شناسهٔ خبر: 59879254 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

خانه ملت از دومین‌روز سفر وزیر خارجه به بیروت گزارش می دهد:

گفت و‌شنود در دیدار با روسای پارلمان، دولت موقت و رییس دستگاه دیپلماسی/ امیرعبدالهیان بر حمایت ایران از توافق و انتخاب تمام گروههای لبنانی تاکید‌ کرد

وزیر امور خارجه کشورمان در دومین روز از سفر خود به بیروت با همتای لبنانی خود و‌روسای پارلمان ‌دولت موقت این‌کشور دیدار و تاکید کرد‌ که مقامات و احزاب سیاسی لبنان از توانمندی و شایستگی لازم برای اتفاق نظر در انتخاب رئیس جمهور برخوردارند و‌ ایران از هرگونه توافق و انتخاب بین تمام گروههای لبنانی حمایت می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری خانه ملت به بیروت، حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان پس از سفر  دو‌روزه خود به مسقط پایتخت عمان، عازم لبنان شد و مورد استقبال مقامات و علمای این کشور قرار گرفت.

بنابر اظهارات مقامات لبنانی در بدو‌ ورود وی به بیروت، «وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران‌همواره پیام‌آور دوستی از مردم، دولت و مقاومت لبنان بوده و نقش مهمی در ثبات منطقه ایفا می کند».

شیخ غازی یوسف حنینه رئیس هیات امنای تجمع علمای مسلمان لبنان نیز در بدو‌ ورود یادآور شد که «جمهوری اسلامی ایران بدون نگاه طایفه‌ای همیشه در کنار لبنان بوده و نقش آفرینی منطقه‌ای ایران قابل ستایش است».

تحولات جدیدی منطقه، خیری برای لبنان

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان پس از ورود به فرودگاه بیروت در جمع خبرنگاران حاضر شد و ضمن تشکر از حسن استقبال علما و مقامات وزارت امور خارجه کشور دوست و‌برادر لبنان، گفت: ما امروز در بیروت هستیم تا بار دیگر حمایت قوی جمهوری اسلامی ایران را از ملت، دولت، ارتش و ‌مقاومت لبنان اعلام‌ کنیم.

امیرعبداللهیان این سفر را فرصتی برای مشورت های بیشتر با مقامات لبنان در خصوص موضوعات دو‌جانبه، منطقه ای و‌بین المللی دانست و افزود: تحولات جدیدی در منطقه در هفته های اخیر به وقوع پیوسته که نتیجه آن را برای تمام منطقه ‌جهان اسلام ‌از جمله لبنان خیر می دانیم. ایران در قبال تنش ها و بحران های منطقه ای همواره از گفتگو و‌مذاکره حمایت کرده و‌جنگ را راه حل نمی دهند.

وی همچنین یادآور شد: ما از درگیری های نظامی در کشور مسلمان سودان نگران هستیم و همه تلاش های خود را برای تمرکز ‌تقویت صلح در منطقه از جمله افغانستان، یمن، اوکراین، سودان ‌لیبی ادامه خواهیم داد.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه به ابتکارات جمهوری اسلامی ایران در خصوص مناسبات دو‌جانبه برای بهبود وضعیت در لبنان اشاره کرد و تصریح کرد: در دیدارها خود با مقامات کشور دوست و برادر لبنان به مشورت خواهیم گذاشت.

امیرعبداللهیان همچنین تاکید کرد: در شرایط جدید منطقه ای و در شرایط مثبت و سازنده پیش روی منطقه، امنیت، رفاه و‌ پیشرفت لبنان را امنیت، رفاه و‌ پیشرفت ایران و‌منطقه می دانیم.

ادای احترام وزیر به مقام شامخ شهدا

حسین امیرعبداللهیان در جریان چهارمین سفر رسمی خود به لبنان، پس از ورود به بیروت در مقام روضه الشهیدین حاضر شد و به مقام شامخ شهدای مقاومت و شهید عماد مغنیه ادای احترام کرد.

وزیر خارجه کشورمان سپس پیاده بر سر مزار شهدای دیگر منطقه ضایع جنوبی شهر بیروت حاضر شد.

دیدار با همتای لبنانی؛ کمیسیون مشترک اقتصادی فی مابین تشکیل می شود

وزیر امور خارجه کشورمان در دومین روز از سفر خود به بیروت با «عبدالله بوحبیب» همتای لبنانی خود دیدار و در خصوص مهمترین موضوعات مورد علاقه دو کشور در حوزه های مختلف دو جانبه، منطقه ای و بین المللی به رایزنی پرداخت.

وی با تاکید بر اهمیت روابط دو کشور، برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی فیمابین در اولین فرصت بعد از تشکیل دولت جدید لبنان و توسعه روابط اقتصادی دو کشور را مورد تاکید قرار داد و بر ارتقای مناسبات در ابعاد مختلف آن تصریح کرد.

امیرعبداللهیان همچنین ضمن اعلام  آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط دوجانبه، با لبنان در تمامی زمینه ها و تاکید بر هر نوع همکاری در زمینه های مورد درخواست دولت لبنان به منظور کمک به مردم این کشور از تمامی اقوام، مذاهب و ادیان، اظهار کرد: برای حل بحران انرژی و برق در لبنان، جمهوری اسلامی ایران آماده انتقال تجربیات خود در زمینه احداث و راه اندازی نیروگاه های برق و نیز تعمیر و نگهداری در این حوزه است.

تحولات صحنه داخلی لبنان دیگر موضوع مطرح در این دیدار بود، وزیر کشورمان با دعوت طرفهای لبنانی به گفتگو در خصوص انتخاب رئیس جمهور و تکمیل روند سیاسی در این کشور در سریع ترین زمان ممکن، اذعان کرد: مقامات لبنانی از توان و شایستگی لازم برای انتخاب رئیس جمهور و تکمیل روند سیاسی در لبنان برخوردارند.

وی همچنین خطرات رژیم صهیونیستی برای صلح و امنیت منطقه، تحولات منجر به گفتگوها و توافق تهران- ریاض برای از سرگیری روابط دو کشور را تشریح و در خلال آن به عصبانیت رژیم صهیونیستی از این تحول اشاره کرد.

ایران جز خیر برای لبنان نمی‌خواهد

وزرای خارجه ایران و لبنان پس از دیدار یک ساعته و گفتگوی دوجانبه در جمع خبرنگاران حاضر شدند. امیر عبداللهیان وزیر خارجه کشورمان پس از این دیدار در کنفرانس خبری حاضر شد و با بیان اینکه ایران جز خیر برای لبنان نمی‌خواهد، گفت: مقامات و احزاب سیاسی لبنان از توانمندی و شایستگی لازم برای اتفاق نظر در انتخاب رئیس جمهور برخوردارند و‌ جمهوری اسلامی ایران از هرگونه توافق و انتخاب بین تمام گروههای لبنانی حمایت می‌کند و همه طرف‌های خارجی را هم دعوت می‌کند بدون دخالت در امور لبنان به این انتخاب احترام بگذارند.  

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین در دیدار با همتای لبنانی خود بر آمادگی ایران برای تقویت هرچه بیشتر مناسبات اقتصادی، تجاری، گردشگری تاکید کرد و گفتگو در خصوص توافق اخیر ایران و عربستان، شرایط فلسطین، تحولات اوکراین، افغانستان، سودان و لیبی با همتای لبنانی خود خبر داد.

امیرعبداللهیان در ادامه کنفرانس مطبوعاتی روز جمعه در محل سفارت ایران را یادآور شد و گفت که جزئیات بیشتری در آن  جلسه اعلام خواهد شد.

بوحبیب وزیر خارجه لبنان نیز در نشست خبری مشترک وزرای خارجه دو‌کشور، گفت: با وزیر خارجه ایران در خصوص توافق ایران و سعودی و درباره همکاری ایران و لبنان در حوزه انرژی گفت و گو کردیم.

وی همچنین تاکید کرد: توافق ایران و سعودی در لبنان، یمن، فلسطین و سوریه اثر خواهد داشت.

دیدار و‌ گفتگو با نجیب میقاتی

در ادامه دیدارهای امروز (پنج شنبه ۷ اردیبهشت ماه) وزیر امور خارجه‌کشورمان با مقامات لبنانی در بیروت، امیرعبداللهیان با نجیب میقاتی نخست وزیر دولت پیشبرد امور دیدار و گفتگو‌کرد.

نشست ‌و دیدار با رئیس پارلمان لبنان

رییس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران‌همچنین با نبی بری رئیس مجلس لبنان دیدار و پیرامون رایزنی های منطقه ای ‌پارلمانی گفت و‌گو‌کرد.

حمایت جمهوری اسلامی ایران از ثبات و استقرار در لبنان

بر اساس این گزارش؛ امیرعبداللهیان در جریان دیدار با نجیب میقاتی نخست وزیر پیشبرد امور لبنان بر توسعه همکاریهای دو جانبه، گسترش مناسبات دو کشور در حوزه های مختلف خصوصا در بخش همکاری‌های اقتصادی - تجاری و با توجه به ظرفیت‌های موجود برای ارتقای همکاری‌ها تاکید کرد.

وی همچنین‌ تاکید کرد:جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری برای حل بحران انرژی و برق در لبنان است و حاضر است تجربیات و کمک‌های فنی خود در زمینه احداث و راه اندازی نیروگاه های برق و نیز تعمیر و نگهداری در این حوزه را در اختیار لبنان قرار دهد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین حمایت جمهوری اسلامی ایران را از ثبات و استقرار در لبنان، و پشتیبانی از دولت، ملت، مقاومت و ارتش لبنان مورد تاکید قرار داد و در ادامه تاکید کرد که مسائل لبنان از جمله انتخاب رییس جمهور و تکمیل فرایند سیاسی در این کشور باید توسط خود لبنانی ها و از طریق گفتگو و توافق میان جریان‌های سیاسی لبنانی مدیریت و حل شود، و کمک ها و ابتکارهای خارجی در صورتی که با حسن نیت همراه بوده و مورد تایید دولت و مردم لبنان باشند، می تواند در راستای حمایت از انتخاب لبنانی ها و نه دخالت در امور لبنان صورت گیرد. 

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار همچنین دیدگاه کشورمان در خصوص تحولات فلسطین، یمن،  سودان، افغانستان و اوکراین را تشریح کرد.

میقاتی ایران را کشوری مهم در منطقه دانست

نجیب  میقاتی نخست وزیر لبنان نیز در این دیدار ضمن با اهمیت توصیف کردن مناسبات فی‌مابین و تشریح وضعیت جاری در لبنان و استقبال  مجدد از توافق اخیر تهران و ریاض، ارزیابی خود را از تاثیرات مثبت این رویداد بر موضوعات منطقه‌ای مطرح ساخت.

میقاتی ایران را کشوری مهم در منطقه دانست و ضمن قدردانی از مواضع سازنده تهران در قبال لبنان، بر اهمیت مناسبات موجود تاکید کرد.

 ضرورت حل و فصل مسائل داخلی لبنان با توافق میان جریان‌های سیاسی

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدارهای خود با مقامات لبنانی با نبیه بری رئیس مجلس لبنان هم دیدار و به گفتگو و تبادل نظر پرداخت و با تمجید از نقش و تلاش‌های نبیه بری در صحنه سیاسی داخلی لبنان، بر ضرورت حل و فصل مسائل داخلی این کشور با استفاده از ساز و کارهای داخلی و گفتگو و توافق میان جریان‌های سیاسی لبنانی تاکید کرد.
وی با قدردانی از نقش برجسته لبنان و مقاومت لبنانی در ایستادگی در مقابل تلاش‌های مخرب رژیم صهیونیستی در منطقه، بر ضرورت توسعه روابط دوجانبه در ابعاد مختلف بویژه روابط اقتصادی، تجاری، فرهنگی و علمی، با توجه به زمینه‌ها و فرصت‌های مناسب در دو‌ کشور تاکید کرد.

توافق تهران-ریاض سنگری سترگ در مقابل رژیم صهیونیستی 

رئیس مجلس لبنان نیز در این دیدار با ارائه ارزیابی خود از تحولات جاری پس از توافق تهران - ریاض و با برشمردن اثرات مثبت آن در سطح منطقه و خصوصا وحدت جهان اسلام، لبنان و مقاومت آن را سنگری سترگ در مقابل رژیم صهیونیستی دانست.

طرفین در این دیدار در خصوص اوضاع یمن،  بحرین،  فلسطین و سودان بحث و تبادل نظر کردند.

دیدار با دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین

به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛ حسین امیرعبداللهیان و زیاد نخاله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز در حاشیه دیدارهای وزیر امور خارجه کشورمان در بیروت انجام شد. 

در این دیدار آخرین تحولات منطقه و همچنین تحولات صحنه فلسطین و حملات و تجاوزات اخیر رژیم اشغالگر صهیونیستی علیه ملت مظلوم فلسطین و اماکن مقدس در  قدس شریف و ایستادگی گروه‌های مقاومت و آحاد ملت فلسطین بویژه جوانان در برابر این رژیم مورد بررسی قرار گرفت.

امیرعبداللهیان در این دیدار با اشاره به سیاست ثابت و اصولی جمهوری اسلامی ایران در پشتیبانی از ملت مظلوم و مقاومت فلسطین در برابر رژیم صهیونیستی، بر ضرورت اتحاد گروه‌های فلسطینی و همچنین وحدت نظر و انسجام دولت‌ها و ملت‌های مسلمان در حمایت از ملت مظلوم فلسطین و انجام اقدامات موثر و بازدارنده در مقابل اقدامات تجاوزکارانه صهیونیست‌ها علیه فلسطینی‌ها و مقدسات اسلامی تاکید کرد.

صهیونیست ها در مسیر زوال و نابودی

دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز در این دیدار، با قدردانی از حمایت‌های سیاسی جمهوری اسلامی ایران از فلسطین در مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی و اهمیت این مواضع در ارتقاء روحیه معنوی و ایستادگی ملت فلسطین، مقاومت را در بهترین وضعیت خود در چند دهه گذشته توصیف و تاکید کرد که بحران‌های فزاینده داخلی در رژیم صهیونیستی، نشانه درماندگی و ضعف اشغالگران صهیونیست در برابر اراده، ایستادگی و مجاهدت رزمندگان مقاومت و آحاد ملت فلسطین می‌باشد و دشمن صهیونیستی در مسیر زوال و نابودی قرار گرفته است.

دیدار امیرعبداللهیان با نمایندگان مجلس لبنان

امیرعبداللهیان در ادامه دیدارهای امروز خود با تعدادی از نمایندگان مجلس لبنان به گفتگو پیرامون موضوعات مختلف پرداخت.

وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه دیدار با جمعی از نمایندگان پارلمان این کشور در جمع خبرنگاران، گفت: امروز یک نشستی با جمعی از نمایندگان پارلمان لبنان در خصوص مسائل مختلف مربوط به مناسبات دوجانبه و برخی تحولات منطقه ای و بین المللی داشتیم و از نزدیک در جریان دیدگاههای نمایندگان احزاب مختلف لبنانی که در جلسه حاضر بودند قرار گرفتم و دیدگاههای جمهوری اسلامی ایران را هم منتقل کردم.

وی افزود: سفر به لبنان بدون دیدار با برخی از سران فلسطین، معنادار نیست چون مقاومت لبنان و فلسطین در همکاری مشترک باهم برای امنیت منطقه عمل می کنند لذا در این راستا دیشب دیداری با آقای زیاد نخاله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین داشتیم و در این دیدار در جریان آخرین تحولاتی که از منظر جهاد اسلامی لازم بود، قرار بگیریم، قرار گرفتیم./

پایان پیام

نظر شما