شناسهٔ خبر: 59858937 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

سیاست ترور رهبران مقاومت، بهای سنگینی برای دولت نتانیاهو خواهد داشت

ادعای های اخیر مقامات رژیم صهیونیستی درباره از سرگیری سیاست ترور رهبران گروههای مقاومت، به طور قطع هزینه های سنگینی برای آنان به دنبال خواهد داشت چرا که فلسطین اشغالی از چندین جبهه در محاصره مقاومت است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما،روزنامه رای الیوم در گزارشی به قلم نادر الصفدی، به اظهارات مقامات اخیر مقامات اسرائیل درباره ترور رهبران گروههای مقاومت پرداخت و این پرسش ها را مطرح کرد که آیا بنیامین نتانیاهو تصمیم به ترور سید حسن نصر الله ویحیی السنوار از رهبران حزب الله و حماس خواهد گرفت؟ آیا دولت نتانیاهو قادر خواهد بود بهای سنگین این سیاست رابپردازد؟ اسرائیل سیاست ترور رهبران مقاومت را بر روی میز گذاشته است و در مقابل یگان های مقاومت موسوم «وحدت میدان ها» ، رژیم اشغالگر را نسبت به آغاز جنگی بزرگ و فراگیر در سه جبهه هشدار می دهند.

 الصفدی افزود: فلسطین اشغالی از چندین جبهه در محاصره مقاومت است و هر اقدام احمقانه آن علیه رهبران مقاومت با پاسخ محکوم و قاطع مبارزان مقاومت همراه خواهد بود.
الصفدی در ادامه می نویسد: فشارهای داخلی و خارجی اسرائیل پایان نمی یابد و روز به روز بحرانی و وخیم تر می شود و همه این بحران ها متوجه بنیامین نتانیاهو افراطی ترین نخست وزیر در تاریخ اسرائیل است و هر لحظه ممکن است آن را وادار کند تا تصمیمات سیاسی و امنیتی « هولناکی» اتخاذ و سراسر منطقه را شعله ور کند.
شاید بارزترین و خطرناک ترین این تصمیمات که طی روزهای اخیر در بسیاری از رسانه ها و روزنامه ها عبری زبان و نیز رسانه ها و مطبوعات بین المللی و عربی بازتاب گسترده ای داشته است، بازگشت دوباره اسرائیل به سیاست ترور است که این سیاست همواره از مشخصه های جنایت کارانه اسرائیل در هدف قراردادن رهبران مقاومت در داخل و خارج فلسطین بدون هیچ گونه هشدار قبلی بوده است.
اما فهرست اسامی افراد مهم و بزرگی که روی میز بنیامین نتانیاهو قرار گرفت تا تصمیم به ترور آنان بگیرد و مشخص کردن نخستین هدفش برای انجام این کار، ممکن است بسیار سخت ، دشوار و حساس باشد و ترور هر یک از اسامی در این فهرست ممکن است نبرد نظامی بی پایانی را شعله ور کند و باعث شود جبهه ها مقاومت که رژیم اشغالگر را احاطه کرده اند وارد جنگی بزرگ و همه جانبه علیه آن شوند که کسی نمی تواند زمان و نحوه پایان آن را پیش بینی کند.
سید حسن نصر الله دبیر کل حزب الله لبنان، زیاد النخاله دبیر کل جنبش جهاد اسلامی ، یحیی السنوار رئیس جنبش حماس در غزه ، صالح العاروری از دیگر رهبران این جنبش از جمله شاخص ترین اسامی هستند که اسرائیلی ها و وزیران تندروی کابینه نتانیاهو، خواهان قرار گرفتن اسامی شان در فهرست ترور هستند؛ موضوعی که باعث شده است تا نتانیاهو قبل از اتخاذ هر گونه تصمیم مهم و سرنوشت ساز درباره ترور این افراد، بیشتر و بیشتر به فکر فرو رود.
اظهارات فراوان مقامات اسرائیلی در روزهای اخیر در مورد قصد و نیت تل آویو برای بازگشت به ازسرگیری سیاست ترور رهبران مقاومت فلسطین، در واقع پاسخ و واکنشی به فرسایش و تضعف قدرت بازدارندگی آن به ویژه پس از حملات موشکی اخیر از دو جبهه لبنان و سوریه به سمت الجلیل در فلسطین اشغالی و نیز تشدید عملیات مبارزان مقاومت در کرانه باختری رود اردن و قدس است که این امر نتانیاهو را وادار کرد تا به وزرای کابینه اش دستور دهد در این مورد هیچ اظهار نظر نکنند.
این اظهارات کاملا با آنچه که وبسایت خبری انگلیسی «میدل ایست آنلاین» چند روز پیش در گزارشی از قصد و نیت بنیامین نتانیاهو برای شعله ور کردن جنگ برای حفظ جایگاه خود و ساکت کردن مخالفانش فاش کرد، مطابقت دارد.
این وبسایت خبری اعلام کرد با توجه مشکلات شخصی و سیاسی بزرگی که نتانیاهو همچنان با آن مواجه است گزینه جنگ در هفته های آینده « جذاب» به نظر می رسد.
همزمان با دستورات نتانیاهو به وزرای کابینه اش در مورد خودداری از اظهار نظر در این مورد، « نیر دفوری» خبرنگار شبکه 12 تلویزیون اسرائیل هم فاش کرد دستگاه امنیتی اسرائیل بار دیگر بررسی راهبرد سیاست ترور رهبران گروههای مقاومت فلسطین را روی میز قرار است و در حال ارزیابی این راهبرد است.
این خبرنگار نظامی به نقل از یک مقام بلند پایه امنیتی اسرائیل اعلام کرد: ماهیت پاسخ اسرائیل به هر گونه عملیات و یا حملات ( گروههای مقاومت) در آینده کاملا متفاوت، محکم، قاطع، سختگیرانه و غیرعادی خواهد بود حتی اگر بهای آن ورود به جنگی فراگیر با فلسطینی ها در سراسر کرانه باختری رود اردن و نوار غزه باشد اما به ماهیت و جزئیات پاسخ اسرائیل اشاره ای نکرد.
این خبرنگار نظامی تاکید کرد بازگشت اسرائیل به رویکرد و سیاست ترور در واقع پیامی به رهبران گروههای مقاومت و در صدر آن رهبران جنبش حماس با این مضمون است که « شما مصون نیستید » و اگر به اعزام فعالان و مبارزان برای اجرای عملیات و موشک باران به سمت اسرائیل ادامه دهید ، ممکن است هدف ترور قرار گیرد.
وزیر انرژی و تاسیسات زیر بنایی اسرائیل نیر پیش از این رهبران گروههای مقاومت در غزه را به از سرگیری ترور آنان تهدید و اعلام کرد بود در صورتی که عملیات ، حملات و موشک باران به سمت اسرائیل تداوم یابد ، هیچ کس در غزه مصون و در امان نخواهد بود و سیاست اجرای ترور رهبران فلسطین دوباره روی میز قرار خواهد گرفت.
انتشار و درز اطلاعات درباره قصد اسرائیل برای از سرگیری سیاست ترور رهبران مقاومت فلسطین در حالی مطرح می شود که تمرکز اصلی رسانه های اسرائیل در این مورد بر روی « صالح العاروری» از رهبران حماس است و از او به عنوان نخستین فرد تحت تعقیب برای ترور نام می برند ، چون العاروری درپشت صحنه توسعه و گسترش ساختار نظامی حماس در کرانه باختری رود اردن و لبنان قرار دارد.
در همین حال روزنامه عبری زبان « یدیعوت آحارونوت » صالح العاروری را کاریزماتیک ترین شخصت جنبش حماس توصیف کرد که برای رسیدن به اهداف بلندش در حمله به اسرائیل در همه عرصه ها و میدان ها ، تماس ها و ارتباطاتی از تهران تا بیروت و قدس و نوار غزه دارد.
اسرائیل، العاروری را مسئول حملات موشکی از لبنان به سمت اسرائیل در ماه رمضان و پس از حمله گسترده نظامیان اسرائیلی به مسجد الاقصی متهم کرد. سایر رسانه های اسرائیلی هم اعلام کردند العاروری همچنان برای تقویت توانایی عملیاتی جنبش حماس در لبنان تلاش می کند و بر این اساس اسرائیل برای یک دوره پیچیده و خطرناکی آماده می شود که در آن قواعد بازی تغییر خواهد کرد.
همزمان با این تحول بزرگ و خطرناک در سیاست اسرائیل، جنبش حماس نیز درباره از سرگیری سیاست اسرائیل برای ترور رهبران گروههای فلسطینی به شدت هشدار داد و اعلام کرد این سیاست با پاسخ بزرگتر و فراگیر تر مقاومت همراه خواهد بود. حازم قاسم سخنگوی جنبش حماس اعلام کرد تهدید های رژیم اشغالگر برای فعال کردن سیاست ترور رهبران مقاومت، تلاشی مذبوحانه و شکست خورده در جهت احیا و تقویت وجهه آن به ویژه پس ازاگسترش انقلاب و قیام ملت فلسطین و افزایش فعالیت جبهه ها و عرصه های مقاومت علیه آن است.
وی خاطر نشان کرد: دشمن به راحتی نمی تواند دست به اعمال تروریستی علیه شهروندان فلسطینی بزند و دست آن برای انجام هر اقدامی باز نخواهد بود و پاسخ مقاومت به هرگونه اقدام احمقانه دشمن ، بسیار بزرگتر و گسترده تر از حد انتظار آن خواهد بود .
سخنگوی جنبش حماس تاکید کرد به مبارزه مشروع خود علیه رژیم اشغالگر ادامه خواهیم داد و و از این تهدید های هراسی نخواهیم داشت.
در همین حال مصطفی ابراهیم کارشناس امور اسرائیل گفت : بازگشت به سیاست ترور خواسته اصلی وزرای راست گرای کابینه اسرائیل همچون بن گویر و اسموتریچ است که در سایه فرسایش و تضعیف توان بازدارندگی اخیر اسرائیل به ویژه در سال گذشته و ابتدای سال جاری ( 2023) مطرح می شود.
ابراهیم تاکید کرد این موضوع بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد تا واقعیت، چون اسرائیل تلاش می کند از ورود به عملیاتی که ممکن است به بروز جنگ در چند جبهه منجر شود، دوری کند . وی در عین حال اشاره می‌کند که این بدان معنا نیست که اهدافی از سوی رژیم اشغالگر یا برآوردهایی از احتمال انجام چنین عملیاتی وجود دارد، همانطور که علیه فلسطینی ها، ایرانیان و دیگران در خارج از فلسطین انجام داد.
وی خاطر نشان کرد هرگونه عملیات ترور مستلزم تصمیم سیاسی است، اما مطرح کردن آن به این شکل دررسانه‌ای صرفاً یک جنگ روانی ، تبلیغات رسانه‌ای و سیاسی با هدف ایجاد یک روند بازدارندگی جدید است که نشان می‌دهد تحلیل‌های فلسطینی ها از موضوع بسیار فراتر از چشم انداز رژیم اشغالگر در این مورد بوده است چون تمرکز نهاد امنیتی اسرائیل همواره تلاش برای هم گسستن و متلاشی کردن سیاست « وحدت و یکپارچگی میدان ها» مقاومت فلسطین است که اخیرا و به ویژه پس از اتفاقات ماه رمضان نمود بیشتری پیدا کرده و این مسئله اسرائیل را وادار کرده است تا قبل از انجام هر اقدام و یا تروررهبران فلسطین و یا هر عملیات ویژه دیگری ، تفکر و تعمق بیشتری درباره آن کند چون از پاسخ مقاومت از جبهه ها مختلف وحشت و هراس دارد.
این کارشناس امور اسرائیل تاکید کرد اسرائیل وقتی تصمیم به ترور شخصی می‌گیرد معمولاً اقدامات خود را به صورت محرمانه و به دور از رسانه‌ها، کاملا محتاطانه و سکوت انجام می دهد اما آنچه که این روزها در رسانه‌ها منتشر می شود، ممکن است صرفاً تلاشی برای جلب رضایت بن گویر و و اسموتریچ باشد .
وی خاطرنشان کرد: این تبلیغات رسانه‌ای با تحلیل‌های زیادی از جانب فلسطینی‌ها در رسانه‌های مختلف همراه بود که باعث ایجاد ترس و نگرانی در میان شهروندان شده است و احتمال می‌رود اسرائیل دست کم در حال حاضر در داخل فلسطین به چنین گزینه‌ای دست نزند .
با همه ای تفاصیل آیا بنیامین نتانیاهو قادر به تصمیم گیری درباره ترور رهبران برجسته مقاومت در داخل و یا خارج از فلسطین برای برون رفت از بحران های داخلی خود و شعله کردن جنگی فراگیر و نامحدود خواهد بود؟ و اینکه نتانیاهو چه هزینه و بهایی را در ازای آن پرداخت خواهد کرد؟

نظر شما