شناسهٔ خبر: 57959374 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

آنچه در جلسه علنی مجلس می‌گذرد/ ارجاع طرح شفافیت به کمیسیون شوراها برای بررسی و جمع‌بندی پیشنهادات

رئیس مجلس طرح شفافیت قوای سه گانه را جهت بررسی پیشنهادات مجدداً به کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس ارجاع داد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان – جلسه علنی مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه ۱۱ دی‌ماه) به ریاست محمد باقر  قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی با حضور  197 نفر از نمایندگان آغاز شد.

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی دستور کار صحن علنی امروز را به شرح زیر قرائت کرد:

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد طرح دو فوریتی شفافیت قوای سه گانه، دستگاه های اجرایی و سایر نهادها که از سوی شورای نگهبان اعاده شده است.

گزارش کمیسیون آموزش در مورد لایحه موافقتنامه بین جمهوری اسلامی ایران و یونسکو در خصوص تأسیس مرکز منطقه ای آموزشی و پژوهشی مدیریت خطرپذیری و تاب آوری زلزله برای غرب و مرکز آسیا در پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله(پژوهشگاه) تهران، به عنوان مرکز گروه ۲ تحت حمایت یونسکو با تمرکز بر مدیریت کاهش خطرپذیری بلایا که از سوی شورای نگهبان اعاده شده است.

ادامه رسیدگی به گزارش کمسیون آموزش در مورد طرح اصلاح تبصره ۴ بنده ۳ ماده واحده قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی و تخصصی

گزارش شور دوم کمیسیون اقتصادی در مورد طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی 

گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه یک فوریتی پروتکل اصلاحی موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری عراق به منظور اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و تبادل اطلاعات در مورد مالیات های بر درآمد و سرمایه 

گزارش کمیسیون قضایی در مورد طرح یک فوریتی حمایت مالی از افشاگران فساد 

انتخاب یک نفر از کمیسیون اقتصادی به عنوان عضو در هیات نظارت بر چاپ و تحویل اوراق بهادار 

بررسی تقاضای دو فوریت درباره لایحه اصلاح تبصره ۸ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور

بررسی تقاضای دو فوریت درباره لایحه الحاق یک بند به ماده ۱۰۹ قانون مجازات اسلامی

بررسی تقاضای دو فوریت در مورد طرح اصلاح قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز.

موافقت مجلس با برگزاری نشست علنی امروز به صورت دو شیفت

با موافقت نمایندگان نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی به صورت دو شیفت تشکیل خواهد شد.

ارجاع طرح شفافیت به کمیسیون شوراها جهت بررسی و جمع بندی پیشنهادات

قالیباف در ادامه نشست علنی امروز در جریان بررسی طرح شفافیت قوای سه گانه و دستگاه های اجرایی و سایر نهادها جهت تامین نظر شورای نگهبان گفت: کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در خصوص مواد ۱، ۲، ۳ و ۴ این طرح  بر مصوبه قبل مجلس اصرار کردند که این موضوع در جلسه قبل صحن مجلس مطرح شد، اما رأی نیاورد، لذا براساس آیین نامه داخلی هرگونه پیشنهادی که از سوی کمیسیون مجدد به صحن داده شود، باید به صورت یکجا مطرح و رأی گیری شود.

رئیس قوه مقننه کشورمان افزود: پیشنهاد آقای خضریان در ارتباط با  4 ماده این طرح است که ابهام دارند و اگر یکی از آنها رأی نیاورد، نمی توان بقیه مواد را مطرح کرد، به همین جهت براساس ماده ۱۵۳ آیین نامه داخلی مجلس، این طرح را به کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها ارجاع می دهم تا تمام پیشنهادات در کمیسیون مجدد بررسی و قطعی شده و سپس این موارد بار دیگر به صحن برگردد.

گفتنی است در جریان بررسی طرح مذکور علی خضریان پیشنهاد اصلاح عبارتی بند (پ) ماده ۱ این طرح را که پیرامون جایگزین کردن عبارت “ارائه خدمات عمومی” به جای “کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مرکزی” را مطرح کرد و گفت: این اصلاح از به تعویق انداختن نهایی شدن موضوع شفافیت آرای نمایندگان جلوگیری و موجب رفع ابهام شورای نگهبان خواهد شد.

در ادامه علیرضا سلیمی با بیان اینکه ایراد شورای نگهبان به بخش مرتبط با مجمع تشخیص مصلحت نظام این طرح می باشد و قسمت مرتبط با شفافیت مجلس نهایی شده است، گفت: اصلاح این بند کمکی به رفع ابهام شورای نگهبان نمی کند.

البته محمدرضا میرتاج الدینی در موافقت با پیشنهاد خضریان گفت: یکی از ایرادات شورای نگهبان بحث شفافیت مسائل شخصی و فردی مردم در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی بوده است و با این اصلاح جزء، موضوعات عمومی شفاف و مسائل شخصی و خانوادگی همانند قبل باقی می مانند.

نمایندگان با اصلاحات لایحه موافقتنامه بین ایران و یونسکو درخصوص تأسیس مرکز خطرپذیری زلزله موافقت کردند

نمایندگان در جلسه علنی نوبت صبح امروز به منظور تأمین نظر شورای نگهبان با اصلاحات لایحه موافقتنامه بین جمهوری اسلامی ایران و سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد(یونسکو) در خصوص تأسیس مرکز منطقه‌ای آموزشی و پژوهشی مدیریت خطرپذیری و تاب‌آوری زلزله برای غرب و مرکز آسیا در پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله تهران، به عنوان مرکز گروه (۲) تحت حمایت یونسکو با تمرکز بر مدیریت و کاهش خطرپذیری بلایا موافقت کردند.

سازوکار مجلس برای جابجایی محل خدمت پزشکان دارای بیماری صعب العلاج

نمایندگان همچنین در ادامه نشست علنی امروز در جریان بررسی طرح اصلاح قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دورههای تحصیلات تکمیلی و تخصصی با تبصره های ۷، ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ این طرح موافقت کردند.

تعیین شروط استخدام پزشکان طرحی فعال در مناطق محروم

نمایندگان در ادامه نشست علنی امروز در جریان بررسی طرح اصلاح قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی و تخصصی با تبصره های ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵ و ۱۶ ماده ۴ این طرح موافقت کردند.

پایان جلسه علنی نوبت صبح

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی زنگ پایان نشست علنی صبح را به صدا درآورد.

آغاز نوبت عصر جلسه علنی امروز

نوبت عصر جلسه علنی امروز (یکشنبه ۱۱ دی ماه) مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف مجلس شورای اسلامی با حضور ۱۴۷ نفر از نمایندگان آغاز شد.

در نشست نوبت صبح امروز مجلس شورای اسلامی نمایندگان طرح مالیات بر عایدی سرمایه را تا ماده ۳  بررسی کردند.

تذکر کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور

سیدمحسن دهنوی عضو هیأت رئیسه مجلس، تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.

شاخص های تشخیص اشخاص و حساب‌های بانکی تجاری و غیرتجاری در قانون مالیات بر عایدی سرمایه تعیین شد

نمایندگان در ادامه نشست علنی عصر امروز مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی گزارش شور دوم کمیسیون اقتصادی در مورد طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی با مواد یک و سه این طرح موافقت کردند.

توسعه دایره مشمولان قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

 نمایندگان همچنین مجلس در جریان رسیدگی به طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی با ماده ۴ این طرح موافقت کردند.

در ماده ۴ طرح مذکور تاکید شده است در تبصره ماده ۲ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان عبارت «ارائه کالا و خدمات معاف از مالیات بر ارزش افزوده و نیز» حذف می‌شود. بنابراین تبصره ماده ۲ قانون پایانه‌ های فروشگاهی و سامانه مؤدیان با مصوبه مجلس اینگونه خواهد شد: فهرست مؤدیانی که به دلیل ماهیت کسب و کار آنها، امکان عضویت در سامانه مؤدیان و صدور صورتحساب الکترونیکی را ندارند، به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و پس از تصویب هیأت وزیران، حداکثر تا پایان دی ماه هر سال برای عملکرد سال بعد توسط سازمان، اعلام خواهد شد.

تجارت‌های خارجی ملزم به ارائه صورتحساب الکترونیکی نیستند

نمایندگان با ماده ۵ طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی نیز موافقت کردند. بر اساس این مصوبه یک تبصره به عنوان تبصره(۴) به ماده(۳) به قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان الحاق می‌شود: «تبصره ۴- اشخاص تجاری در خصوص فعالیتهای اقتصادی خود در خارج از ایران، الزامی به صدور صورتحساب الکترونیکی ندارند.»

موافقت مجلس با لایحه پروتکل اصلاحی موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری عراق به منظور اجتناب از اخذ مالیات مضاعف

نمایندگان در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه یک فوریتی پروتکل اصلاحی موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری عراق به منظور اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و تبادل اطلاعات در مورد مالیات های بر در آمد و سرمایه  با ۱۳۹ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۳ نماینده حاضر در جلسه با کلیات آن موافقت کردند.

 سرانجام زنگ پایان نشست علنی نوبت عصر امروز مجلس شورای اسلامی رأس ساعت ۱۶:۴۳ به صدا درآمد، نشست بعدی سه شنبه، ۱۳ دی ماه رأس ساعت ۷:۴۵ با ادامه بررسی دستور کار نشست علنی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما