی‌کند، ارسال این جنگنده به اوکراین، «معادلات جنگ» را تغییر نخواهد داد. با این حال، دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت روسیه معتقد است تحویل تسلیحات به اوکراین خطر جنگ هسته‌ای را بیشتر می‌کند. مدودف که طی ماه‌های بعد از جنگ اوکراین بار‌ها درباره وقوع جنگ هسته‌ای هشدار داده و گفته که هر چه کی‌یف تسلیحات مخرب‌تری از حامیان غربی‌اش دریافت کند، احتمال «آخرالزمان هسته‌ای» بیشتر می‌شود. او گفته که «هرچه سلاح‌های بیشتری عرضه شود، جهان خطرناک‌تر خواهد بود و هر چه این سلاح‌ها مخرب‌تر باشند، احتمال وقوع آنچه معمولاً آخرالزمان هسته‌ای نامیده می‌شود بیشتر می‌شود.» مدودف پیش از این هم هشدار داده است: «شکست یک قدرت هسته‌ای در یک جنگ متعارف ممکن است منجر به جنگ هسته‌ای شود.» قبل از مدودف، سفیر امریکا در روسیه هم درباره تبعات تحویل جنگنده‌های اف-۱۶ به کی‌یف هشدار داده بود.
واشنگتن‌: چند ماه طول می‌کشد
هشدار مدودف بعد از تصمیم امریکا و دول اروپایی برای تحویل نسل چهارم اف -۱۶ به اوکراین ابراز شده است. «جوزف بورل» کمیسیونر سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه شنبه گفت که خلبانان اوکراینی آموزش استفاده از جنگنده‌های اف-۱۶ را در چند کشور آغاز کرده‌اند: «خوشحالم که بالاخره آموزش برای اف-۱۶ در چند کشور آغاز شده است.» او گفته که این فرایند «زمان می‌برد، اما هر چه زودتر بهتر» و تأکید کرده این کار «در را به روی تهیه جت‌ها (برای اوکراین) باز خواهد کرد.» در حالی که به گفته بورل، آموزش خلبانان اوکراینی در لهستان شروع شده، وزیر دفاع هلند هم روز سه شنبه گفت که کشورش منتظر چراغ سبز امریکا برای آغاز آموزش خلبان‌های اوکراینی به منظور پرواز با جنگنده‌های اف-۱۶ است. معاون وزارت دفاع اوکراین نیز گفته که کشورش احتمالاً اولین جنگنده اف-۱۶ را از هلند دریافت خواهد کرد. همچنین جوزف بورل گفت که در چارچوب مأموریت آموزشی اتحادیه اروپا، آموزش ۱۵ هزار نفر از نظامیان ارتش اوکراین تکمیل شده است. وزارت امور خارجه امریکا هم دو شنبه شب اعلام کرد تحویل جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین در اولویت این کشور قرار دارد و طی ماه‌های آینده اجرایی خواهد شد. با این وجود، «فرانک کندال» فرمانده نیروی هوایی امریکا روز دو شنبه گفت که در بهترین حالت چند ماه طول می‌کشد تا جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین برسند. به گفته کندال، قبل از آنکه نیروی هوایی اوکراین بتواند با تعداد زیادی از جنگنده‌های غربی پرواز کند، جزئیات بیشتری باید مورد بررسی قرار گیرد. این مقام امریکایی در این خصوص گفت: «ما قرار نیست که تحت هیچ شرایطی تعداد قابل‌توجهی از جنگنده‌های اف‌-۱۶ یا هر جنگنده غربی دیگری را کمتر از حداقل چندین ماه به دست نیروی هوایی اوکراین برسانیم.»
اندیشکده انگلیسی: هزاران پهپاد ارتش اوکراین نابود شدند
اندیشکده انگلیسی «روسی» گزارش کرده که سامانه‌های پدافندی و جنگال روسیه موفق شده‌اند هزاران پهپاد اوکراین را از کار انداخته یا سرنگون کنند. وبگاه «تسک‌اند پرپس» به نقل از اندیشکده انگلیسی «روسی» نوشت که سامانه‌های جنگال (جنگ الکترونیک) و سلاح‌های ضد پهپاد روسیه هر ماه ۱۰ هزار پهپاد اوکراین را سرنگون می‌کنند. مشخص نیست که در هر ماه چند پهپاد اوکراین سرنگون شده یا از کار می‌افتند، اما میانگین تقریبی مقیاس استفاده از پهپاد‌ها را در جنگ نشان می‌دهد. موفقیت یگان جنگال روسیه به دلیل این است که نظامیان روس سامانه ارتباطی پهپاد‌های اوکراین را رمزگشایی کردند. این به ارتش روسیه اجازه داد پهپاد‌های اوکراین را از بین ببرد. در همین حال، نیرو‌های روس استقرار سامانه‌های جنگال خود را افزایش و تقریباً در هر ۱۰ کیلومتری یک سامانه جنگال قرار داده‌اند. این پهپاد‌ها همگی نظامی نیستند و اوکراین به شدت از پهپاد‌های تجاری استفاده می‌کند. برخی از آن‌ها برای شناسایی استفاده شده‌اند، در حالی که برخی دیگر نقش‌های رزمی دارند. این شبیه به خودرو‌های غیرنظامی است که به خودرو‌های مسلح برای نیرو‌های اوکراینی تبدیل شده‌اند.

نظر شما