شناسهٔ خبر: 57731605 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بورس پرس | لینک خبر

انتقاد روزنامه اصولگرا از سیاست ارزی دولت و گرانی ۵۰ درصدی دلار در ۹ ماه

روزنامه اصولگرا با انتقاد از سیاست ارزی دولت و گرانی ۵۰ درصدی دلار در ۹ ماه ، اعلام کرد: نمی توان با گفتن کلماتی مثل حباب و هیجان، دلالی را نادیده گرفت!

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، روزنامه خراسان با انتقاد از سیاست ارزی دولت و اشاره به جهش ۲۵ درصدی دلار طی سه ماهه اخیر اعلام کرد: می‌توان بازار ارز را خروجی سردرگمی دولت در حوزه اقتصاد دانست و مسئله اساسی این است که گفتمان حاکم بر گروه اقتصادی دولت و ادبیات اقتصادی دولتمردان چیست؟

بازار ارز در روزهای اخیر با روند صعودی شتابانی مواجه شد. روندی که به وضوح امیدها برای مهار تورم بالای ۴۰ درصدی را پس از چند سال متوالی کم رنگ کرده و در چنین شرایطی، جهش دلار از حدود ۳۰ به ۳۹ هزار تومان آن در ۳ ماه ، اثر مستقیم ۲۵ درصدی بر تورم دارد و با افزایش هزینه های تولید و تقاضای نقدینگی بیشتر و رشد نقدینگی می تواند آثار تورمی مستقیم و غیرمستقیمی داشته باشد.

در چنین شرایطی متولی مدیریت این بازار پس از چندین روز سکوت و حتی موضع گیری خنثی درباره تحولات بازار و تکرار حرف هایی از قبیل افزایش عرضه ارز در سامانه نیما، دلایلی را برای افزایش نرخ ارز مطرح کرد و برای افت نرخ ارز در ماه های پیش رو وعده داد.

دلایل اعلام شده از جمله تقویت شاخص دلار در بازارهای جهانی، نوسانات فصلی مرتبط با پایان سال میلادی و آثار ناآرامی های اخیر بر اقتصاد ایران را در رشد نرخ ارز باید در نظر گرفت اما واضح است که جهش ۲۵ درصدی طی ۳ ماه و جهش ۵۰ درصدی طی ۹ ماه از ابتدای سال تاکنون به طور حتم آثار تورمی را بر اقتصاد ایران خواهد گذاشت. آن هم در شرایطی که اقتصاد ایران از سال ۹۷ وارد دوره تورمی حادی شده که به دلیل طولانی مدت بودن آن در چند دهه اخیر بی سابقه است.

نمی‌توان با گفتن کلماتی مثل حباب و هیجان نرخ‌ها، دلالی را نادیده گرفت و تجربه نشان داده جهش‌های ارزی و نرخ‌های بازار دلالی سایر نرخ‌ها را نیز جذب کرد. بلکه باید بازار ارز را شناخت متغیرهای اثرگذار بر آن را رصد کرد و برای حل معضل در این بازار برنامه جدی و کارشناسی داشت.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 

نظر شما