شناسهٔ خبر: 59287085 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

پنتاگون سفر رئیس جمهور چین به روسیه را زیر نظر دارد

سخنگوی پنتاگون اعلام کرد که سفر شی جین پینگ رئیس جمهور چین به روسیه را زیر نظر دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا، پاتریک رایدر سخنگوی پنتاگون روز جمعه به وقت محلی در پی اعلام سفر شی جین پینگ رئیس جمهور چین به روسیه گفت: از نزدیک سفر رئیس جمهور چین به روسیه را دنبال می‌کنیم.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا افزود: مهم است که چین به نظر اوکراین نیز توجه کند. ما امیدواریم که شی جین پینگ رئیس جمهور چین و دولت این کشور تاثیر حمایت آن‌ها بر روسیه را درک کنند.

این مقام ارشد پنتاگون همچنین گفت: در این مرحله ما شاهد ارائه تسلیحات کشنده چین به روسیه نبوده ایم و امیدواریم چین این کار را انجام ندهد. این یک اشتباه بزرگ خواهد بود.

وی تصریح کرد: از روسیه می‌خواهیم که اطمینان یابد نیرو‌های این کشور به صورت حرفه‌ای عمل می‌کنند. اگر روسیه تلاش کند پهپاد ساقط شده را بازیابی کند، به اطلاعات مهمی دست نخواهد یافت. ما از محافظت از اطلاعات ذخیره شده در این پهپاد اطمینان یافته آیم.

پیش از این، جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در واکنش به این سفر از پکن خواست تا از پیشنهاد یک راه حل برای جنگ که "فقط چشم انداز روسیه را منعکس کند" اجتناب کند.

کری گفت تاکید چین بر نیاز به آتش‌بس «کاملا منطقی به نظر می‌رسد»، اما عملا «پیروزی روسیه را تایید می‌کند».

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید ادامه داد: این پیشنهاد در واقع دستاورد‌های روسیه را به رسمیت می‌شناسد و به نقض منشور سازمان ملل ادامه می‌دهد.

کربی در عین حال تاکید کرد: صلح بادوام «نمی‌تواند یک طرفه باشد و باید دیدگاه‌های اوکراین و تصمیمات اوکراینی را نیز درنظر بگیرد».

وزارت خارجه چین پنجم اسفند ماه جاری از طرح ۱۲ ماده‌ای خود برای صلح در اوکراین که شامل آتش‌بس و پایان تحریم‌های غرب علیه روسیه است، رونمایی کرد.

به دنبال رونمایی چین از سند ابتکاری خود برای حل و فصل سیاسی بحران اوکراین در یک سالگی شروع این جنگ، زلنسکی رئیس جمهور اوکراین گفت که قصد دارد با شی جین پینگ همتای چینی خود دیدار کند.

کاخ کرملین اعلام کرد که شی جین پینگ رییس جمهور چین در سفری رسمی و بنا به دعوت ولادیمیر پوتین طی روز‌های ۲۰ تا ۲۲ مارس (۲۹ اسفند تا دوم فروردین) به مسکو سفر خواهد کرد.

به گزارش روز جمعه اسپوتنیک، در بیانیه کاخ کرملین درباره این سفر آمده است: در جریان این سفر، رهبران دو کشور درباره توسعه مشارکت جامع و تعاملات استراتژیک بین روسیه و چین گفتگو خواهند کرد.

در این بیانیه خاطرنشان شده که رهبران دو کشور همچنین درباره تعمیق همکاری‌های روسی- چینی در صحنه بین‌المللی تبادل نظر خواهند داشت.

همچنین در سفر رئیس جمهوری چین به روسیه، تعدادی از اسناد مهم دوجانبه بین دو کشور به امضا خواهد رسید.

وانگ ونبین سخنگوی وزارت امور خارجه چین در این رابطه، گفت: سفر آتی رییس جمهور شی جین پینگ به روسیه سفری برای دوستی است که اعتماد متقابل را تقویت خواهد کرد.

وی افزود: این سفر انگیزه جدیدی به توسعه روابط روسیه و چین خواهد داد و رهبران دو کشور در مورد روابط دوجانبه و همچنین مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای با یکدیگر تبادل نظر عمیقی خواهند داشت.

علاوه بر این، این دیپلمات چینی اظهار داشت: چین به موضع عینی خود در مورد اوکراین پایبند بوده و نقش سازنده‌ای در پیشبرد مذاکرات صلح بین مسکو و کی‌یف خواهد داشت.

برچسب‌ها:

نظر شما