شناسهٔ خبر: 58975826 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

حرف های سست ریلی در زمینه احداث راه‌ آهن سریع‌ السیر تهران - مشهد

برای احداث راه آهن سریع السیری مانند تهران - مشهد حتی با فرض نداشتن محدودیت منابع مالی بهتر است راه آهن موجود ابتدا برقی شود و سپس راه آهن سریع السیر به موازات آن با منطق مشابه پاریس - لیون احداث گردد.

صاحب‌خبر -
تین نیوز عباس قربانعلی‌ بیک* :

رهبر معظم انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس خبرگان رهبری در 4 اسفند ماه (به گزارش رسانه رهبری) عنوان کردند: از شبهه هم نباید رنجید و همچنان که مرحوم شهید مطهری (رضوان اللّه علیه) خودش شبهه و پاسخ آنرا کشف می کرد، باید برای مواجهه با شبهه آماده شد. شبهات مانند تحریم ها است و موجب مطالعه و فکر و تحقیق برای پاسخگویی می شود، همانطور که تحریم ها ما را وادار کرد در مسائل مختلفی مانند دفاعی، درمانی و سلامت به دستاوردهای جدیدی دست یابیم که اگر تحریم ها نبود، مطمئنا این پیشرفت های فنی و صنعتی وجود نداشت.

ایشان سوال ها و شبهه های جوانان را نیازمند بیان منطقی و اقناعی دانستند و گفتند: مراقب باشیم حرف سست و بی منطق نزنیم.

در نقل مستقیم فرمایشات ایشان نیز در این زمینه چنین نوشته شده: ... شبهه ما را وادار می کند بیشتر فکر کنیم، بیشتر مطالعه کنیم، بیشتر مراجعه کنیم، بیشتر مشورت کنیم، بیشتر از کسی که بیش از ما می فهمد سوال کنیم،  شبهه هم از این قبیل است، مراقب باشیم حرف سست نزنیم.

  • در روزهای اخیر و ... حرف های سست در زمینه ریلی زیاد شنیده می شود از جمله احداث راه آهن جدید سریع السیر تهران مشهد که هزینه آن نسبت به برقی کردن خط موجود حدود 20 برابر، زمان حدود 10 برابر و وابستگی آن بسیار بالاتر خواهد بود.
  • در یادداشت «خواهر خواندگی راه آهن سریع السیر و برقی کردن خط موجود تهران- مشهد (تین نیوز / کد خبر 246343)»چنین آمده است: پیش از انقلاب اسلامی، پس از سفر وزیر وقت راه به ژاپن و درخواست از ژاپن برای احداث سریع السیر مشهد، شرکت مشاور جارتس سه گزینه را در نامه اردیبهشت 56 پیشنهاد داد: 1- احداث دوخطه جدید سریع السیر با سرعت 260 که حتی در ژاپن هم وجود نداشت 2- احداث راه آهن سریع السیر جدید با سرعت210 مشابه ژاپن که در دنیا بالاترین بود و قابل ارتقا به 260 در آینده 3- دوخطه، علائمی و برقی کردن خط موجود با سرعت 160 (سرعت وقت حدود 80)، (به ترتیب و همگی کمتر از 7، 4 و 1 میلیارد دلار)، در گزینه سرعت260 کیلومتر 55 درصد هزینه مربوط به احداث زیرساخت بود و خط و ناوگان هر کدام 9 درصد بود.
  • (دلیل پیشنهاد گزینه سوم با سرعت 260 که حتی خود ژاپن هم به آن نرسیده بود چنین اعلام گردید که با برآورد ایشان مدت احداث راه آهن سریع السیر تهران - مشهد 10 سال بوده که طی آن ژاپن می توانست به سرعت 260 هم دست یابد).
  • در یادداشت فقدان چشم انداز راهبردی و برنامه درازمدت در راه آهن (تین نیوز / کد خبر 252161) نیز چنین آمده: با وجود قانون مدیریت سوخت مصوب 1386 و تاکیدات مکرر رهبری بر اولویت ریلی، پس از سال ها بی توجهی به برقی کردن خطوط و (افزایش متوسط) سرعت قطارهای مسافری، ناگهان طرح احداث راه آهن سریع السیر مشهد با 20 برابر هزینه برقی و 10 برابر زمان مطرح می گردد (با تجربیات متوسط اروپایی 15 سال، تین نیوز / کد خبر 251677) یا خرید 1000 دستگاه لکوموتیو دیزلی و ... طرح می شود، بخش زیادی از عمرکوتاه مدیران (تین نیوز / کد خبر 251175) سبب سعی وخطا و یادگیری پرهزینه و زمانبر در این بخش راهبردی می شود (تین نیوز / کد خبر 249120).
  • در یادداشت پندهایی در تجربه راه آهن سریع السیر پاریس - لیون و دستاوردهای چین ، نیز چنین آمده (تین نیوز/ کد خبر240747): راه آهن سریع السیر جنوب شرقی فرانسه (به زبان فرانسه LGV Sod-Est) اولین خط شبکه راه آهن سریع السیر فرانسه است که پاریس را به لیون متصل می نماید، اولین قطعه این راه آهن در 1981 با اتصال سن فلورنتین به لیون افتتاح شد و قطعه دوم بین پاریس به سن فلورنتین در سال 1983 خاتمه یافت و اتصال کامل دوشهر پاریس و لیون با خط سریع السیر برقرار شد. قبل از اتمام قطعه دوم، قطارهای  سریع السیر (TGV) از خطوط برقی قدیمی بین پاریس به سن فلورنتین با سرعت 160 عبور کرده و از این ایستگاه با خطوط اتصالی ویژه به خط سریع السیر منتقل و سرعت را به 270 کیلومتر بر ساعت می رساندند.

این گزارش اثبات نمود که برای احداث راه آهن سریع السیری مانند تهران - مشهد حتی با فرض نداشتن محدودیت منابع مالی بهتر است راه آهن موجود ابتدا برقی شود و سپس راه آهن سریع السیر به موازات آن با منطق مشابه پاریس - لیون احداث گردد.

  • احداث راه آهن سریع السیر بدون برقی کردن خط موجود، تا زمان اتمام کل پروژه و تامین ناوگان و ... هیچ بهره ای نخواهد داشت، در صورتی که با اولویت برقی، می توان راه آهن سریع السیر را سریعتر، ارزانتر و با ریسک و وابستگی کمتر ساخت (تین نیوز / کد خبر 240747).

 * کارشناس حمل و نقل

عباس قربانعلی‌بیک

عباس قربانعلی‌بیک

وبلاگ‌نویس

نظر شما