شناسهٔ خبر: 58132085 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ضرورت بازنگری در رویه‌های قضایی دعاوی خانوادگی

داور جشنواره آرای قضایی با محوریت زن و‌خانواده گفت: رویه‌های قضایی در حوزه زنان و‌خانواده نیاز به اصلاح وبازنگری دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما محمدرضا زندی در جشنواره ملی آرای قضایی با محوریت زنان و‌خانواده، افزود: باید برای تشکیل دادگاه خانواده، قانون تصویب شود.
وی گفت: تشکیل دادگاه‌های خانواده برای تحکیم بنیان خانواده است نه برای رسیدگی متعارف مثل سایر دعاوی. دادرسی افتراقی باید در دادگاه خانواده برای حمایت از بنیان خانواده باشد.
این حقوقدان با بیان اینکه مجتمع خانواده باید از نظر مهندسی ساختمانی با مجتمع‌های دیگر متفاوت باشد، گفت: اگر دوستان ریاست جمهوری در همین دوره ریاست جمهوری فقط این کار را کنند که مجتمع‌های خانواده در کل کشور مناسب با هدفی که مجتمع خانواده دارد تشکیل شود، کار بزرگی انجام دادند چرا که مجتمع‌های خانواده با محاکم کیفری متفاوت است و این محیط باید متفاوت باشد. آراستگی دادگاه خانواده مهم است و باید در انتخاب رنگ و تابلو‌ها به گونه‌ای دقت شود که افراد وقتی وارد مجتمع می‌شوند استرس قبل از ورود به دادگاه در آن‌ها کاهش یابد؛ لذا ما نیاز به مجتمع واقعی خانواده داریم که این مجتمع‌ها نقش آفرینی اخلاقی در فرایند رسیدگی به دعاوی خانواده کنند.
زندی ادامه داد: در دادگاه خانواده، قانون تکلیف کرده که مشاور زن باید در دادگاه حضور داشته باشد و نظر تفصیلی دهد. در واقع نهاد داوری در فرایند دادرسی خانواده هم جنس داوری اش متفاوت و اجباری است؛ جز در طلاق توافقی که طرفین باهم توافق می‌کنند و در مابقی دعاوی خانواده حتما باید موضوع به داوری ارجاع شود.
وی با طرح این سوال که چند درصد از دعاوی خانواده که به داوری ارجاع می‌شود، باعث می‌شود که زوجین از طلاق منصرف شوند؟ گفت: باید فرایند داوری اصلاح شود.
داور جشنواره آرای قضایی با محوریت زن و‌خانواده تاکید کرد: رویه‌های قضایی در حوزه زنان و‌خانواده نیاز به اصلاح وبازنگری دارد.

نظر شما