شناسهٔ خبر: 67366729 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

برگزاری اجلاس مجمع آسیا در تهران پیام ثبات سیاسی داشت

کارشناس ارشد مسائل منطقه با اشاره به برگزاری نشست مجمع گفتگو همکاری آسیا پیش از انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد که این یک پیام اقتدار و ثبات سیاسی دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، روز گذشته دوشنبه 4 تیرماه نوزدهمین نشست وزرای امور خارجه مجمع گفت‌وگوهای همکاری آسیا (ACD) در تهران و با حضور مقامات داخلی و خارجی برگزار شد. 41 هیات از وزیران، معاونان و کارشناسان و سازمان‌های بین‌المللی در این اجلاس شرکت کردند.

ایران از مهر سال گذشته به عنوان رئیس این مجمع انتخاب شد و نخستین نشست وزیران این مجمع با حضور شهید امیرعبداللهیان در نیویورک در زمان ریاست ایران برگزار شد.

مجمع گفتگوی همکاری آسیا که در سال 1381 ایجاد شد، اهداف چندگانه‌ای را از طریق گفتگو و اجرای پروژه در شش حوزه مواصلات؛ علوم، فن آوری و نوآوری؛ آموزش و توسعه منابع انسانی؛ امنیت غذایی، امنیت انرژی و امنیت آبی؛ فرهنگ و گردشگری؛ و توسعه فراگیر و پایدار دنبال می‌کند.

ایران، تایلند، اندونزی، مالزی، فیلیپین، برونئی، سنگاپور، کامبوج، ویتنام، میانمار، لائوس، نپال، روسیه، ترکیه، ژاپن، چین، مغولستان، کره جنوبی ، هند، افغانستان، پاکستان، بنگلادش، سریلانکا، بوتان، کویت، بحرین، عربستان، قطر، امارات، عمان، فلسطین، قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان و تاجیکستان اعضای مجمع را تشکیل می‌دهند.

قاره آسیا با 48 کشور و بیش از 3 میلیارد نفر جمعیت، 26 تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی دارد. از این تعداد 35 کشور عضو مجمع «گفتمان همکاری آسیا» هستند که حدود 3 میلیارد نفر را تحت پوشش داشته و شامل می‌شود. مجمع ACD یکی از فراگیرترین تشکل‌های بین الدولی در سطح آسیا محسوب می‌گردد.

این مجمع به عنوان یکی از فراگیرترین سازوکارهای گفتگو و همکاری بین الدولی در آسیا و نقشی که دارد می‌تواند در پیشبرد اهداف ملی، منطقه‌ای و جهانی اعضا و آسیا نقش ایفا کند.

سید رضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل منطقه به همین جهت در گفتگو با خبرگزاری تسنیم در خصوص تاثیر نشست مجمع گفتگو همکاری آسیا در تهران در تعاملات کشورهای آسیایی گفت: اتفاق بسیار بزرگی در تهران افتاد. نمایندگان ارشد 40 کشور در تهران هستند و نشان دهنده پویایی حوزه دیپلماسی ما در دولت سیزدهم است. این نشان دهنده این موضوع است که ما می‌توانیم در شرایطی که رییس جمهور و وزیر امور خارجه در بین ما نیستند و شهید شدند، مسیر آنها را بپیماییم.

وی افزود: قطعا و یقینا جمهوری اسلامی ایران با توجه به توانمندی‌هایی که از موقعیت ژئوپلیتیک خودش و شرایط اقتصادی خودش می‌تواند استفاده کند، این اجلاس در چنین شرایط با اهمیت است. حتما ما می‌توانیم به عنوان یکی از بازیگرانی که در حوزه مسائل اقتصادی نقش آفرینی قابل توجهی را داشته باشیم، در این اجلاس به این هییت عالی رتبه 40 کشور گفتگوهای مورد علاقه بین کشورها را داشته باشیم.

 

.

 

صدرالحسینی خاطر نشان کرد: در کنار این اجلاس رسمی نشست‌های دو کشوری و قابل توجهی در خصوص محورهای مورد علاقه برگزار شده و قطعا  تاثیرات قابل توجهی را هم در منطقه آسیا و هم در سرزمین ایران خواهد داشت.

این کارشناس مسائل منطقه در پاسخ به این سوال که با وجود نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری برگزاری این نشست چه پیامی می‌تواند داشته باشد، اظهار داشت: این یک پیام اقتدار، ثبات سیاسی و پیامی دارد برای دولت چهاردهم که می‌تواند از ریل گذاری دستگاه سیاست خارجی در ایام وزارت شهید امیرعبداللهیان و ریاست جمهوری آقای رییسی کمال بهره ببرد.

وی افزود: حتما با توجه به حضور تعداد قابل توجهی از خبرنگاران که برای پوشش این اجلاس آمدند، ما می‌توانیم اقتدار خودمان و مشارکت قابل توجه ملت خودمان را در انتخابات به تصویر بکشیم. در شرایط کنونی برای ایران بسیار با اهمیت است که این اجلاس در کمال آرامش و با برنامه ریزی قبلی برای رسیدن به اهدافش انجام شد.

صدرالحسینی همچنین درباره مسئله فلسطین که در نشست مجمع بیان شد، گفت: تمام کشورهایی که در این اجلاس شرکت کردند حتی کشورهایی که از جهت دینی، مذهبی و شاید علاقه سیاسی مانند کشورهای اسلامی به موضوع فلسطین علاقه مندی خودشان را در گذشته نشان ندادند در شرایط کنونی همه نسبت به موضوع فلسطین اظهارنظر کردند.

وی در پیان اظهار کرد: در ارتباط با کشتار و نسل کشی که توسط رژیم صهیونیستی انجام می‌شود، تنفر خودشان را اعلام کردند و موضوع آتش بس و صلح را در غزه به عنوان یکی از مطالبات اصلی در بین هییت 40 گانه مطرح کردند.

انتهای پیام/

نظر شما