شناسهٔ خبر: 59143168 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ویجیاتو | لینک خبر

10 کارآگاه نمادین در تاریخ سریال‌های تلویزیون

از شرلوک هلمز تا شان اسپنسر / CBR

صاحب‌خبر -

از کارآگاه جدی مانند «شرلوک هلمز» گرفته تا «شان اسپنسر» سرگرم‌کننده از سریال «Psych»، هیچ کمبودی در جویندگان جرم و جنایت نمادین و شاخص در تلویزیون وجود ندارد. داستان پلیسی و از اساس سریال جنایی پلیسی از محبوب ترین آثار تلویزیون هستند. این سریال‌ها ترکیبی از شخصیت‌های درام، رمزآلود و دوست‌داشتنی دارند که معمولاً طرفداران وفاداری برای آنها به ارمغان می‌آورد و به آنها اجازه می‌دهد تا سال‌ها دوام بیاورند. هر سریال دارای شخصیت‌های منحصربه‌فردی است که توانسته‌اند حتی دهه‌ها پس از شروع خود در ذهن مخاطب باقی بمانند.

کارآگاهان در این سریال‌های هوشمندانه طیف وسیعی از کارآگاهان حرفه‌ای یا آماتور را شامل می‌شوند. در هر صورت، آنها به لطف تفکر سریع، مهارت‌های تحقیقی و هوش خود برجسته می‌شوند. معروف ترین آنها چنان تأثیری بر فرهنگ عمه گذاشته‌اند که نام آنها را کسانی می‌شناسند که حتی‌ برنامه‌های مربوط به آنها را ندیده‌اند. پس برای آشنایی با ۱۰ کارآگاه نمادین در سریال‌های تلویزیون همره ویجیاتو باشید.

«باند اسکوبی دو»

باند اسکوبی دو باند اسکوبی دو

سریال انیمیشن «اسکوبی دو، کجایی!» یک امتیاز رسانه‌ای ایجاد کرد و روی گروهی از کارآگاهان نوجوان آماتور و سگ محبوبشان به نام اسکوبی دو متمرکز شد. این سریال دو ژانر معمایی و کمدی را با هم ترکیب می‌کند و مخاطبان در هر سنی می‌توانند از هر قسمت آن لذت ببرند.

نام‌های اسکوبی دو، فرد، دافنه، ولما و شگی به راحتی قابل تشخیص و بدون شک نمادین هستند. موارد یافتن راز هیولای هفته آنها هم سرگرم کننده و هم جذاب است. اسکوبی دو، کجایی! با دریافت چندین بازسازی، اقتباس و اسپین آف به یکی از محبوب ترین سریال‌های تلویزیونی انیمیشن تبدیل شد.

«هرکول پوآرو از آگاتا کریستی»

هرکول پوآرو از آگاتا کریستی هرکول پوآرو از آگاتا کریستی

کارآگاه هرکول پوآرو یکی از معروف ترین و محبوب ترین کارآگاهان داستانی است. این شخصیت اولین بار در رمان‌های نوشته آگاتا کریستی ظاهر شد و از آن زمان تاکنون چندین بار روی پرده اقتباس شده است. چیزی که کارآگاه پوآرو را منحصر به فرد می‌کند، ویژگی‌های عجیب و غریب او است که به راحتی قابل یادآوری و تشخیص است.

پوآرو آگاتا کریستی به محبوب ترین اقتباس تلویزیونی تبدیل شد و دیوید سوچت در مجموع در 70 قسمت نقش کارآگاه خصوصی پوآرو را بازی کرد. بسیاری از مخاطبان می‌توانند نام و ویژگی‌های ظاهری هرکول پوآرو را به سادگی خاطر بسپارند، سبیل‌های خاص او به ویژه منحصر به فرد و نمادین است.

«کارآگاه آدریان مانک»

کارآگاه آدریان مانک کارآگاه آدریان مانک

سریال «Monk» یک اثر پلیسی محبوب بود و شخصیت اصلی آن آدریان مانک به یک کارآگاه کلاسیک فوری تبدیل شد. هر قسمت از سریال Monk با رمز و رازهای جالب و بدیع، بینندگان را وادار کرد تا با شخصیت اصلی آن ارتباط برقرار کنند و به آن اهمیت دهند. این شخصیت از افرادی مانند شرلوک، پوآرو و بازرس کلمبو الهام گرفت، اما استعداد خود را کشف رمز و راز اضافه کرد.

با این حال، چیزی که مانک را منحصر به فرد می‌کرد، شخصیت دوست داشتنی خود کارآگاه اصلی و نمایش دقیق شرایط سلامت روانی سریال بود. مرگ همسر آدریان مانک ضربه سختی به او زد و ادامه کار روی نیروی جرم یابی را دشوار کرد. مبارزات و تلاش‌های مانک برای بهتر شدن باعث شد که مخاطبان از همان ابتدا به او علاقه‌مند شوند.

«شان اسپنسر»

شان اسپنسر شان اسپنسر

سریال «Psych» یک نمایش پلیسی بسیار دوست داشتنی بود که در زمان پخش طرفداران اختصاصی ویژه خود را به دست آورد. شخصیت اصلی، شان اسپنسر، یک مشاور جنایی است که وانمود می‌کند توانایی‌های روانی در حل یک معما را دارد. مهارت‌های مشاهده‌ای و حافظه مثلی یا همان حافظه عکاسی ذهنی به او در بررسی پرونده‌ها کمک ویژه‌ای می‌کند. بنابراین در این میان، شخصیت مسخره او توانست نظر بینندگان را جلب کند.

کارآگاه شان اسپنسر به دلیل حس شوخ طبعی و مهارت‌های کارآگاهی عالی‌اش تبدیل به نماد شد و باعث شد که بسیاری از طرفداران با علاقه روی ماجرا‌های این سریال فکر کنند. Psych فرمول موارد هفته را با رشد شخصیت قوی ترکیب کرد. در نتیجه مخاطبان شان اسپنسر را همیشه به خاطر شخصیت گاهی اوقات سر به هوا و بی دغدغه و در عین حال دوست داشتنی‌اش به یاد خواهند آورد.

«کارآگاه خصوصی شرلوک هولمز»

کارآگاه خصوصی شرلوک هولمز کارآگاه خصوصی شرلوک هولمز

برای بسیاری، شرلوک هلمز شناخته شده ترین کارآگاهی است که تا به حال دیده شده است. مخاطبان در همه جا با نام او آشنا هستند و این شخصیت در دهه‌های گذشته موضوع چندین برنامه تلویزیونی و فیلم بوده است. اما سریال تلویزیونی «Elementary» شخصیت را به دوران مدرن آورد و داستان شرلوک هلمز را با زمان حال اقتباس کرد.

اما با این حال، سریال تلویزیونی تماشایی و محبوب دیگر به نام «شرلوک»، محیط و شخصیت‌های کلاسیک را حفظ کرد و رمان‌ها و داستان‌های کوتاه اصلی را در مجموع 13 قسمت اقتباس کرد. مهم نیست که چه کسی این شخصیت را به تصویر می‌کشد، شرلوک هلمز همیشه نمادین باقی می‌ماند و طرز تفکر منحصر به فرد او از این فرد شخصیتی می‌سازد که فراموش کردنش غیرممکن است.

«ستوان کلمبو»

ستوان کلمبو ستوان کلمبو

سریال «Columbo» یک نمایش بسیار محبوب بود که هنوز هم جایگاه ویژه‌ای در قلب طرفداران دارد. برخلاف دیگر رویه‌های پلیسی جنایی، سریال بازرس کلمبو از همان ابتدا عامل جنایت را فاش می‌کرد، اما سپس ستوان کلمبو را در حالی دنبال می‌کرد که او تحقیق را شروع می‌کرد و جنایتکار را به دست عدالت می‌رساند.

اگرچه سریال چندین فصل ادامه داشت، کلمبو هرگز مستقیماً نام کوچک ستوان کلمبو را ذکر نکرد. مخاطبان به راحتی می‌توانند ستوان کلمبو را به خاطر کت بارانی و سیگار برگ بژش بشناسند. علاوه بر این، هیچ طرفداری نمی‌تواند عبارت محبوب او را فراموش کند، دیالوگ «فقط یک چیز دیگر»، که او درست قبل از پرسیدن یک سوال مهم در تحقیقاتش به گزینه‌های انجانم جرم و جنایت می‌گوید.

«اسپنسر رید»

اسپنسر رید اسپنسر رید

دکتر اسپنسر رید یک کارآگاه مورد علاقه طرفداران است که بخشی از واحد تحلیل رفتار FBI در سریال تلویزیونی «ذهن‌های جنایتکار» است. کمی خجالتی و در مواقعی از نظر اجتماعی ناجور، اما حافظه تصویری اسپنسر رید و ضریب هوشی 187 او این شخصیت را در بین دیگر کارآگاهان منحصر به فرد می‌کند. سریال Criminal Minds یکی از پربیننده‌ترین سریال‌های CBS بود و هم سریال و هم شخصیت‌های آن طرفداران بسیار وفاداری داشتند.

دکتر اسپنسر رید به لطف ویژگی‌های خاصش از بقیه متمایز است و او را به شخصیتی تبدیل می‌کند که طرفداران عاشق ریشه‌یابی و حمایت از او هستند. برخی از نکات اصلی داستان در Criminal Minds حول محور او می‌چرخد و این نکته‌ای است که اسپنسر رید را به یکی از اعضای کلیدی مجموعه تبدیل کرده است.

«ورونیکا مارس»

ورونیکا مارس ورونیکا مارس

سریال «ورونیکا مارس» یک درام معمایی نوآر نوجوانانه بود که تا حد زیادی به لطف شخصیت اصلی خود به یک کلاسیک کالت تبدیل شد. ورونیکا مارس یک کارآگاه نوجوان است که پس از یک سری اتفاقاتی که زندگی او را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بدبین، تیز هوش و در مدرسه خود رانده می‌شود. ورونیکا در آژانس کارآگاهی خصوصی به پدرش کمک می‌کند و در عین حال به دانش آموزانش نیز کمک و یاری می‌دهد.

سریال Veronica Mars تنها سه فصل قبل از لغو کامل خود داشت، اما طرفداران وفادارش آن را برای فیلمی بازگرداندند که از همان جایی ادامه یافت که سریال متوقف شد. ورونیکا مارس در سال 2019 برای فصل چهارم بازگشت، بیش از ده سال پس از پایان آن، و البته کماکان ثابت کرد سریال و شخصیت اصلی آن همیشه محبوب و نمادین هستند.

«اولیویا بنسون»

اولیویا بنسون اولیویا بنسون

اولین اسپین آف سریال «Law & Order» مخاطبان را با کارآگاه اولیویا بنسون، شخصیتی که به خاطر اخلاق قوی، شفقت و وفاداری اش معروف است، آشنا کرد. در داستان این سریال واحد ویژه قربانیان با موضوعات سنگین سروکار دارد و کارآگاه بنسون ثابت می‌کند که از عهده این کار بر آمده است. او همیشه برای هر قربانی که به کمک او نیاز دارد می‌ایستد و تمام تلاش خود را می‌کند تا آنها را به عدالت برساند.

نظم و قانون: واحد قربانیان ویژه، طولانی‌ترین سریال لایو اکشن ایالات متحده در تاریخ تلویزیون است. این سریال طرفداران زیادی پیدا کرده است و شخصیت اولیویا بنسون واقعاً جایگاهی ماندگار را در قلب مخاطبان به دست آورده است.

«فاکس مولدر»

فاکس مولدر فاکس مولدر

«پرونده‌های ایکس» یک سریال تلویزیونی ماوراء الطبیعه بود که به لطف آمیخته‌ای از تئوری‌های توطئه، داستان‌های علمی تخیلی و تفسیر آن درباره دولت و نهادهای بزرگ، مورد توجه مخاطبان تمام جهان قرار گرفت. کارآگاه فاکس مولدر برای اف‌بی‌آی کار می‌کند و به ندرت به دلیل اعتقاد به ماوراء الطبیعه و توطئه‌ها جدی گرفته می‌شود – حتی اگر در نهایت حق با او ثابت شود.

فاکس مولدر برای همیشه بخشی از فرهنگ عام و همچنین کل مجموعه The X-Files خواهد بود. پوستری که مولدر روی دیوارش نوشته است «می‌خواهم باور کنم» به شعار او تبدیل شد، و همچنین عبارتی نمادین برای نمایش و طرفداران وفادارش شد که تا کنون آن را از یاد نبرده‌اند.

گزینه افتخاری: «چارلی کیل»

چارلی کیل چارلی کیل

سریال کاملا جدید «Poker Face» از ساخته‌های ریان جانسون پس از نمایش اولین فصل خود بار دیگر نشان داد که کماکان می‌شود رویه‌های پلیسی جنایی را دچار یک رونق کرد. اما این سریال شامل یک شخصیت معمولی است که از اساس کارآگاه نیست اما سلسه‌ای از مسائل باعث می‌شد تا شخصیت جذاب چارلی کیل با بازی ناتاشا لیون به سمت حل پرونده‌های جنایی در سراسر آمریکا بپردازد.

تصور کنید چه می‌شد اگر سماجت، کنجکاوی و شم کارآگاهی «خانم مارپل» برآمده از ذهن درخشان «آگاتا کریستی» با یک توانایی فوق بشری که بوی ابرقهرمان‌ها را می‌دهد ترکیب شود؟! در سریال اپیزودیک «پوکر فیس» شخصیت چارلی با بازی ناتاشا لیون مصداق بارز چنین ترکیب جذابی است. او می‌تواند دروغ را از چند فرسخی تشخیص بدهد. این یک مهارت است که ریشه در مشاهده دارد. او تماشا می‌کند، گوش می‌دهد، قضاوت می‌کند.

CBR

برچسب‌ها:

نظر شما