شناسهٔ خبر: 66712728 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

خرده روایتی از حضور رهبرمعظم انقلاب در غرفه انتشارات سوره مهر

«سیدحسن حسینی» نقاد بهتری بود و «قیصر امین‌پور» شاعر بهتری

روزنامه جوان

بخش اولی که از غرفه سوره مهر از آن بازدید کردند کتاب‌های پژوهشگاه فرهنگ و هنر حوزه هنری بود. بعد از آن کتاب‌های کودک و نوجوان سوره مهر، مهرک را دیدند و در آن بخش مجموعه «چنین کنند حکایت» به ایشان معرفی شد. 

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: رهبرمعظم انقلاب وقتی در بازدید از سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب در غرفه انتشارات سوره مهر حاضر بودند، کتاب‌های سیدحسن حسینی را تورق کردند و گفتند آقای سیدحسن حسینی نقاد بهتری بود و قیصر امین پور شاعر بهتری. 
 
«ساعت ۹ و نیم صبح امروز ۲۴ اردیبهشت بود که رهبرمعظم انقلاب بعد از بازدید بخشی از سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی تهران، وارد غرفه انتشارات سوره مهر شدند. به دلیل اینکه این ورود از ضلع شرقی بود، تابلوی انتشارات معلوم نبود و رهبرانقلاب پرسیدند، اینجا کجاست و جواب شنیدند، غرفه انتشارات سوره مهر. رهبرانقلاب اسم سوره مهر را که شنیدند لبخند به صورتشان آمد و به نظر می‌رسید که این اسم برایشان تداعی کننده خاطرات خوبی است. 
بخش اولی که از غرفه سوره مهر از آن بازدید کردند کتاب‌های پژوهشگاه فرهنگ و هنر حوزه هنری بود. بعد از آن کتاب‌های کودک و نوجوان سوره مهر، مهرک را دیدند و در آن بخش مجموعه «چنین کنند حکایت» به ایشان معرفی شد. 
وقت معرفی مجموعه «چنین کنند حکایت» (شامل هفت کتابچه و پرده نقالی) سؤال کردند برای معرفی‌اش چه کرده‌اید؟ آقای دادمان توضیح دادند قرار است برای معرفی این کتاب اقدام کند و ان‌شاءالله تبلیغات آن انجام می‌شود. 
در بخش معرفی داستانی و رمان انتشارات سوره مهر، رهبرانقلاب کتاب «ماه و بلوط» را دیدند. از کتاب «جاده جنگ» هم پرسیدند و جواب شنیدند که نگارشش تمام شده است و ۱۲ جلدش کامل. بعد از آن‌ها نگاهی به کتاب‌های راضیه تجار کردند و بعد به بخش کتاب‌های شعر وارد شدند. در آن بخش، آقای علیرضا قزوه حضور داشت و کتاب‌هایش را برای رهبرانقلاب شرح داد و معرفی کرد. 
رهبرمعظم انقلاب برخی از کتاب‌ها را که از قبل داشتند، اما طرح جلد و طراحی آن تغییر کرده بود با دقت بیشتری نگاه کردند. کتاب «این ترک پارسی گوی» نوشته حسین منزوی را هم دیدند و گفتند: «کسی که این ورق آرد حسین منزوی است». این مصرعی از همان شعری است که مرحوم اخوان ثالت برای منزوی سروده و خدمت رهبری آن را خوانده بود. 
رهبرمعظم انقلاب در ادامه کتاب‌های سیدحسن حسینی را تورق کردند و گفتند: آقای سیدحسن حسینی نقاد بهتری بود و قیصر امین‌پور شاعر بهتری. بعد از آن به بخش کتاب‌های ادبیات پایداری غرفه انتشارات سوره مهر وارد شدند. آنجا آقای گلعلی بابایی حاضر بودند و به معرفی کتاب‌هایشان پرداختند. در مورد کتاب «کالک‌های خاکی» پرسیدند چاپ چندم است و جوابی بیشتر از سؤال، نصیبشان شد. رهبرانقلاب کتاب «سیراب از عطش» را تورقی کردند و به چند کتاب قدیمی، چون «جشن حنابندان» نگاهی انداختند. «حمید حسام»، نویسنده در غرفه حضور داشت. رهبرانقلاب به کتاب‌های ایشان هم نگاهی انداختند و گپ و گفتی با او داشتند و گفتند: اخیراً کتابی از شما را خواندم. آقای حسام برای یافتن عنوان کتاب مورد نظر، اسم چندتایی از کتاب‌هایش را گفت، اما رهبرانقلاب اسم کتاب یادشان نیامدند و به آقای حسام گفتند: هر کتابی که اسم شما رویش باشد ارزش خواندن دارد و خواندنی است. آقای حسام کتاب «راز نگین سرخ» را معرفی کردند و رهبرمعظم انقلاب نیز به شهید شهبازی و اینکه او را می‌شناختند اشاره کردند. در پایان بازدید رهبرانقلاب از غرفه انتشارات سوره مهر، وقتی از ایشان خواسته شد توصیه‌ای داشته باشند، گفتند: کار حوزه هنری تبیین است. حال در اینکه کدام بخش تبیین با حوزه هنری است، باید تأمل کرد و دید کدام بخش حوزه هنری در امر تبیین وارد شود، اما باید تلاش کنید در امر تبیین با نویسندگان خوش ذوق، خوش سلیقه و کاربلد کار کنید، البته کار‌های شما خوب و متنوع است.»
این‌ها خرده روایت‌هایی از بازدید رهبر معظم انقلاب از سی‌و‌پنجمین نمایشگاه کتاب تهران و حضور ۲۰ دقیقه‌ای ایشان در غرفه انتشارات سوره مهر بود. در این بخش از بازدید محمدمهدی دادمان و علی‌اکبر شیروانی ایشان را همراهی کردند.

نظر شما