به گزارش انتخاب، در بیانیه ستاد بازی و سرگرمی حوزه علمیه قم اعلام شد که افراد از اتهام زنی خارج از اندازه و انداختن تمام گناه حوادث اخیر به گردن بازیهای کامپیوتری باید پرهیز کنند و تا زمان بررسی دقیق ابعاد تاثیرات هر یک از عوامل، از چنین اتهاماتی پرهیز شود.
وضعیت آشفته این روزها برکسی پوشیده نیست و در این بین، چند فرمانده ارشد نظامی و برخی از روحانیون کشور، از نقش و تاثیر بازیهای ویدیویی در خشونت نوجوانان صحبت کردند و ادعا میکنند که خیل عظیمی از بازداشت شدگان، حدود ۱۵ سال سن دارند.
این ادعا را حجه الاسلام احمدی، دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر مدعی شد که دشمنان روی متولدین دهههای هشتاد و نود سرمایهگذاری کرده و قصد دارند این قشر را در مقابل اسلام و دین قرار دهند و در این راستا اذعان داشت: «برخی بازیهای هیجانی رایانهای برای به میدان آوردن نوجوانان در چنین روزی برنامهریزی شده بودند».
به دنبال وقوع حوادث اخیر در کشور، بازیهایی مثل پابجی، کال آف دیوتی و کلش آف کلنز هم فیلتر شدند، عناوینی که در سال ۱۳۹۸ هم به طور موقت فیلتر شده بودند. این اتفاق بخشی از راههای درآمدزایی جوانان و نوجوانان را ازبین برده است.
در عین حال، بسیاری از منتقدان فضای مجازی آزاد معتقد هستند که آثاری همچون عناوین یاد شده، روی کودک و نوجوان اثر منفی میگذارند و نتیجه آنها، خشونتهایی که امروزه در جامعه مشاهده میکنیم هست.
در ادامه میتوانید متن کامل بیانیه ستاد بازی و سرگرمی حوزه علمیه قم را مطالعه کنید:
ظرفیت بازیها مانند ابزاری است که سازندگان آن متناسب با اهداف خود میتوانند از آن بهره برداری کنند؛ بنابراین بازیها میتوانند تاثیرات مثبت و منفی قابل توجهی داشته باشند و اینکه تولیدکنندگان این ابزار چه کسانی هستند، نقش تعیین کننده در نوع آثار این رسانه دارد؛ بنابراین غفلت از تولید بازیهای سالم و مفید، میتواند آثار منفی جبران ناپذیری داشته باشد.
با توجه به اینکه اغتشاشات یک پدیده اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است و معلول عوامل متفاوتی از جمله تحریکات بیگانه، شبکههای تلوزیونی ضد ایرانی، شبکههای اجتماعی، طلاق، اعتیاد، تک فرزندی، شکاف نسلی و عدم برنامه ریزی تربیتی مناسب از طرف مسئولین است، گره زدن اغتشاشات به بازی بدون لحاظ میزان تاثیر آن، امری غیر علمی است؛ بنابراین انجام کارهای تخصصی و اندیشه ورزی آگاهانه نسبت به میزان تاثیر بازی در کنار عوامل دیگر ضروری میباشد و تصمیمات و رویکردهای صحیح را به دنبال خواهد داشت.
با توجه به اینکه بازی یکی از نیازهای مشخص و غیر قابل اجتناب امروز کودکان، نوجوانان و جوانان جامعه ایران است، توجه ویژه مسئولین برای فعالیت ایجابی و راهکارهای عملیاتی مناسب آن و بسنده نکردن به اقدامات سلبی در مورد بازیها امری اجتناب ناپذیر مینماید.
درنهایت متوجه آن هستیم که ادعاهای گوناگونی در زمینههای مختلف مطرح میشود و برخی از آنها نیز به راحتی فراموش میشوند، اما مورد واضح، این است که بازیهای ویدیویی ربطی به شرایط فعلی ایران ندارند.
بهترین فیلم های زامبی که مو به تنتان سیخ میکند
∎
نظر شما