شناسهٔ خبر: 5860754 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

شیخ احمد: مذاکرات یمن در ژنو ناکام ماند

صاحب‌خبر - «اسماعیل ولد الشیخ احمد»، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن پس از گذشت پنج روز از آغاز مذاکرات ژنو، دقایقی پیش در یک کنفرانس مطبوعاتی اذعان کرد که این مذاکرات ناکام مانده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن عصر روز جمعه در مقر این سازمان در ژنو در حضور ده ها خبرنگار خسته و متحیر که در تمام این مدت شب و روز در حال دنبال کردن دو هیات بودند ، گفت: «مذاکرات مقدماتی ژنو ناکام ماند اما برگزاری چنین مذاکراتی خود حاکی ازیک موفقیت بزرگ است.»

اوافزود:« واکنش طرفین نسبت به قطعنامه 2216 سازمان ملل مثبت بود و بی تردید زمینه برای اعلام یک اتش بس در یمن با هدف پایان دادن به رنج و مشقت فاجعه بار مردم این کشور وجود دارد.»

او با بیان اینکه ' بان کی مون' دبیر کل سازمان ملل نیز بر اهمیت رسیدن به یک آتش بس در یمن تاکید کرده است افزود: «رایزنی های ژنو در چارچوب یک راه طولانی و پرمشقت به سوی راه حل سیاسی در این کشور بود و اقدام بعدی نیز سفر به نیویورک است تا نتیجه این مذاکرات مقدماتی را به اطلاع اعضا سازمان ملل برسانم» .

او گفت: « مذاکرات جداگانه ای با طرفین درگیر در یمن با هدف اتش بس و عقب نشینی نیروها صورت خواهد گرفت با این حال من خوشبینم که در آینده ای نزدیک بتوان به چنین نتیجه ای رسید».

او با تاکید بر اینکه تاریخ مذاکرات بعدی مشخص نیست اظهار داشت:« پس از سفر به نیویورک به منطقه نیز برای رایزنی سفر می کنم. این یمنی ها هستند که می توانند مشکل خود را حل کنند وسازمان ملل نیز سعی خواهدکرد به انها کمک کند».

نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن گفت:« در عرض کمتر از دو سال شمار یمنی هایی که نیاز به کمک های بشردوستانه پیدا کرده اند سه برابر شده است و ما یک وظیفه اخلاقی برای رسیدن به یک آتش بس بشردوستانه که مورد احترام قرار بگیرد و نقض نشود، داریم و اولویت رسیدن به اتش بس بشر دوستانه است .»

او سپس به دیدگاه مثبت حوثی ها اشاره کرد و گفت: بسیار نزدیک به یک آتش بس هستیم نیاز به تعمیق رایزنی ها و دور بیشتر مذاکرات است و باید تلاش های ی دیپلماتیک میان طرفین را تشدید کنیم و قطعا قبل از دور بعدی مذاکراتی یک اتش بس بشردوستانه خواهیم داشت

نظر شما