شناسهٔ خبر: 58680671 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

احیای تربیت معلم برپایه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش: احیای تربیت معلم برپایه سند تحول بنیادین و احیای امورتربیتی در دستور کار آموزش وپرورش است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران،
وزیر آموزش و پرورش در جلسه شورای اداری مدیران پس از انقلاب اسلامی در بابل انقلاب اسلامی را  انقلابی فرهنگی و فکری عنوان کرد گفت: یکی از کار‌های خوبی که بر پایه سند تحول بنیادین  آموزشی صورت می‌گیرد، احیای تربیت معلم در مرکز تربیت معلم و در دانشگاه‌های تربیت معلم و تربیت دبیر شهید رجایی انجام می‌شود.

یوسف نوری با اشاره به موفقیت‌های دانش‌ آموزان ایرانی در پنج المپیاد جهانی وعرضه ابداعات و اختراعات دانش‌آموزان مقطع ابتدایی در وزارت آموزش و پرورش ، شاخصه چنین دستاوردی را نهادینه شدن فرهنگ عزت و باور عنوان و خاطرنشان کرد: با وجود تمامی محدودیت‌ها و تحریم‌ها  دانش آموزان در سال تحصیلی فعلی، رتبه چهارم دنیا را داشتند که بالاتر از آمریکا بودیم و همچنین در بعد فرهنگی نیز  یک سال گذشته، دانش‌آموزان و معلمان ما دارای برترین رتبه‌های جهانی در مسابقات جهانی قرآن بودند.

نوری با بیان اینکه سرانه فضای آموزشی هر دانش‌آموز در ابتدای انقلاب نزدیک به ۱.۴ مترمربع بوده، تصریح کرد: این سرانه اکنون به ۵.۲ متر مربع رسیده است.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به تاسیس جامعه خیران مدرسه‌ساز کشور در سال ۱۳۷۷، تصریح کرد: اکنون از ۱۱ هزار مدرسه‌ای که در دهه مبارک فجر افتتاح شد، حدود ۵ هزار و ۱۰۰ مدرسه خیرساز است.

وی افزود: در بحث سواد آموزی نیز در ابتدای انقلاب، نرخ سواد بین افراد ۱۰ تا ۴۹ سال، نزدیک به ۴۷ درصد بود، یعنی ۴۷ درصد از جمعیت کشور باسواد بودند، اما حالا حدود ۹۷ درصد از جمعیت کشور دارای سواد هستند.

نوری همچنین با بیان اینکه  تعداد مدارس خارج از کشور ما نیز اکنون ۱۱ برابر  ، تعداد دانش‌آموزان شاغل در رشته‌های فنی‌حرفه‌ای ، چهار برابر شده است گفت: تعداد مدارس دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه نیز ۹ برابر شده  که باید دقت کنیم اسیر اعداد و ارقام  نباید باشیم.

نوری با اشاره به اینکه نسبت دانش‌آموز به معلم در ابتدای انقلاب اسلامی، یک به ۳۳.۴ بوده، تصریح کرد: امروز این عدد به ۲۶.۶ رسید و تعداد اردوگاه‌ها و کانون‌ها نیز ۱۶ برابر شده است.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه به نقش آموزش و پرورش در جشنواره فیلم فجر اشاره کرد و گفت: ۲ فیلم از ۲۴ فیلم جشنواره فیلم فجر که با استقبال عمومی روبرو شده‌ را کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ساخت و تنها فیلم پویانمایی این دوره از جشنواره متعلق به آموزش و پرورش است.

وی درخصوص تحصیل دانش‌آموزان اتباع در ایران گفت: پارسال حدود ۵۶۰ هزار دانش‌آموز اتباع داشتیم که با توجه به اتفاقاتی کشور افغانستان ، بیش از ۱۰۰ هزار نفر به این تعداد اضافه شد که در حال حاضر زمینه تحصیل برای دانش‌آموزان اتباع که دارای شناسه هستند، فراهم است.

نوری با اشاره به  سهم آموزش در بودجه عمومی دولت‌ها  گفت: پارسال ۹.۶ درصد از بودجه عمومی دولت به آموزش اختصاص یافته بود که به‌طور طبیعی از میزان تولید ناخالص داخلی کشور پایین‌تر بود، اما امسال این عدد به ۱۳.۱ درصد رسید و رشد خوبی داشت.

وی  افزود:با رویکرد ایجاد شده در دوره تحولی آموزش و پرورش که براساس سند تحول بنیادین مبنایی و پژوهش پایه است، آینده‌ای بسیار خوب در انتظار دستگاه و تعلیم و تربیت خواهد بود.
وی در خصوص مبحث رتبه‌بندی معلمان نیز گفت: این موضوع در برنامه ششم توسعه نیز وجود داشت که طرح آن اسفند پارسال تصویب شد که سالیانه نزدیک به ۵ الی ۶ هزار نفر رتبه‌بندی می‌شوند،

نوری به علت طولانی ماندن رتبه بندی معلمان اشاره کردو گفت: ما حدود ۱۰۰ هزار هیات علمی در کل کشور داریم که رتبه هر استاد دانشگاه یک دوره زمانی دوساله دارد  و رتبه‌بندی دقیق و صحیح زمان‌بر خواهد بود ودر نتیجه رتبه‌بندی معلمان نیز طول می‌کشد.

وی با تاکید بر تلاش در تضییع نشدن حقوق معلمان تصریح کرد: با این وجود بازهم رتبه همه معلمان مشخص شده است و به تدریج برای هیئت ممیزه ارسال می‌شود تا بازبینی صورت گیرد.

نظر شما