شناسهٔ خبر: 53729096 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ویجیاتو | لینک خبر

نگاهی به قسمت یازدهم سریال جیران - زنانگی سمی

آن‌چه سیاست‌های تمامیت‌خواهانه یک مادر به ارمغان می‌آورد

صاحب‌خبر -

اگرچه به نظر می‌رسید که مخاطبان سریال جدید حسن فتحی در شبکه نمایش خانگی به یک روایت خسته‌کننده عادت کرده‌اند اما قسمت یازدهم سریال جیران با داستانی جذاب و پایانی شوکه‌کننده فراتر از سطح انتظارات ظاهر شد. یازدهمین قسمت سریال پرهزینه فیلیمو می‌تواند بینندگان سریال قاجاری حسن فتحی را به تماشای روایتی هیجان‌انگیزتر امیدوار کند. با ویجیاتو برای بررسی قسمت یازدهم سریال جیران همراه باشید.

سریال جیران را با ویجیاتو دنبال کنید:

  • نگاهی به قسمت اول سریال جیران – روایت اشتباه تاریخ
  • نگاهی به قسمت دوم سریال جیران – اقتباسی آزاد از تاریخ
  • نگاهی به قسمت سوم سریال جیران – متعهد به درام
  • نگاهی به قسمت چهارم سریال جیران – ترکی‌سازی تاریخ ایران
  • نگاهی به قسمت پنجم سریال جیران – تجمل‌‌گرایی سینمایی
  • نگاهی به قسمت ششم سریال جیران – عشق نجات‌دهنده
  • نگاهی به قسمت هفتم سریال جیران – رعیتی که ستاره شد
  • نگاهی به قسمت هشتم سریال جیران – جنگ چهره زنانه دارد
  • نگاهی به قسمت نهم سریال جیران – سرگیجه قاجاری
  • نگاهی به قسمت دهم سریال جیران – زنان علیه زنان

مخاطب ایرانی به لطف سرویس‌های استریم متعدد ایران و آثار بسیاری که تولید می‌کنند اما کیفیت لازم را ندارند در اقیانوسی به عمق یک متر زندگی می‌کند. چندین سریال، مسابقه و برنامه تحلیلی از سوی مجموعه‌های فعال در شبکه نمایش خانگی ایران تولید می‌شود که هیچکدام در رده کیفی عالی قرار نمی‌گیرند. سریال جیران می‌توانست این خلاء بزرگ و سنگین را به خود اختصاص دهد اما ظاهرا حسن فتحی هم دیگر آن کارگردانی که انتظارش را می‌رفت، نیست.

سریال جیران فاقد ساختار روایی است و در هر کدام از اپیزودها به سراغ داستان جدیدی می‌رود. مهم‌ترین دلیل این مشکل بزرگ تعدد گیج‌کننده بازیگران است. حسن فتحی در شرایطی مشابه با دربار ناصرالدین شاه که ده‌ها خدم و حشم داشت در سریالی که براساس زندگی او ساخته هم بازیگران متعددی را وارد داستان کرده که مخاطب را سردرگم می‌کنند. همین جمعیت قابل توجه بازیگران هم باعث شده تا فیلم‌نامه با خرده‌روایت‌های بسیاری به سراغ مخاطب بیاید.

روایت‌های تودرتو و متعدد سریال جیران نه‌تنها گیج‌کننده به نظر می‌رسند بلکه روایت اصلی سریال را هم تحت تاثیر قرار می‌دهند. اگرچه حسن فتحی در سریال شهرزاد هم ایده مشابهی را پیاده کرده بود اما واقعیت آن است که سریال شهرزاد در نهایت داستان کلیدی خود را فراموش نمی‌کرد. از سوی دیگر، روایت‌های جانبی در سریال شهرزاد نه‌تنها جایگاه اختصاصی خودشان را داشتند بلکه جذاب و دراماتیک به نظر می‌رسیدند. سریال جیران اما تمرکزش را روی حواشی دربار قاجار گذاشته که ایده مناسبی برای تبدیل‌شدن به روایت‌های جانبی یک سریال تلویزیونی به نظر نمی‌رسند.

شاید به همین دلیل باشد که مخاطب با ساخته جدید حسن فتحی آن‌طور که باید ارتباط برقرار نمی‌کند و شاید به همین دلیل باشد که اپیزود یازدهم سریال جیران برای نجات‌دادن فیلم‌نامه از داستان‌های تکراری و کلیشه‌ای با یک پایان جنجالی از بیننده استقبال می‌کند.

جنگ درباری

قسمت یازدهم سریال جیران داستان پیچیده‌ای ندارد اما تمرکزش را روی شخصیت مهدعلیا [با هنرنمایی مریلا زارعی] قرار می‌دهد. مهدعلیا به عنوان مادر ناصرالدین شاه یکی از کلیدی‌ترین زنان عصر قاجار بود که به لطف نفوذ عمیقش در دربار به شدت مورد احترام بود. جدیدترین قسمت سریال جیران تلاش می‌کند تا روایتی ناب و تکان‌دهنده از نفوذ عجیب این زن در دربار قاجار داشته باشد.

داستان یازدهمین قسمت سریال جیران از جایی آغاز می‌شود که ملک‌زاده [با هنرنمایی غزل شاکری] به حکم دستوری مهدعلیا برای ازدواج او [که روزگاری همسر امیرکبیر بوده] با پسر میرزا آقاخان نوری در برابر همه زنان قاجار اعتراض می‌کند. همین مسئله خشم و عصبانیت مهدعلیا را به همراه دارد. مهدعلیا که به عنوان مادر شاه مهم‌ترین زن دربار قاجار لقب می‌گیرد، دستور می‌دهد که ملک‌زاده را در اندرونی‌اش به حصر بکشند و تا زمانی که از رفتار نادرستش پشیمان نشده در همان‌جا زندانی نگه دارند.

در چنین شرایطی خدیجه خانم تجریشی ملقب به جیران [با نقش‌آفرینی پریناز ایزدیار] ناگهان از راه می‌رسد و از مهدعلیا می‌خواهد که ملک‌زاده را ببخشد. مهدعلیا با رعیت‌نامیدن جیران از خجالت او درمی‌آید اما پاسخ کوبنده جیران با طعنه‌زدن به خاندان قاجار همراه می‌شود و همین مسئله عصبانیت مهدعلیا را به همراه دارد. مادر ناصرالدین شاه دستور می‌دهد که جیران را هم همراه با ملک‌زاده حبس کنند. مدتی بعد، خواجه‌های درباری به سراغ ملک‌زاده می‌آیند تا فرزندانش را هم از او دریغ کنند.

در همین حال اما ناصرالدین شاه [با نقش‌آفرینی بهرام رادان] که از حبس‌شدن معشوقه‌اش آگاه شده دستور آزادی او را می‌دهد. مهدعلیا که در حضور شاه از این مسئله خبردار می‌شود با عصبانیت از جلسه با فرزندش خارج می‌شود. اما آزادی خدیجه خانم تجریشی، به بندکشیدن ملک‌زاده و دستور عاشقانه ناصرالدین‌ شاه مهم‌ترین و جنجالی‌ترین بخش یازدهمین اپیزود سریال جیران نیست. قسمت یازدهم سریال جیران در شرایطی به پایان می‌رسد که مهدعلیا را در خلوت با سلمان [با هنرنمایی مهدی پاکدل] به تصویر می‌کشد!

زنانگی سمی

قسمت یازدهم سریال جیران با جزییاتی ریز به سراغ آن‌چه سیاست‌های تمامیت‌خواهانه یک مادر به ارمغان می‌آورد، می‌رود. مهدعلیا به عنوان ستاره اصلی یازدهمین اپیزود سریال جیران به شکل تکان‌دهنده‌ای مخاطب را شگفت‌زده می‌کند. جدیدترین قسمت حسن فتحی به خوبی نشان می‌دهد که چگونه زنان می‌توانند این فرصت را داشته باشند تا در پوستین مادری دلسوز و مهربان به همه سیاست‌های سیاه خود چنگ بیاندازند و آن‌ها را عملی کنند.

مهدعلیا در مقام زنی که به خودش اجازه می‌دهد تا در زندگی دیگران دخالت کند به سایر زنان دربار قاجار ظلم می‌کند و با زبانی چرب و نرم در برابر ناصرالدین شاه ظاهر می‌شود تا شاه قاجار گمان نکند که مادرش اهداف شومی در سر دارد. تصویری که سریال جیران از یک مادر دسیسه‌چین ارائه می‌دهد به شکل عجیبی تحسین‌برانگیز به نظر می‌رسد. چراکه امروزه چنین تصویری از یک شخصیت زن در هیچکدام از عناوین هالیوودی ارائه نمی‌شود. بنابراین می‌توان گفت که اپیزود یازدهم سریال جیران در ارائه یک تصویر دقیق از زنانگی سمی که می‌تواند به اندازه مردانگی سمی خطرناک باشد، موفق ظاهر می‌شود.

در مدرسه فیلم‌سازی ویجیاتو حضور پیدا کنید:

  • درس‌های فیلم‌سازی که از فیلم جاستیس لیگ زک اسنایدر کات آموختیم
  • درس‌های فیلم‌سازی که از دنیای سینمایی The Conjuring آموختیم
  • درس‌های فیلم‌سازی که از فرانچایز Mission: Impossible آموختیم
  • فیلم‌نامه‌نویسی را از استیون اسپیلبرگ و جرج لوکاس بیاموزید
  • مدرسه فیلم‌سازی: چگونه فیلم‌نامه‌نویسی را آغاز کنیم؟
  • درس‌های فیلم‌سازی که از تایکا وایتیتی آموختیم
  • ویژگی‌های کلیدی فیلم‌های استیون اسپیلبرگ
  • چگونه فیلم‌نامه یک فیلم زامبی را بنویسیم؟
  • تفاوت فیلم ترسناک با فیلم تریلر چیست؟
  •  بهترین سایت‌های دانلود فیلم‌نامه
  • روانشناسی رنگ‌ها در سینما

برچسب‌ها:

نظر شما