شناسهٔ خبر: 59933830 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تسهیل صدور مجوز تاسیس آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد در مازندران

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای مازندران از تسهیل صدور مجوز تاسیس آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد استان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، سید حسین درویشی درآیین افتتاح مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای آزاد صنایع چوب دربابل با اشاره اهمیت مشارکت بخش خصوصی در توسعه، ترویج و اجرای آموزش‌های مهارتی گفت: هدف اصلی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای تربیت نیروی کار مورد نیاز بخش‌های مختلف جامعه می‌باشد، اما توان دولت در اجرا و فراگیر سازی برای تمامی گروه‌های هدف و متقاضیان کسب مهارت بسیار محدود بوده از اینرو حضور بخش خصوصی و سرمایه گذاری برای تاسیس آموزشگاه‌های آزاد ضروری است.

وی با بیان اینکه قوانین بسیار مناسبی برای صدور مجوز تاسیس آموزشگاه فنی و حرفه‌ای آزاد وضع شده تا زمینه حضور بخش خصوصی هموار شود تصریح کرد متقاضیان تاسیس آموزشگاه فنی حرفه‌ای آزاد می‌توانند در صورت تمایل تامین حداقل فضا برای یک نفر در هر دوره مجوز شروع فعالیت را دریافت کنند.

درویشی بابیان اینکه حداقل سن لازم برای متقاضیان تاسیس آموزشگاه فنی حرفه‌ای آزاد ۱۸ سال است افزود: دریافت طرح کسب و کار، طرح توجیهی و نظایر آن ازفرآیند تاسیس آموزشگاه فنی حرفه‌ای آزاد حذف و ارائه گواهی عدم سوء پیشینه کیفری از فرایند صدور مجوز نیز ممنوع شد.

وی به عملکرد این اداره کل در زمینه صدور موافقت اصولی تاسیس آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد اشاره کرد و گفت: از زمان آغاز دولت سیزدهم و تاکید مقام عالی وزارت و نیز دستور رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور تا کنون بیش از هزار موافقت اصولی تاسیس صادر شده که این مهم بیانگر علاقمندی بخش خصوصی در سرمایه گذاری برای گسترش مهارت آموزی در جامعه می‌باشد.

۹۹ رشته جدید به آموزش فنی و حرفه‌ای مازندران اضافه شد.

مدیر کل فنی و حرفه‌ای مازندران از ۹۹ رشته جدید در آموزش فنی و حرفه‌ای استان خبر داد و گفت: بخشی دانش بنیان است و رشته‌های انرژی خورشیدی، آموزش‌های مبتنی بر زیست فناوری، در حوزه پزشکی کشاورزی و صنعت، اینترنت اشیاء پرینتر سه بعدی، بستر سازی هوش مصنوعی، هوشمند سازی ساختمان و آموزش‌های تولید گیاهان دارویی از جمله رشته‌های جدید است.

وی با اشاره به اهمیت بودجه جهت به‌روز رسانی و تجهیز کارگاه‌ها تصریح کرد: میزان بودجه لازم ۲۸ و نیم میلیارد تومان مصوب شد که تا کنون ۱۸ میلیارد تومان تخصیص یافت.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای مازندران با اشاره به پرداخت تسهیلات برای اشتغال‌زایی، خاطرنشان کرد: برای ۲۰۰ نفر از بسیج سازندگی و ۲۰۰ نفر از ستاد اجرایی فرمان امام (ره) وام ۵۰ میلیونی پرداخت شد.

وی با اشاره به اینکه فنی و حرفه‌ای متولی آموزش مبتنی بر نیاز شغلی است، گفت: باید جلوی آموزش‌های غیر مجاز گرفته می‌شود تا کلاس‌های فنی و حرفه‌ای خالی نباشد.

وی افزود: مازندران در سال گذشته میزبان مسابقات ملی مهارت بود و در آموزش آشپزی مدال طلا گرفت که نشان از کیفیت آموزش دارد.

درویشی با اشاره به اینکه بر اساس استاندار‌های شغلی بین المللی آموزش در فنی و حرفه‌ای به گونه‌ای است که برای شخص توانایی ایجاد شغل کند، گفت:، اما این آموزش‌ها در سایر دستگاه‌ها صرفا ترویجی است و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای مسئول صلاحیت‌های حرفه‌ای در کشور است.

وی آموزش‌های مهارتی به سربازان را از مهم‌ترین برنامه برای توانمندی نیروی کار بیان کرد و گفت: در قالب این آموزش‌ها بخش عمده‌ای از بیکاران و کار جویان از توانمندی و مهارت بهره مند می‌شوند.

درویشی تعداد کارگاه‌های فعال آموزشی را ۱۷۶ مرکز بیان کرد و گفت: تجهیزات مورد نیاز برای مهارت آموزی در این کارگاه‌ها وجود دارد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای مازندران با بیان اینکه صدور مجوز کسب و کار در دستگاه دیگر بین ۱ تا ۳ ماه زمان می‌برد، اظهار کرد: این مجوز در فنی و حرفه‌ای بین یک تا سه روز است.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای مازندران، شمار آموزشگاه‌های آزاد را از ۷۵۰ واحد به بیش از دو هزار واحد افزایش عنوان کرد و گفت: بیش از سه هزار مربی در این آموزشگاه فعالیت می‌کنند و از این رو یک سرمایه عظیمی برای توسعه کارآفرینی و مهارت آموزی محسوب می‌شود.

درویشی با اشاره به بهره‌مندی ۴۰ هزار نفر از آموزش‌های مهارتی سال گذشته در استان، افزود: ۳۱۳ هزار نفر در آزمون‌های فنی و حرفه‌ای شرکت کردند و ۱۱ هزار نفر موفق به قبولی شدند ۳ درصد این افراد مشغول به کار شدند.

نظر شما