شناسهٔ خبر: 59497004 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

استرالیا استفاده تيك تاك را در دستگاه‌های دولتی ممنوع می‌کند

استرالیا از امروز به دلیل نگرانی‌های امنیتی، استفاده از تيك تاك را در همه دستگاه‌های دولتی فدرال ممنوع کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از رویترز، استرالیا از امروز استفاده از تیک تاک را در همه دستگاه‌های دولتی فدرال ممنوع کرد و به تازه ترین کشور متحد آمریکا تبدیل شد که علیه برنامه ویدئویی متعلق به چین اقدام می‌کند.
 
این اقدام در واقع نشان‌دهنده پر رنگ‌تر شدن نگرانی‌ها درباره دسترسی دولت چین به داده‌های کاربران اپلیکیشن تيك تاك است.
 
در پی این اقدام دولت استرالیا، تیک تاک اعلام کرد که از تصمیم استرالیا به شدت ناامید شده و آن را بر اساس سیاست هدایت می‌کند، نه واقعیت.
 
«مارک دریفوس» دادستان کل استرالیا در بیانیه‌ای درباره ممنوعیت استفاده از تیک تاک گفت: این ممنوعیت در اسرع وقت عملی خواهد شد.
 
وی تأکید کرد که معافیت‌ها تنها مورد به مورد و با اقدامات امنیتی مناسب اعطا می‌شود.
 
به گفته «دریفوس» دولت فدرال اخیراً گزارش «بررسی مداخله خارجی از طریق رسانه‌های اجتماعی» را دریافت کرده و در حال بررسی آن است.
 
با اعمال ممنوعیت استرالیا، همه اعضای شبکه به‌اصطلاح اشتراک‌گذاری اطلاعات (Five Eyes) که متشکل از استرالیا، کانادا، آمریکا، انگلیس و نیوزلند است، استفاده از تیک تاک را در دستگاه‌های دولتی ممنوع کرده‌اند. 
 
فرانسه، بلژیک و کمیسیون اروپا هم ممنوعیت‌های مشابهی را اعمال کرده‌اند.
 
«شو زی چو» مدیرعامل تیک تاک در جلسه شهادت در کنگره آمریکا در ماه گذشته میلادی، بار‌ها اشتراک‌گذاری داده یا ارتباط این برنامه ویدئویی با حزب کمونیست چین را تکذیب کرد.
 
«لی هانتر» مدیرکل استرالیا و نیوزلند تیک تاک هم در بیانیه‌ای گفت: هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد تیک تاک یک خطر امنیتی برای استرالیایی‌هاست و لذا نباید با آن متفاوت از سایر رسانه‌های اجتماعی رفتار شود.
 
مذاکرات تجاری به خوبی پیش می‌رود
 
ممنوعیت استفاده از تیک تاک در دستگاه‌های دولتی استرالیا در حالی اعمال می‌شود که مقامات استرالیایی و چینی در حال برگزاری مذاکرات عادی‌سازی تجارت دو کشور در پکن هستند؛ مذاکراتی که به گفته «دان فارل» وزیر تجارت استرالیا به خوبی پیش می‌رود.
 
تیرگی روابط استرالیا و چین به سال ۲۰۱۸ برمی‌گردد که استرالیا شرکت هوآوی را از ارائه تجهیزات راه‌اندازی شبکه 5G منع کرد؛ پس از آن که کانبرا خواستار تحقیقات مستقل در مورد منشاء ویروس کرونا شد، روابط دو کشور بیش از پیش تیره شد.
 
چین هم با اعمال تعرفه بر کالا‌های استرالیایی به اقدامات این کشور واکنش نشان داد.
انتهاي پيام/

نظر شما