شناسهٔ خبر: 68479153 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

افزایش آمار نژادپرستی در مدارس انگلیس

لندن – ایرنا – نتایج تکان‌دهنده تحقیقات صورت گرفته در انگلیس نشان می‌دهد که جرائم مرتبط با نژادپرستی در مدارس این کشور درحال افزایش است و طبق آمارها، عذر هزاران دانش آموز متخلّف در سال گذشته خواسته شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، روزنامه میرور چاپ لندن در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید در انگلیس گزارش داد که در مجموع ۱۱ هزار و ۶۱۹ دانش‌آموز به دلیل ارتکاب جرائم نژادپرستانه در سال ۲۴/ ۲۰۲۳ روانه خانه شدند. این آمار که معادل ۶۰ دانش‌آموز در روز است، ۲۵ درصد نسبت به سال قبل از آن رشد نشان می‌دهد.

تکان‌دهنده‌تر اینکه، طبق آمارهای منتشر شده، یک هزار و ۴۱۳ دانش‌آموز متخلف از مقطع دبستان و ۷ مورد نیز مربوط به کودکان ۴ ساله بوده است.

بر همین اساس، پویش‌های حقوق‌بشری خواستار اقدام فوری دولت برای مهار موج نفرت‌پراکنی و نژادپرستی در مدارس این کشور هستند. آن‌ها نگرانند که این معضل در مراکز آموزشی انگلیس گسترش یافته و عادی‌سازی شود.

شبنه بیگم رئیس پژوهشکده «رانی‌مد تراست» به نشریه میرور گفت که افزایش آمار نژادپرستی در مدارس، ناشی از مشروعیت‌بخشی به نفرت‌پراکنی توسط رسانه‌ها و سیاستمداران است.

دانیل کبد دبیرکل اتحادیه ملی آموزش انگلیس هم آمارهای جدید را یک زنگ خطر توصیف کرد و گفت: سال‌هاست که با ادبیات تفرقه‌انگیز و نژادپرستانه از سوی برخی سیاستمداران و بخش‌هایی از رسانه‌ها مواجه هستیم. بی مسئولیتی آنها به ایجاد فضایی کمک کرده که انسجام اجتماعی این کشور در معرض خطر است.

وی تصریح کرد: درحالی که دولت سرگرم بازنگری در برنامه‌های آموزشی مدارس است، این مساله نیز باید بررسی شود که چگونه یک برنامه آموزشی ضد نژادپرستی ایجاد شود.

آمارها درباره افزایش نژادپرستی در مدارس انگلیس در حالی منتشر می‌شود که این کشور ماه پیش صحنه شورش جریان راست افراطی و کسانی بود که مخالف حضور مهاجران در این کشور هستند. طبق اعلام شورای روسای پلیس ملی ۱۴۵ نوجوان بین ۱۰ تا ۱۷ ساله در جریان این نا آرامی‌ها دستگیر شدند.

مسعود شجره رئیس کمیسیون اسلامی حقوق بشر انگلیس به ایرنا گفت که اسلام‌هراسی در این کشور از مرحله «هراس» و ترس از اسلام گذشته و به مرحله نفرت از مسلمانان رسیده است.

وی معتقد است که بی‌تفاوتی سیاستمداران به حملات علیه مسلمانان و قوانین ضد تروریستی، به بیگانه سازی مسلمانان و افزایش تعداد حملات نسبت به آنان کمک کرده است. شجره عنوان کرد که پلیس انگلیس حوادث اسلام هراسی و تنفر علیه مسلمانان را جدی تلقی نمی‌کند، «تخصص برای رسیدگی به این‌گونه جرائم را ندارد و هیچ ساز و کاری نیز برای حفاظت از قربانیان در نظر گرفته نشده است. »

نظر شما