شناسهٔ خبر: 59887709 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

پنجمین آتش بس در سودان و فروکش کردن آتش جنگ داخلی

ارتش سودان اعلام کرد که تصمیم گرفته است با تلاش عربستان سعودی و آمریکا آتش‌بس را برای 72 ساعت دیگر تمدید کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران به نقل از الجزیره، پنجمین آتش بس در سودان وارد مرحله اجرایی شد.

پس از وقوع درگیری های کوتاه و پرواز هواپیماها بر فراز برخی مناطق در نزدیکی پایتخت، در حال حاضر آرامش شکننده ای بر خارطوم حاکم شده است.

پیش از این ارتش سودان با تمدید آتش‌بس 72 ساعت دیگر موافقت کرد.

ارتش سودان اعلام کرد که تصمیم گرفته است با تلاش عربستان سعودی و آمریکا آتش‌بس را برای 72 ساعت دیگر تمدید کند.

ارتش سودان طی بیانیه‌ای اعلام کرد: فرماندهی نیروهای مسلح این کشور با میان‌جیگری آمریکا و عربستان سعودی تصمیم گرفت برای ایجاد شرایط مساعد و تخلیه خارجی‌ها و تسهیل جنبه‌های انسانی مردم سودان، آتش‌بس را برای 72 ساعت دیگر تمدید کند.

بر اساس این بیانیه، آتش‌بس از نیمه‌شب که آتش‌بس فعلی پایان می‌یابد، آغاز خواهد شد و ارتش امیدوار است که نیروهای واکنش سریع (شورشیان) این بار مانند آتش‌بس‌های قبلی به نهادها و اماکن نظامی حمله نکرده و جان و مال شهروندان را تهدید نکند».

آتش بس 72 ساعته با میانجیگری ایالات متحده آمریکا در 25 آوریل اعلام شد و این آتش‌بس قرار بود تا نیمه شب گذشته به پایان برسد.

سازمان بین دولتی توسعه شرق آفریقا موسوم به «ایگاد» راه حلی برای ابتکار مذاکره طرفین ارائه کرد بود تا آتش‌بس 3 روزه که 25 آوریل اعلام شده برای 72 ساعت دیگر تمدید شود و نماینده‌ای از نیروهای مسلح و نیروهای پشتیبانی سریع برای مذاکره به جوبا، پایتخت سودان جنوبی بروند.

ارتش سودان اعلام کرد بود که ژنرال عبدالفتاح البرهان این ابتکار عمل را بر عهده گرفته و آن را «اصولا» پذیرفته است.

فرماندهی نیروهای واکنش سریع نیز اعلام کرد که با آتش بس 72 ساعت موافقت کرده است.

فرماندهی نیروهای واکنش سریع تأکید کرد که پایبندی کامل خود را به شروط آتش بس انسانی به خاطر شرایطی که ملت سودان پشت سر می گذارد و برای تسهیل در خروج دیپلمات ها و اتباع خارجی اعلام می کند.

در تحولی دیگر، سازمان ملل خواستار افتتاح کریدور کمک‌های بشردوستانه در سودان شد

سازمان ملل متحد اعلام کرد که علاوه بر برقراری آتش‌بس، یک کریدور کمک‌های بشردوستانه نیز باید فورا در سودان افتتاح شود.

عبدو دینگ، هماهنگ‌کننده اقدام‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد در سودان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: علاوه بر برقراری آتش‌بس، یک کریدور کمک‌های بشردوستانه نیز باید فورا در سودان افتتاح شود.

دینگ با اشاره به اینکه درگیری‌ها با وجود تلاش‌های برای برقراری آتش‌بس ادامه دارد، گفت که فعالیت‌های مربوط به کمک‌های بشردوستانه انجام نمی‌شود.

وی اظهار داشت: مشکل جدی در تامین آب و غذا وجود دارد و غارت‌ها همچنان ادامه دارد. مردم سودان در تلاش برای فرار به سودان جنوبی، مصر، چاد و اتیوپی هستند.

فرحان حق، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در نشست خبری روزانه خود گفت: بر اساس اطلاعاتی که از صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) به دست آورده است، 9 کودک در درگیری‌های سودان جان خود را از دست داده‌اند.

وی افزود: 50 کودک مجروح و روند درمان حدود 50 هزار کودک مبتلا به سوء‌تغذیه متوقف شده است.

مارتین گریفیتس، دستیار دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه و فوریت‌های اضطراری اعلام کرد که صندوق فوریت‌های اضطراری سازمان ملل 3 میلیون دلار برای ترانزیت از سودان به چاد اختصاص داده شده است. این کمک‌ها برای رفع نیازهای فوری استفاده می‌شود.

با ادامه موج فرار از جنگ داخلی در سودان سازمان ملل اعلام کرد که ارزیابی هایش نشان می دهد که احتمال فرار بیش از 200هزار سودانی به کشورهای همجوار وجود دارد.

«کارن ژان پیر» سخنگوی کاخ سفید هم اعلام کرد که احتمال بهبود اوضاع در سودان بعید است و از آمریکایی هایی که تمایل به خروج از سودان دارند خواست که در دو روز آینده این کشور را ترک کنند.

 

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما