شناسهٔ خبر: 5998262 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

اخبار حوزه سیاست خارجی در هفته ای که گذشت:

از حمایت آمریکایی های ایرانی تبار از توافق هسته ای تا ظریف و کری در راه وین

خبرگزاری شبستان: حمایت آمریکایی های ایرانی تبار از توافق هسته ای با ایران، دیپلمات های ایرانی در لوکزامبورگ، هدف تروریسم تبدیل سوریه به لقمه آماده برای اسراییل است، ظریف در اروپا چه کرد؟، ظریف و کری در راه وین برخی از عناوین اخبار حوزه سیاست خارجی در هفته گذشته بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان، حمایت آمریکایی های ایرانی تبار از توافق هسته ای با ایران، دیپلمات های ایرانی در لوکزامبورگ، هدف تروریسم تبدیل سوریه به لقمه آماده برای اسراییل است، ظریف در اروپا چه کرد؟، ظریف و کری در راه وین برخی از عناوین اخبار حوزه سیاست خارجی در هفته گذشته بود. ادامه اخبار این حوزه را در گزارش زیر بخوانید:

حمایت آمریکایی های ایرانی تبار از توافق هسته ای با ایران

اتحادیه روابط عمومی آمریکایی‌های ایرانی‌تبار (PAAIA) گزارش خود را درباره نگرش آمریکایی‌ها به مذاکرات هسته‌ای و هم‌چنین روابط ایران و آمریکا منتشر کرد. در این گزارش آمده است: نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد هم آمریکایی‌های ایرانی تبار و هم خود رأی دهندگان آمریکایی از دست‌یابی به توافق‌نامه هسته‌ای با ایران حمایت می‌کنند.

بر اساس این گزارش، حدود دو سوم (64 درصد) آمریکایی‌های ایرانی‌تبار از دست‌یابی به چارچوب توافق‌نامه هسته‌ای با ایران با هدف محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران حمایت کردند. هشت نفر از هر 10 نفر نیز اعلام کردند باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا در برگزاری مذاکرات هسته‌ای با ایران اقدامات تأثیرگذاری انجام داده است.

در مجموع، این نظرسنجی از حمایت جمعی اکثر شهروندان آمریکایی از دست‌یابی به توافق نامه هسته‌ای با ایران حکایت دارد.

با این حال، 49 درصد از آمریکایی‌های ایرانی‌تبار و 52 درصد از خود آمریکایی‌ها بر این باورند که توافق‌نامه هسته‌ای باید به تصویب کنگره آمریکا برسد.

جمعه وین، چگونه گذشت؟

سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی در سومین روز از دور هشتم مذاکرات هسته ای در وین روز گذشته با هلگا اشمید و معاونان وزرای خارجه چین و روسیه به دیدار و گفتگو پرداختند.

بنابراین گزارش، پیش از ظهر روز گذشته جمعه، معاونان وزیران خارجه کشورهای 1+5 در وین برای هماهنگ کردن مواضع در مذاکره با ایران نشستی تشکیل دادند.

در خصوص این نشست، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای این کشور می‌گوید ایران و گروه 1+5 در حال حل و فصل جنبه‌های فنی و حقوقی توافق هسته‌ای نهایی هستند.

به گزارش اسپوتنیک آقای ریابکوف روز جمعه بعد از نشست مدیران سیاسی ایران و گروه 1+5 در شهر وین گفت که گفت‌وگوهای دو طرف در روز جمعه به کاستن از اختلافات سیاسی و حل و فصل جزئیات فنی و ابعاد حقوقی توافق هسته‌ای با ایران متمرکز بوده است.

او گفت: «تلاش ما در سه جنبه پیش می‌رود: حل مسائل سیاسی، تحلیل و حل تبعات حقوقی توافق هسته‌ای احتمالی و حل مسائل فنی و کارشناسی.»

معاون وزیر خارجه روسیه افزود در موضوع رفع تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران تا کنون پیشرفتی صورت نگرفته است.

او در جمع خبرنگاران گفت: «این یکی از موانع اصلی بین گروه 1+5 است. هنوز به فهمی در این باره نرسیده‌ایم.

پس از پایان نشست داخلی معاونان وزیران خارجه کشورهای 1+5 ، عراقچی و روانچی نشستی هماهنگی با هلگا اشمید برای تنظیم برنامه ها و مذاکرات آینده برگزار کردند.

ظریف راهی اروپا می شود/دیدارهای اساسی در واپسین لحظات

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه رایزنی های هسته ای خود را از دوشنبه در اروپا آغاز می کند؛ دیدار با فدریکا موگرینی ، وزیران خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان.

مکان دیدار ظریف با اروپاییان تا ظهر شنبه مشخص می شود ؛ شهری از میان ژنو، بروکسل و لوکزامبورگ.

وزیر امور خارجه در اروپا و در کنار معاونانش که از چهارشنبه گذشته تاکنون سرگرم مذاکره در وین هستند خواهد ماند و شاید اواخر هفته دیدار با جان کری همتای امریکایی خود داشته باشد.

دیدار با کری هنوز قطعی نشده است. تنها نکته ای که قطعی است آن است که ظریف به ایران باز می گردد و مذاکرات را از تهران دنبال خواهد کرد.

وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه اول تیر ماه در لوکزامبورگ با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و فیلیپ هاموند، فرانک والتر اشتاین مایر و لوران فابیوس سه وزیر خارجه اروپایی (انگلیس، آلمان و فرانسه) عضو 1+5 دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

ادامه مذاکرات معاونان ظریف در وین

سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی چهارمین روز از مذاکرات هسته ای خود در دور هشتم را امروز با دیدار و گفتگو با هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و پس از آن وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا ادامه دادند.

بنابراین گزارش، ساعت 9:30 صبح امروز به وقت محلی (12 به وقت تهران) نشست معاونان وزیر خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در هتل پله کوبورگ شهر وین برگزار شد.

معاونان وزیر امور خارجه از روز چهارشنبه در وین سرگرم مذاکره برای نگارش متن توافق جامع هستند، روز جمعه نیز در دو نوبت با معاون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا مذاکره کردند.

درحال حاضر معاونان وزیران خارجه کشورهای 1+5 در وین هستند و صبح جمعه نشستی داخلی برای هماهنگی مواضع تشکیل داشتند، نشستی که با توجه به اظهارنظر تازه جان کری مهم ارزیابی می شود.

سوریه و ایران دو کشوری هستند که خطر تروریسم را درک می کنند

محمدالشعار وزیر کشور سوریه در دیدار با رحمانی فضلی وزیر کشورمان در نشست مطبوعاتی در این زمینه گفت: سوریه اولین کشوری است که در سنگر مقاومت مقابل صهیونیسم و مقابله با تروریسم ایستاده است.

وی اظهار کرد: ما در سوریه مواجه با خطر تروریسم هستیم و مواجه با این هستیم که همه امکانات و تسهیلات به کشور ما آمده اند و کشورهای منطقه در این زمینه ایفای نقش می کنند و کشورهای عربی این سلاحها به سوریه آورده اند و همه اینها می خواهند به سوریه آسیب برسانند.

وی خاطرنشان کرد: بیش از 4 سال است که گروههای در سوریه آمده اند می‌خواهند وحدت سوریه را از بین ببرند و استقامت سوریه را در هم بشکنند و به همپیمانان سوریه که در راس آن جمهوری اسلامی ایران آسیب برسانند.

وی تاکید کرد: سوریه و ایران دو کشوری هستند که خطر تروریسم را درک می کنند و می دانند تروریسم مساله خطرناکی برای سوریه و ایران و همه کشورهای منطقه و کشورهای جهان است و به همین دلیل نیز ما برای اینکه هماهنگی های لازم را برای مقابله با تروریسم انجام دهیم نقش داریم.

وزیر کشور سوریه بیان کرد: در واقع ما یک هماهنگی هایی که می توانیم آنها را هماهنگی های استراتژیک نامگذاری کنیم بین ایران و سوریه خواهیم داشت و امیدواریم با سایر دوستان در جهان نیز در این زمینه همکاری عمیقی را داشته باشیم.

دیپلمات های ایرانی در لوکزامبورگ/ناامیدی عراقچی از پیشرفت سریع مذاکرات

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که به لوکزامبورگ سفر کرده قرار است با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سه وزیر خارجه اروپایی عضو گروه 1+5 در خصوص روند مذاکرات هسته‌ای به گفت‌وگو بنشیند.

بر همین اساس ظریف در ساعت 12:30 به وقت لوکزامبورگ (15 به وقت تهران) با «فرانک اشتان مایر» همتای آلمانی گفت‌وگویی دوجانبه خواهد داشت.

وی ساعت 16:30 به وقت محلی با «لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه دیدار می‌کند.

رایزنی با سه وزیر خارجه اروپایی عضو 1+5 و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ساعت 17:30 برگزار می‌شود و پس از آن ظریف با فیلیپ هاموند همتای انگلیسی خود دیدار می‌کند.

ظریف تا فردا در لوکزامبورگ خواهد بود و پس از آن به تهران بازمی‌گردد و احتمالاً آخر هفته برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای راهی وین خواهد شد.

معاونان وزیر خارجه ایران نیز امروز از وین به لوکزامبورگ رفتند تا در این نشست‌ها حضور داشته باشند.

سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان درباره نتایج پنج روز نشست‌های فشرده با نمایندگان کشورهای ۱+۵ در وین گفت: نگارش متن توافقنامه در سطوح مختلف همچنان ادامه دارد.

تلاش می کنیم در اولین فرصت کار را به اتمام برسانیم

محمد جواد ظریف درباره روند نگارش متن توافقنامه نهایی هسته‌ای با اشاره به تلاش تیم مذاکره کننده ایران بعد از گفت‌وگوهای لوزان گفت: همچنان اختلافاتی باقی مانده است که برخی فنی و برخی هم سیاسی است. با این حال تلاش می کنیم در اولین فرصت کار را به اتمام برسانیم.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه با تاکید بر اینکه اهمیت دستیابی به توافق خوب و مناسب بیشتر از چند روز دیر یا زود شدن است به دیدارهای امروز خود در لوکزامبورگ اشاره کرد و گفت: در ملاقات با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزرای امور خارجه سه کشور آلمان ، فرانسه و انگلیس درباره آخرین وضعیت مذاکرات و چگونگی دستیابی به توافق نهایی و ضرورت اقدام مشترک برای اینکه کار در آینده امکان‌پذیر شود، گفت‌وگو خواهیم کرد.

هدف تروریسم تبدیل سوریه به لقمه آماده برای اسراییل است

حمد الشعار سرلشکر وزیر کشور سوریه صبح امروز پیش از دیدار با علی اکبر ولایتی رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در جمع خبرنگاران گفت: روز گذشته با وزیر کشور و وزیر اطلاعات ایران دیدار داشته‌ام که در این دیدار تفاهم‌نامه امنیتی به امضا رسید که این تفاهم نامه مسایل زیادی را در بر می گرفته.

وی با بیان اینکه مهمترین مورد تفاهم نامه امنیتی ایران و سوریه مبارزه با تروریسم است افزود: این موضوع جهان را به خود مشغول کرده و ما اولین کشوری هستیم که خطر تروریسم را فهمیدیم و 4 سال و نیم است که این خطر را هشدار می‌دهیم.
وزیر کشور سوریه با اظهار اینکه تروریست ها یک هدف مشترک دارند و آن هم نابودی سوریه است خاطرنشان کرد: آنها می‌خواهند که سوریه و ملت سوریه را تبدیل به یک لقمه آماده برای اسراییل کنند.

وی در ادامه ضمن آرزوی سلامتی برای رهبر معظم انقلاب اسلامی از سوی مردم و رییس‌جمهور سوریه اظهار داشت: ما خواستار آن هستیم که همواره از شرایط جسمانی و سلامتی رهبر انقلاب ایران مطلع باشیم.

هفته آینده تحول مهمی در روابط ایران عراق و سوریه رخ می دهد

علی اکبر ولایتی رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح امروز پیش از میزبانی از وزیر کشور سوریه در جمع خبرنگاران قرار گرفت.

وی با بیان اینکه روابط ایران و سوریه برادرانه و باسابقه است گفت: ما با کشورهای منطقه روابط خوبی داریم و از جمله آن روابط ایران با سوریه و عراق است که عراق و سوریه بخش مهمی از بین النهرین را تشکیل می دهند که سابقه تمدنی بسیار مهمی دارند.

مشاور بین الملل مقام معظم رهبری با اشاره به نشست سه جانبه عراق ایران و سوریه در آینده نزدیک اظهار داشت: هفته آینده تحول مهمی در روابط سه جانبه این کشورها رخ خواهد داد.

ظریف در اروپا چه کرد؟

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان عصر روز گذشته دوشنبه در لوکزامبورک به دیدار و گفتگوی هسته ای با وزرای خارجه کشورهای آلمان، انگلیس و فرانسه و همچنین مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پرداخت.

بنابراین گزارش، در نشست مشترک محمدجواد ظریف با وزرای خارجه سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آخرین روند مذاکرات هسته‌ای مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

در این جلسه توافق شد که هیات‌های کارشناسی طرفین با جدیت کار را در وین دنبال کرده و در زمان مقتضی وزرای خارجه نیز به مذاکرات وین بپیوندند.

ظریف همچنین با وزرای خارجه این سه کشور و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به طور جداگانه ملاقات کرد.

در این ملاقات‌ها موضوع هسته‌ای، مسائل دوجانبه و منطقه‌ای مورد مذاکره قرار گرفت.

ظریف تا امروز در لوکزامبورگ خواهد بود و پس از آن به تهران بازمی‌گردد و احتمالاً آخر هفته برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای راهی وین خواهد شد.

معاونان وزیر خارجه ایران نیز امروز از وین به لوکزامبورگ رفتند تا در این نشست‌ها حضور داشته باشند امروز راهی وین می شوند تا به ادامه هشتمین دور مذاکرات هسته ای بپردازند.

هشتمین دور مذاکرات هسته‌ای در راستای نگارش پیش‌نویس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از روز چهارشنبه 27 خرداد ماه در وین در جریان است.معاونان وزیر خارجه ایران که برای شرکت در این مذاکرات در وین حضور داشتند امروز برای همراهی با ظریف در دیدار با همتایان اروپایی در گروه 1+5 و موگرینی به لوکزامبورگ رفتند ولی نشست‌های کارشناسی کماکان در وین در جریان است.

ظریف و کری در راه وین

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران برای ادامه گفتگوهای هسته ای شنبه به وین می آید. پیش از این برخی خبرگزاری ها اعلام کرده بودند وزرای خارجه ایران و آمریکا از روز شنبه یا یکشنبه گفتگوها برای نگارش توافق هسته ای را در اتریش ادامه خواهند داد.

وزیر خارجه کشورمان پس از رایزنی های یک روزه با همتایان آلمانی ، فرانسوی و انگلیسی خود و نیز مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به اینکه چند روز آینده بسیار دشوار خواهد بود گفت: من نمی‌دانم چند روز برای پایان دادن به این مذاکرات زمان لازم است. همه تعهد سیاسی دارند تا به سمت جلو پیش بروند، اما همانطور که بارها گفته‌ام اگر اراده سیاسی برای پذیرش واقعیت‌ها و حرکت به سمت جلو براساس آنچه که در لوزان موافقت کرده‌ایم، وجود داشته باشد امکان خوبی برای پایان دادن به این مذاکرات تا مهلت تعیین شده یا چند روز پس از آن وجود خواهد داشت.

وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد جان کری وزیر امور خارجه این کشور برای شرکت در مذاکرات هسته ای ایران روز جمعه به وین سفر می کند.

پایان پیام/

 

 

 

نظر شما