شناسهٔ خبر: 5860734 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

نماینده سازمان ملل در امور یمن: مذاکرات ژنو به نتیجه لازم نرسیده است

ایرنا

نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن افزود: مذاکرات ژنو تاکنون به نتیجه مورد نظر برای برقراری آتش‌بس نرسیده است و نیاز به مذاکرات بیشتری داریم

صاحب‌خبر -

"اسماعیل ولد الشیخ احمد" نماینده سازمان ملل در امور یمن شب گذشته در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که تحریم ها نیز ادامه خواهد یافت چرا که مذاکرات هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده است. وی درعین حال در مورد زمان و مکان مذاکرات بعدی اظهار بی اطلاعی کرد.

با وجود پایان یافتن رسمی مذاکرات میان طرف های یمنی با نماینده سازمان ملل ، تلاش ها و رایزنی ها برای رسیدن به حداقلی از نتایج از جمله برقراری آتش بس انسانی ، همچنان ادامه داد.

کنفرانس خبری نماینده ویژه سازمان ملل دریمن درحالی پایان یافت که خبرنگاران بلافاصله محل را برای رفتن به هتل محل برگزاری کنفرانس خبری حمزه الحوثی رییس و سخنگوی گروه انصارالله در ژنو ترک کردند.

این در حالی که اسماعیل ولد الشیخ احمد نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن در کنفرانس مطبوعاتی جداگانه ای که در مقر این سازمان در ژنو برگزار شد از پاسخ دادن به سوالات خبرنگار اعزامی ایرنا طفره رفت.

نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن در پاسخ به این سوال خبرنگار اعزامی ایرنا مبنی بر اینکه 'آیا بر اساس اتهامات انصارالله، عربستان سعودی مسوول ناکام ماندن مذاکرات ژنو است'، تنها بطور کلی در باره نیاز به اجرای قطعنامه 2216 سازمان ملل و نقش کشورهای منطقه اشاره کرد و از پاسخ به سوال وی خودداری کرد.

شیخ احمد همچنین سوال دوم ایرنا مبنی بر اینکه 'آیا خود او احساس می کند که ملت یمن را در بمباران تنها گذاشته است' را بی پاسخ گذاشت.

نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن عصر جمعه در مقر این سازمان در ژنو گفت: مذاکرات مقدماتی ژنو ناکام ماند اما برگزاری چنین مذاکراتی حاکی از یک موفقیت بزرگ است. واکنش طرفین نسبت به قطعنامه 2216 سازمان ملل مثبت بود و بی تردید زمینه برای اعلام یک آتش بس در یمن با هدف پایان دادن به رنج و مشقت فاجعه بار مردم این کشور وجود دارد.

به گفته وی مذاکرات جداگانه ای با طرفین درگیر در یمن با هدف آتش بس و عقب نشینی نیروها صورت خواهد گرفت. با این حال من خوشبین هستم که در آینده ای نزدیک بتوان به چنین نتیجه ای رسید.

شیخ احمد با تاکید بر اینکه تاریخ مذاکرات بعدی مشخص نیست اظهار داشت: این یمنی ها هستند که می توانند مشکل خود را حل کنند و سازمان ملل نیز سعی خواهد کرد به آنها کمک کند.

عربستان با ائتلاف 9 کشور عربی منطقه به جز عمان از ششم فروردین سال جاری حملات گسترده ای را علیه یمن آغاز کرد تا منصور هادی رییس جمهوری فراری و مستعفی یمن را به حاکمیت بازگرداند و از قدرت گرفتن انقلابیون یمنی که امنیت شهرهای آن کشور را تامین می کنند، جلوگیری کند.

براثر این حملات تاکنون بیشتر تاسیسات زیربنایی، خدماتی، بیمارستان ها و مدارس و حتی خانه های مردم این کشور ویران و هزاران یمنی از جمله صدها زن و کودک کشته و یا مجروح شده اند.

رژیم عربستان که با اهداف خاصی از جمله بازگرداندن رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن به حکومت در صنعا این جنگ را با فریب اذهان عمومی آغاز کرد، اکنون در باتلاق یمن گرفتار شده و به هیچ کدام از خواسته های خود نرسیده است.

نظر شما