شناسهٔ خبر: 67685649 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

ادعای ترور «محمد الضیف» برای احیای حیات سیاسی نتانیاهو مطرح شد/ سکوت معنادار جامعه جهانی در قبال کشتار غزه

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا: کارشناس مسائل منطقه گفت: حتی کشورهای منطقه و دولت‌های عربی در قبال کشتار غیرنظامیان توسط اسرائیل سکوت کردند و حتی مایل نیستند که در قبال اوضاع کنونی دست به اقدام خاصی بزنند یا علیه آن موضع بگیرند.

صاحب‌خبر -

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل منطقه با اشاره به ادعای ترور محمد الضیف از سوی ارتش اسرائیل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: واقعیت این است که محمد الضیف یکی از مهم‌ترین فرماندهان حماس به حساب می‌آید که در کنار یحیی سنوار و همچنین ابوعبیده که در حوزه اطلاع‌رسانی این جریان مشغول است، در حقیقت سه فرد کلیدی حماس به حساب می‌آیند و اسرائیل در این راستا تلاش کرده که هر سه نفر را طی ماه‌های گذشته ترور و حذف کند. باید توجه شود که فشار جامعه جهانی علیه بنیامین نتانیاهو و اسرائیل به سرعت بالا رفته و در این راستا حتی یک طرح‌ آتش‌بس از سوی ایالات متحده پیشنهاد داده شده که البته ابعاد آن همچنان نامفهوم است. این در حالیست که بایدن به دنبال آن است که طرح آتش‌بس مذکور را به عنوان یک دستاورد سیاسی در اثنای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به افکار عمومی معرفی کند تا در رقابت با ترامپ بتواند از این کارت بازی به نفع خود و حزب دموکرات بهره ببرد.

وی ادامه داد: بر این اساس حالا اسرائیل ترور فرماندهان حماس و به خصوص محمد الضیف که به عنوان طراح اصلی عملیات طوفان الاقصی از وی نام برده می‌شود را در دستور کار قرار داده اما موفق به حذف فیزیکی او نشده است. بر اساس اعلام منابع حاضر در غزه حمله اخیر ارتش اسرائیل برای ترور محمد الضیف ناموفق بوده؛ هرچند تل‌آویو اعلام کرده که او را مورد هدف قرار دادند اما بر اساس داده‌های منتشر شده مجدداً ده‌ها غیرنظامی در این حملات به خاک و خون کشیده شدند. به موازات این روند باید توجه کنیم که نتانیاهو دستور ترور محمد الضیف، ابوعبیده و همچنین یحیی سنوار را به موساد و سایر بخش‌های منظومه اطلاعاتی اسرائیل ابلاغ کرده و به صورت علنی به دنبال حذف این اشخاص از جنگ فعلی در غزه هستند.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: از سوی دیگر باید توجه شود که این اقدامات برای احیای حیات سیاسی نتانیاهو انجام می‌شود تا او بتواند به افکار عمومی اسرائیل بفهماند که در حال مبارزه با فلسطینی‌ها و گروه‌های مقاومت از جمله حماس است. بحث اصلی اینجاست که ارتش اسرائیل در حمله اخیر خود باعث جان باختن تعداد زیادی از غیرنظامیان شد؛ چراکه حملات اسرائیل برای ترور محمد الضیف در منطقه المواصی واقع در غزه انجام شد که در نتیجه این عملیات تعداد زیادی از غیرنظامیان شهید شدند. از منظر دیگر، باید متوجه بود که این منطقه از سوی اسرائیل به عنوان منطقه امن و خارج از درگیری اعلام شده بود و حالا رژیم صهیونیستی با این حمله، پروتکل‌های بین‌المللی را زیر پا گذاشت و بار دیگر به جهان این پیام را مخابره کرد که هیچ جای امنی در غزه وجود ندارد.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا در شرایط کنونی دولت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای عزمی برای جلوگیری از ادامه درگیری و جنگ در غزه دارند یا خیر، خاطرنشان کرد: این مسائل دقیقاً در فضایی رخ داده که جامعه جهانی حتی کشورهای منطقه و دولت‌های عربی در قبال کشتار غیرنظامیان توسط اسرائیل سکوت کردند و حتی مایل نیستند که در قبال اوضاع کنونی دست به اقدام خاصی بزنند یا علیه آن موضع بگیرند؛ چراکه اگر این کشورها خواهان پایان جنگ در غزه بودند، بدون تردید تا امروز می‌توانستند این منازعه را به پایان برسانند و حتی باعث اجرای آتش‌بس شوند.

انتهای پیام/

نظر شما