شناسهٔ خبر: 57844568 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ویجیاتو | لینک خبر

دیوید کیج کجاست و بازی تعاملی بعدی او کی از راه می‌رسد؟

از فارنهایت تا دیترویت

صاحب‌خبر -

اگر از دنبال کنندگان سری مقالات از یاد رفتگان و به‌طور کلی مطالبی که می‌نویسم باشید، می‌دانید که داستان یک بازی ویدیویی برای من از اهمیت بالایی برخوردار است. مطمئنم شما هم در این مورد با من هم عقیده‌اید. به هرحال امروز و در جدیدترین قسمت از سری مقالات از یاد رفتگان به سراغ یکی از بهترین راویان دنیای ویدیوگیم رفته‌ایم. دیوید کیج گزینه انتخابی جدید ما در این مقاله است. در ادامه با ویجیاتو همراه باشید تا نگاهی به این شخصیت از یاد رفته داشته باشیم.

موسیقی‌دان فرانسوی که سر از بازی‌سازی در آورد

دیوید کیج

دیوید دی گروتلا که او را بیشتر با نام «دیوید کیج» می‌شناسیم، سال ۱۹۶۹ در فرانسه متولد شد. دیوید دی گروتلا در ابتدا کارش را با ساخت موسیقی آغاز کرد. او سال‌ها به عنوان یک آهنگساز آزاد کار می‌کرد و در همان زمان هم موسیقی‌هایی برای چند فیلم ساخت. او علاوه‌بر دنیا فیلم و سینما در چندین پروژه بازی ویدیویی هم به عنوان آهنگساز حضور داشت. استعداد و مهارت خارق‌العاده او در زمینه ساخت موسیقی سبب شد تا او در کارش حسابی خوش بدرخشد و کمی بعد و در سال ۱۹۹۳ شرکتی در همین زمینه با نام Totem Interactive را پایه گذاری کند. از جمله بازی‌هایی که او در آن زمان موسیقی متن آن‌ها را خلق کرده بود می‌توانیم به Super Dany در سال ۱۹۹۴، Cheese Cat-Astrophe Starring Speedy Gonzales و Timecop در سال ۱۹۹۵ و Hardline در ۱۹۹۶ اشاره داشته باشیم.

فعالیت در زمینه ساخت موسیقی برای بازی‌های ویدیویی و آشنایی کیج با فرآیند توسعه بازی‌ها سبب شد تا دیوید کیج به ساخت بازی علاقه‌مند شود و کمپانی جدیدی در این زمینه به نام کوانتیک دریم بنیان گذاری نماید. ساخت این استودیو جدید سبب شد تا نقطه عطفی در زندگی دیوید شکل بگیرد. در کوانتیک دریم او به یک سلبریتی تبدیل شد. درحقیقت به شهرت جهانی که شایستگی رسیدن به آن را داشت رسید. در استودیو یاد شده او ۵ بازی را نویسندگی و کارگردانی کرد. در ادامه به اسامی و زمان انتشار این عناوین خواهیم پرداخت. یکی از بازی‌هایی که او در این مدت ساخت، عنوانی به نام Fahrenheit بود. که البته بازی یاد شده با نام دیگری به نام Indigo Prophecy نیز در شمال آمریکا شناخته می‌شد. او درمورد این بازی گفت:

میل من به ساخت بازی به زمانی برمی‌گرده که دنیای ویدیوگیم وارد جهان سه بعدی و ریل تایم شده بود. در اون زمان احساس می‌کردم که مثل یک فیلمساز پیشتاز در شروع قرن بیستمم. باید با ابزارها و تکنولوژی‌هایی دست و پنجه نرم می‌کردم که خیلی ساده و پایه‌ای بودن. البته همیشه این مسئله رو می‌دونستم که چیزهای زیادی برای اختراع باقی موندن. بخصوص زبان جدیدی که هم می‌تواند جنبه روایی داشته و هم از نظر بصری فوق‌العاده باشد.

دیوید کیج
دیوید کیج

محور موفقیت برای دیوید کیج آنچنان خوب پیش می‌رفت که در بریتیش آکادمی گیم اواردز سه نماینده از کوانتیک دریم که شخص کیج آن‌ها را خلق کرده بود جایزه گرفتند. او درمورد بازی‌ها گفت:

بازی‌ها همیشه ماجراجویی‌هایی با یک سری هدف یکسانند. آن‌ها درمورد اینکه قدرتمند باشید و دربرابر بدی‌ها انسان خوبی باشید هستند. این ساده‌ترین کاری است که می‌توانیم بکنیم. داستان‌های زیادی برای روایت وجود دارند. همچنین احساسات زیادی برای تحریک کردن. این مدیوم جدید فوق‌العاده‌س ما می‌تونیم کارهای بسیار زیادی از آنچه که الان موجود است را انجام دهیم.

وارن اسپکتور یکی از توسعه‌دهندگان بزرگ دنیای ویدیوگیم، که در چند قسمت قبل از یاد رفتگان به او پرداخته بودیم، دیوید کیج را یکی از بهترین داستان نویسان و به عبارت بهتر راویان دنیای بازی‌های ویدیویی می‌داند. او مستقیما کیج را نابغه این کار خطاب کرد. کیج همیشه از منتقدین Game Over در بازی و داستان‌ها بوده. او این مسئله را شکست در طراحی بازی می‌داند.

دیوید کیج

کیج به دنبال موفقیت‌های متعدد و مختلفی که بدست آورد به عنوان نخستین بازی‌ساز از فرانسه نشان لژیون دونور را دریافت نمود. این نشان بالاترین نشان افتخار کشور فرانسه است که ناپلئون بناپارت آن را بنیان گذاری کرد. گاها این نشان یا بهتر بگوییم مدال، با نام شوالیه ادب و هنر نیز شناخته می‌شود.

همچنین او در سال ۲۰۱۸ جایزه Ping Honor را نیز به کارنامه کاری‌ش اضافه کرد. اما قرار نبود همیشه مسیر دیوید کیج با موفقیت و تشویق همراه باشد و پای حاشیه‌ای با سایه‌ای بسیار بزرگ به زندگی او باز شد. این حاشیه با مطرح شدن مسئله محیط کار آلوده آغاز و با اتهام جنسی علیه دیوید کیج ادامه پیدا کرد. این حواشی توسط روزنامه‌های فرانسوی Le Monde و Mediapart شکل گرفته و پوشش داده شدند و اساس ادعای آن‌ها هم تصویری بود که یکی از کارمندان آن را با فتوشاپ ساخته بود. مسلم است که روزهای سختی برای دیوید و کوانتیک دریم شکل گرفتند. بسیاری محیط کوانتیک دریم را فاسد و آلوده می‌دانستند و با گذشت زمان همه چیز بدتر می‌شد و بیشتر شدت می‌گرفت. معمولا در چنین شرایطی افرادی هستند که براین شایعات برپایه تیترهای زرد بیشتر دامن می‌زنند و این مسئله‌ای ترسناک بود. اعتمادها هر روز کمتر و کمتر می‌شد تا اینکه درنهایت دادگاهی رسمی و علنی در این مورد با حضور دو روزنامه Le Monde و Mediapart برگزار شد.

با برگزاری دادگاه‌های مختلف درنهایت کوانتیک دریم و به عبارت بهتر دیوید کیج در ماه آوریل سال ۲۰۲۱ موفق شد تا تقریبا بعد از سه سال، حکم بی‌گناهی خودش را بگیرد. تمامی این اتفاقات از سوی یکی از کارمندان کوانتیک دریم که با دیوید کیج دچار مشکل شده بود آغاز شد. بعدتر مشخص شد کیج شخصیت‌های زن موجود در بازی او را هجو خوانده و به او بابت توسعه بازی گفته، کوانتیک دریم به دنبال ساخت چیزهای هجو نیست. کیج گفتن این جملات را رد کرد. اما به هرترتیب بحث بین دیوید و کارمندش سبب بروز چنین مسئله‌ای شد که اساس انتشار حواشی آن هم تصویری بود که همان کارمند با استفاده از فتوشاپ ساخت.

پس از به پایان رسیدن این حواشی دیوید کیج گفت، من کاملا درک می‌کنم که قرار گرفتن چنین کلماتی در کنار نام من و کوانتیک دریم چقدر نگرانی و سردرگمی ایجاد کرده. و البته می‌دانم که این مسئله برای خانم‌ها چقدر مسئله و گمراهی سنگین‌تری بوده. بابت همه این حواشی، سردرگمی و ناراحتی‌ها متاسفم. نقل چنین جملاتی به هیچ وجه درست نیست و هیچگاه دیدگاه من و این استودیو هم چنین نبوده و نیست. همچنین کارمندان کوانتیک دریم هم درمورد شرایط کاری و محیط سالمی که در همکاری با دیوید کیج دارند از او دفاع کردند. درنهایت این حاشیه ختم شد و این آخرین ایستگاه بزرگ رسمی بود که به دیوید کیج مربوط می‌شد.

«داستان، حرف اول و آخر من است»

دیوید کیج

دیوید کیج سبک خاص خودش را در ساخت بازی دارد. سبکی که بسیار به دنیا فیلم و سینما نزدیک است. همواره داستان نقشی بسیار پررنگ در آثار کیج دارد. البته داستان تنها تمرکز نیست. او همیشه در بازی‌هایش این سوال را مطرح می‌کند، «اگر چنین نمی‌کردم چه می‌شد؟» درحقیقت هر انتخاب شما موجب می‌شود تا مسیری متفاوت طی شود. مسیری که شاید گاها با یک کانال بزرگ مشترک شوند اما به هرحال مسیری با روایتی متفاوت را به ما نشان می‌دهند. سیستم کنترل گیم‌پلی بازی نیز خیلی شلوغ و مانند دیگر بازی‌ها نیست. درحقیقت شما مسئول کنترل تعداد بسیار زیادی انیمیشن هستید.

با اینکه هسته خام این مسئله کسالت آور و خسته کننده به‌نظر می‌رسد اما دیوید کیج آنچنان هنرمندانه استفاده از این انیمیشن‌ها را در هم می‌پیچد که شما تجربه‌ای بسیار دلنشین و لذت بخش از آن خواهید داشت. یکی دیگر از المان‌هایی که همواره در آثار دیوید کیج دیده می‌شوند، مفهوم زمان است. مفهوم زمان، در حقیقت زمانی که بازی در آن روایت می‌شود، همیشه به نحوی تعریف می‌شود که به ابزاری ایده‌آل برای ساخت اتمسفر مبدل شود. با اینکه می‌توان نکات بیشتری را هم از استایل بازی‌سازی دیوید کیج مورد بررسی قرار داد اما موارد یاد شده را می‌توانیم اصلی‌ترین و البته کلی‌ترین المان‌های این کارگردان فرانسوی در ساخت بازی بدانیم.

بازی‌های پنجگانه، موسیقی پنجگانه

دیوید کیج

دیوید کیج آثار درخشان زیادی دارد و همین آثار هم بودند که او را به اوج شهرت و محبوبیت رساندند. عناوینی که هنر کیج را به نمایش گذاشتند و از قضا شباهات زیادی با دنیای سینما داشتند. اما با این اوصاف او تنها خالق این چند اثر معروف نبوده. وی در مجموع نویسندگی و کارگردانی ۵ بازی ویدیویی، ۴ بسته الحاقی و دمو و آهنگساز ۵ عنوان بوده است. این میزان شاید در قیاس با دیگر کارگردانان هم دوره و هم سطح او کم به‌نظر برسد. اما آنچه که مسلم است کیج توانسته با همین تعداد به نسبت کم، صدا و داستان‌هایش را به گوش همگان برساند. در زیر می‌توانید لیست آثار کامل دیوید کیج را مطالعه کنید.

بازی ویدیویی

Omikron: The Nomad Soul – ۱۹۹۹
Fahrenheit – ۲۰۰۵
Heavy Rain – ۲۰۱۰
Beyond: Two Souls – ۲۰۱۳
Detroit: Become Human – ۲۰۱۸

بسته الحاقی و دمو

Heavy Rain: The Casting – ۲۰۰۶
Heavy Rain: Chronicle One – The Taxidermist – ۲۰۱۰
Kara – ۲۰۱۲
The Dark Sorcerer – ۲۰۱۳

آهنگساز

Super Dany – ۱۹۹۴
Cheese Cat-Astrophe Starring Speedy Gonzales – ۱۹۹۵
Timecop – ۱۹۹۵
Hardline – ۱۹۹۶
Detroit: Become Human (opening sequence) – ۲۰۱۸

فراخوانی برای انسانیت

دیوید کیج

آخرین اثر دیوید کیج به سال ۲۰۱۸ و بازی Detroit: Become Human باز می‌گردد. تقریبا ۴ سال از زمان انتشار آن می‌گذرد. با اینکه منتقدین خیلی امتیاز قابل توجهی به آن ندادند اما این بازی موفق شد تا جوایز متعدد و بسیار مهمی را کسب کند. به عنوان مثال می‌توانیم به بهترین بازی کنسولی به انتخاب Ping Awards و یا نامزدی بهترین روایت، بهترین کارگردانی و بهترین عملکرد در رویداد گیم‌ اواردز اشاره داشته باشیم. موفقیت‌های Detroit: Become Human صرفا در زمینه کسب جوایز نبود و از نظر آمار فروش هم توانست تا ماه دسامبر سال ۲۰۱۸ بیشتر از ۲ میلیون نسخه فروش داشته باشد. نگاه خلاقانه و متفاوتی که در بازی به چشم می‌خورد را می‌توان از دلایل درخشش این بازی دانست. Detroit: Become Human توانست تا رکورد فروش دیگر بازی دیوید کیج، یعنی Heavy Rain را بشکند.

جنگ ستارگان برای تولد ستاره‌ای دیگر

دیوید کیج

بعد از پشت سر گذاشتن یک حاشیه بزرگ توسط دیوید کیج و همچنین استودیوی کوانتیک دریم، به نظر می‌رسد تمرکز او و تیم‌ش دوباره بازگشته تا عنوان، یا دقیق‌تر بگوییم، عناوین دیگری را منتشر نمایند. کوانتیک دریم مشغول توسعه دو عنوان مختلف است. یکی از آن‌ها Under The Waves و دیگری Star Wars Eclipse است. همه چیز نوید آن را می‌دهد که به زودی در سال‌های ۲۰۲۳ یا ۲۰۲۴ دوباره اثری جدید از دیوید کیج خواهیم دید. اما شاید در این دیدار تاخیری باشد. دیوید خسته از حواشی پیش آمده است و دور از انتظار نیست که کمی به استراحت نیاز داشته باشد. اما قطعا پس از این استراحت او آن‌گونه درخشان که انتظارش را داریم باز خواهد گشت. امیدواریم بهترین‌ها برای او و تیم توسعه‌ش رخ دهد تا درنهایت با آرامش و تمرکز خاطره‌ساز ما باشند.

نظر شما