شناسهٔ خبر: 58464685 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ویژگی‌های شهید باقری به روایت سردار رشید

محمدرضا بختیاری

فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا (ص) گفت: ایجاد سازمان رزم‌ کنونی سپاه و به‌ویژه نیروی زمینی سپاه مرهون تلاش‌های شهید باقری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، مراسم گرامیداشت سالگرد شهادت سردار «حسن باقری» و شهدای اطلاعات عملیات سپاه صبح امروز با حضور سردار سرلشکر پاسدار «محمد باقری» رئیس ستادکل نیروهای مسلح و سردار سرلشکر پاسدار «غلامعلی رشید» فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا (ص) در دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (ع) برگزار شد.

در این مراسم، امیر سرلشکر «حسین حسنی سعدی» جانشین فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء (ص)، سردار سرتیپ پاسدار «علی عبداللهی» معاون هماهنگ‌کننده ستاد کل نیروهای مسلح، سردار سرتیپ «محمدجعفر اسدی» معاون قرارگاه مرکزی حضرت خاتم الانبیا (ص)، «حمید سجادی» وزیر ورزش و جوانان، سردار دریادار پاسدار «علی فدوی» جانشین فرمانده کل سپاه، امیر دریادار «حبیب الله سیاری» معاون هماهنگ‌کننده ارتش، سردار سرتیپ پاسدار «محمد تولایی» معاون هماهنگ‌کننده سازمان اطلاعات سپاه و سردار سرتیپ پاسدار «نعمان غلامی» فرمانده دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام‌ حسین (ع) حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم، تعدادی‌ از پیشکسوتان دفاع‌مقدس به همراه سرلشکر باقری عکسی به یادگار گرفتند؛ همچنین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح از نمایشگاهی که در حاشیه این مراسم برگزار شده بود، بازدید کرد.

سردار سرلشکر پاسدار «غلامعلی رشید» فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا (ص)، در این آیین گفت: با توجه به شناختی که از شهید باقری داشتم، شاید تنها فردی باشم که بیشتر از سایرین با این شهید عزیز محشور بودم؛ به همین جهت شب‌ها و روزهای زیادی با شهید باقری و در عملیات زیادی بودم و حتی در شب قبل از شهادت وی در کنارش حضور داشتم.

سردار رشید با بیان اینکه ۳۰ ویژگی از حسن باقری را استخراج کردم، افزود: نظریه‌پرداز، استراتژیست خلاق، جدی در امر کادرسازی و تربیت و آموزش دیگران، بنیان‌گذار اطلاعات رزمی، قائل نبودن در یک رسته و نشان دادن لیاقت برای قبول مسئولیت‌های بیشتر، بخشی از این ویژگی‌های شهید باقری است.

سرلشکر رشید گفت: در ماه‌های اولیه جنگ در دزفول مسئولیت داشتم و در ستاد عملیات سپاه در اهواز با شهید حسن باقری آشنا شدم و این دوستی و رفاقت و همراهی تا شب قبل از شهادتش ادامه داشت و ما روزها و شب‌های زیادی را با هم بودیم. شهید حسن باقری از لحاظ جسمی ضعیف و لاغر اندام بود و چهره او چند سالی هم از سن واقعی خودش جوان‌تر نشان می‌داد، اما گویی یک انسان چهل ساله و بسیار پخته بود که از لحاظ برهان و تدبیر برهمه ما برتری داشت او در نام و صفت به معنای واقعی باقر بود یعنی شکافنده علم نظامی بود که فرماندهان برهان و بیان او را می‌دیدند از او تبعیت می‌کردند.

این فرمانده دوران دفاع مقدس افزود: فرماندهان سپاه در مواقع جلسات بدون دلیل و برهان مطالب را قبول نمی‌کردند و تلاش می‌کردند تا با دلیل و برهان مطالب را به فرماندهان میدان بقبولانند. برهمین اساس وقتی به میدان می‌رفتند دیگر هیچ شک و یا سوالی درباره عملیات نداشتند. در عملیات بیت‌المقدس، دشمن از ترس اینکه نیروهای ایرانی به سنت بصره بروند با تمام توان به لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) حمله کرد و شهدای بسیاری در این عملیات اهدا شد، اینجا بود که حسن باقری برای حفظ نیروها در میدان خودش به سمت خط مقدم رفت و این سبک فرماندهی و هدایت او بود که سرعت عمل در فرماندهی، تواضع و اوج فداکاری او را در یک روز سخت به نمایش گذاشت.

فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا (ص) گفت:ذکر ویژگی‌ها و بیان نحوه آشنایی با شهدا به تنهایی نمی‌تواند موجب آشنایی با شهدا شود. ما باید تلاش کرده و وجوه تمایز شهدا را بیان کنیم و بدانیم تجلیل و تقدیر شهدا در این مراسم‌ها باید با تشریح وجوه فرماندهی و رفتاری آنها این شهدا را بهتر بشناسیم. باید به شهدا به عنوان یک راه و یک مکتب نگاه کرده و ببینیم شهدا با چه تجربه و دانشی عمل کرده و چه تحولاتی به وجود آورده و چگونه موجب تغییر معادلات در میدان نبرد شده‌اند. ما باید ببینیم مشخصه‌ها و ویژگی‌ها و استراتژی فرماندهان شهید و فرماندهان امروز ما چیست و چگونه در دوران فرمانده خود عمل کرده‌اند.

سرلشکر رشید اظهار کرد: شهید حسن باقری یک استثنا در میان فرماندهان است. اهل قلم، تدبیر و صاحب استراتژی و فرمانده خاص خود را داشت و امروز باید تلاش کنیم این ویژگی‌ها را استخراج و تدوین کنیم تا مورد استفاده قرار بگیرد. مروز بدون نام شهدای بزرگی همچون شهید باقری فهم برخی مسائل تاریخی و راهبردی جنگ امکانپذیر نیست و فهم مسائل راهبردی بدون فهم اندیشه‌های امثال شهید باقری امکانپذیر نیست. در شرایطی شهید باقری صحبت از تغییر استراتژی جنگ می‌کند که جنگ در بن بست کامل بود. در این شرایط شهید باقری سوالاتی را مطرح کرد که پاسخ آنها موجب شد تا دکترین رزمی سپاه تدوین شود و پیروزی‌های سال‌های بعدی جنگ حاصل همین تفکر بود.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره مسایل اقتصادی و مشکلات معیشتی مردم گفت: دولتمردان ما برای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی باید پای درس شهید باقری بنشینند. هر فرماندهی اگر ماهیت جنگی را که درگیر آن است نشناسد شکست می‌خورد و ویژگی شهید باقری این بود که ماهیت قدرت دشمن را شناخت و زمینه اشغال کشور را از بین برد.در اعتشاشات اخیر، دشمنان ما هر گزینه‌ای در ذهنشان بوده علیه ملت ایران پیاده کردند و شکست خوردند و آخرین ترفند آنها همین اغتشاش‌ها بود و هرکاری نکردن. چون نتوانستند انجام ندادند.

سرلشکر رشید توضیح داد: حوادث بزرگ انقلاب و جنگ و نام و یاد بزرگان، برای جامعه ایران، هویت ساز و قدرت‌ساز است و بنیان‌های نظام ارزشی و شالوده قدرت ما را تشکیل می‌دهد. گذشت زمان و رخدادهای جدید نباید موجب فراموشی حوادث بزرگ و نام و یاد بزرگان شود زیرا بدون یاد حوادث بزرگ و نام و یاد شهدا به ویژه فرماندهان شهید، شالوده قدرت ما حفظ نخواهد شد و تداوم حیات فردی و اجتماعی در جامعه ایران در صورت تداوم فرهنگ و سنت‌های دینی و تاریخی امکانپذیر است. باورها و اقدامات ما هم با رجوع به آموزه‌های دینی _ فرهنگی و سنت‌های تاریخی صورت می‌گیرد.

وی گفت: امروز بدون یاد و نام و تبیین تفکر ، رفتار و عملکرد شهدای بزرگی همانند شهید حسن باقری فهم برخی از مهم‌ترین مسائل تاریخی و راهبردی در جنگ و دهه ۶۰ امکان پذیر نخواهد بود و فهم مسائل تاریخی و راهبردی در جنگ، بدون فهم تفکر و عملکرد شهید حسن باقری قابل دست یابی نخواهد بود. ین بیان نورانی شهید حسن باقری در ماه ششم جنگ که، « باید به خود جرأت داد، شیوه و استراتژی جنگ را تغییر داد» نیازمند تبیین است. باید دید در چه شرایطی و در برابر چه مسائلی شهید حسن باقری این عبارت راهبردی را بیان کرده است و شهید حسن باقری خودش برای تحقق این عبارت راهبردی چه اقداماتی را انجام داده است؟ با چه روشی، شهید به دنبال تحقق آن بوده است؟ چه نتیجه‌ای در پیروزی عملیات های بزرگ در سال دوم جنگ و فتح خرمشهر داشته است؟

فرمانده قرارگاه مرکزی حضرت خاتم الانبیا (ص) همچنین با طرح این سوالات که چگونه می‌توان متاثر از الگوی رفتاری شهید حسن باقری نسل دیگری را در نیروهای مسلح تربیت کرد؟ مشخصه زمانه ایشان چه بود؟ و در برابر چه مسائلی و چه چالش‌هایی قرار داشت؟ چه پاسخی به مسائل زمان خود دادند؟، اضافه کرد: یقیناً فرماندهی که این عبارت راهبردی را با جرأت بیان می‌کند و با مجاهدت و تلاش فوق‌العاده خود و رزمندگان تحت امرش موجب شکل گیری روند پیروزی عملیات‌های بزرگ می‌شود و جان عزیز خود را در این راه به خداوند تقدیم می‌کند، فرماندهی بن بست شکن و یک استراتژیست واقعی، هم در تفکر و تدبیر و هم در میدان نبرد بوده است.

سرلشکر رشید تأکید کرد: برقراری نسبت میان گذشته باحال (اکنون) ، باید با نگاه و زبان جدید صورت گیرد و حوادث بزرگ را به شکل واقعی باید تبیین کرد و نام و یاد شهدای بزرگ در نسبت با حق، معنا دارد و بر اساس تذکر مقام معظم رهبری، نباید با مبالغه گویی و بیان خصوصیات ماورایی، موقعیت شهدای بزرگ را که امر حقی است به امر دیگری تقلیل داد تا موجب کاسته شدن از تأثیر آن بر قلوب و افکار بشود. در همین رابطه، «جهاد تبیین» در حقیقت یعنی بازبینی آنچه باید انجام می‌شد، ولی به دلایلی انجام نشده و آنچه نباید انجام می‌شد،ولی به دلایلی صورت گرفته است. درسی که می‌توان از مطالعه تفکر و رفتار و عملکرد شهید حسن باقری گرفت، برای همه‌ ما فرماندهان این است که هر فرماندهی که ماهیت جنگی را که درگیر آن است، اگر نشناسد، شکست می‌خورد و مهمترین برجستگی فرماندهان ما و شهید حسن باقری در جنگ، این بود که ماهیت قدرت دشمن و همچنین ضعف‌هایش را از طریق قدرت اشراف اطلاعاتی شناخت و زمینه ی برون رفت از بحران اشغال را با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی فراهم کرد و بر این راه صادقانه جان داد و دولتمردان ما باید این درس‌ها را از شهدای بزرگ بیاموزند.

سرلشکر رشید گفت: اکنون قدرت دفاعی و تهاجمی نیروهای مسلح ما نسبت به چهار دهه گذشته در اوج انسجام و قدرت میباشد. دشمنان خبیث ملت ایران (آمریکایی های متجاوز و صهیونیست‌ها به همراه سایر دولت‌های مستکبر اروپا) هر کاری که می‌توانستند  علیه ملت ایران انجام داده‌اند و گزینه‌های تهدید دشمن علیه ملت ایران تماماً به اجرا گذاشته شده و با مقاومت ملت ایران به شکست انجامیده است و هر کاری که نکرده‌اند از جمله تهاجم نظامی، به دلیل اینکه ناتوان بوده‌اند و از ملت ایران و نیروهای مسلح هراس داشته و دارند.

انتهای پیام

نظر شما