شناسهٔ خبر: 59287531 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

کاخ سفید: مذاکرات شی با همتای اوکراینی بسیار خوب خواهد بود

یک مقام ارشد کاخ سفید اعلام کرد که گفتگو میان روسای جمهور چین و اوکراین خوب است.

صاحب‌خبر -

به گزارش جوان آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در کاخ سفید گفت که آمریکا از گفتگو‌های شی جین پینگ، رئیس جمهور چین و ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی‌اش استقبال می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک، کربی در یک کنفرانس مطبوعاتی افزود: ما همیشه رئیس جمهور شی را تشویق کرده‌ایم تا با زلنسکی صحبت کند، بنابراین فکر می‌کنیم که اگر این دو با هم صحبت کنند، بسیار خوب است. ما فکر می‌کنیم که درک دیدگاه اوکراین برای چینی‌ها واقعا مهم است.

مدت کوتاهی پس از ارائه طرح ۱۲ ماده‌ای چین برای صلح در اوکراین، گزارش شد که شی جین پینگ، رئیس جمهور چین قرار است برای اولین بار از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه با همتای اوکراینی خود، ولودیمیر زلنسکی دیداری مجازی داشته باشد.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین در اوایل این هفته در پاسخ به این سوال که آیا رئیس جمهور چین قصد مذاکره با زلنسکی را دارد یا خیر، گفت که "پکن با همه طرف‌ها تماس دارد" و "موضع چین در قبال موضوع اوکراین روشن و منسجم است.

او افزود: ما متعهد به حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات از جمله از طریق مذاکرات دیپلماتیک هستیم و همین امر در مورد اوکراین نیز صدق می‌کند.

ماه گذشته، وزارت خارجه چین سندی متشکل از ۱۲ بند را منتشر کرد که در آن موضع پکن در مورد حل و فصل سیاسی بحران اوکراین ارائه شد. این سند خواستار توقف جنگ و آغاز مذاکرات صلح بین روسیه و اوکراین در اسرع وقت بود.

ساعاتی پیش کاخ کرملین اعلام کرد که شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در سفری رسمی و بنا به دعوت ولادیمیر پوتین، همتای روسی خود طی روز‌های ۲۰ تا ۲۲ مارس (۲۹ اسفند تا دوم فروردین) به مسکو سفر خواهد کرد.

نظر شما