شناسهٔ خبر: 56308575 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

پوتین: روسیه در معرض تهدید سلاح‌های اتمی ناتو و غرب است

روزنامه جوان

رئیس‌جمهور روسیه دیروز در سخنانی شدیداللحن علاوه بر اینکه نیرو‌های ذخیره را به خدمت فراخواند و از همه‌پرسی دونتسک و دونباس هم حمایت کرد، هدف اصلی غرب را در حمایت همه‌جانبه از اوکراین از جمله آموزش ارتش این کشور نابودی روسیه دانست. پوتین ضمن اشاره به گرایش اوکراین به سمت تسلیحات هسته‌ای گفت که چنانچه یکپارچگی روسیه تهدید شود، مسکو احتمال استفاده از سلاح هسته‌ای را منتفی نمی‌داند.

صاحب‌خبر -

رئیس‌جمهور روسیه دیروز در سخنانی شدیداللحن علاوه بر اینکه نیرو‌های ذخیره را به خدمت فراخواند و از همه‌پرسی دونتسک و دونباس هم حمایت کرد، هدف اصلی غرب را در حمایت همه‌جانبه از اوکراین از جمله آموزش ارتش این کشور نابودی روسیه دانست. پوتین ضمن اشاره به گرایش اوکراین به سمت تسلیحات هسته‌ای گفت که چنانچه یکپارچگی روسیه تهدید شود، مسکو احتمال استفاده از سلاح هسته‌ای را منتفی نمی‌داند.

ولادیمیر پوتین روز چهار شنبه طی سخنانی، علاوه بر اینکه به الحاق اراضی اوکراین به خاک کشورش اشاره کرد، از بسیج نسبی نیرو‌ها در روسیه خبر داد. رئیس‌جمهور روسیه پا را فراتر گذاشت و همراه با روس‌ها، مردمان دونتسک و لوهانسک، ساکنان خرسون و مناطق زاپرویژیا و دیگر مناطق آزاد شده را هم خطاب قرار داد و گفت: «هدف غرب، نابودی روسیه است. آن‌ها علناً می‌گویند که فروپاشی شوروی را مدیریت کردند و اکنون وقت روسیه رسیده است. کی‌یف آشکارا طرح‌های حل مناقشه در دونباس را کنار گذاشت و ادعای دستیابی به سلاح هسته‌ای را اعلام کرد و گفت حمله به کریمه ممکن است رخ دهد.»‌رئیس‌جمهور روسیه همچنین ادامه داد: «ارتش ما به عنوان خط مقدم نظامی بیش از هزار کیلومتر در مقابل کل عملیات نظامی غرب عمل می‌کند. ما برای دفاع از سرزمین خود از بسیج نسبی حمایت می‌کنیم. تأکیدم بر بسیج نسبی است، چون فقط برای کسانی است که نیروی ذخیره هستند و به خدمت فراخوانده می‌شوند. این حکم امضا شده است.» پوتین تصریح کرد: «سیاست ارعاب و وحشت رژیم کی‌یف هر روز وحشیانه‌تر می‌شود. روسیه برای تضمین امنیت در جریان همه‌پرسی در دونباس و سایر مناطق، هر کاری انجام خواهد داد.»‌وی عملیات نظامی «پیشگیرانه» را تنها گزینه ممکن دانست، چرا که غرب از راه‌حل مسالمت‌آمیز برای مشکل دونباس و ادعای حق استفاده از سلاح‌های هسته‌ای خودداری کرد.
پوتین: بلوف نمی‌زنم
ولادیمیر پوتین در بخش دیگری از سخنانش گفت که ارتش اوکراین را ناتو آموزش داده است و در واقع فرماندهان خارجی آن را هدایت می‌کنند. سیاست‌های ترور و ارعاب علیه روسیه تشدید شده است. رئیس‌جمهور روسیه تأکید کرد: «از تمامی ابزار در دسترس استفاده می‌کنیم و آن‌هایی که تلاش می‌کنند از تهدید اتمی علیه روسیه استفاده کنند، خواهند دید که ورق برمی‌گردد. من بلوف نمی‌زنم.»‌پوتین ادامه داد: «تهدید اتمی مورد استفاده قرار گرفته است. ما نه تنها در مورد گلوله‌باران نیروگاه اتمی زاپروژیا آن هم با تشویق‌های غرب صحبت می‌کنیم که تهدید به فاجعه هسته‌ای است، بلکه در مورد اظهارات نمایندگان ارشد کشور‌های ناتو در مورد امکان و مجاز بودن استفاده از تسلیحات کشتار جمعی علیه روسیه حرف می‌زنیم که همان تسلیحات اتمی است.»‌او افزود: «باید یادآور شوم آن‌هایی که چنین اظهاراتی را درباره روسیه مطرح می‌کنند باید بدانند که کشور ما هم ابزار مختلفی برای نابودی دارد و در برخی موارد، این ابزار از داشته‌های کشور‌های ناتو هم پیشرفته‌تر هستند. وقتی یکپارچگی قلمرو کشور ما تهدید شود، ما از تمامی این ابزار‌ها برای حفاظت از مردم و کشور روسیه استفاده می‌کنیم.»
باید سخنان پوتین را جدی بگیریم
در شرایطی که تنش‌های مسکو و غرب بر سر اوکراین ادامه دارد، وانگ ون‌بین، سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری دیروز در پکن، از «همه طرف‌ها» خواست با گفتگو و مشورت، راهی برای رسیدگی به نگرانی‌های امنیتی همه طرف‌ها پیدا کنند. گیلین کیگان، معاون وزیر امور خارجه انگلیس روز چهار شنبه در مصاحبه با شبکه «اسکای نیوز» با ابراز نگرانی از سخنان پوتین گفت: «این سخنان، به‌ویژه جمله‌های پایانی آن تشدید نگران‌کننده تنش‌ها است. جنگی که شاهد هستیم حمله غیرقانونی روسیه به اوکراین است و ما به همراه متحدان ناتو خود در کنار این کشور خواهیم ماند.» او با اشاره به سخنان پوتین در این زمینه که روسیه درباره توان اتمی خود بلوف نمی‌زند، گفت: «به وضوح باید این سخنان را بسیار جدی بگیریم، زیرا اوضاع در حال متشنج شدن و خارج شدن از کنترل است. سخت است متوجه شویم در روسیه چه می‌گذرد.» این دیپلمات ارشد انگلیسی با اشاره به اینکه کشورش تاکنون ۳/۲ میلیارد پوند کمک نظامی به اوکراین رسانده، گفت که این کمک‌ها سال آینده میلادی نیز ادامه خواهد داشت.
مخالفت شدید غرب با همه‌پرسی
لئونید پاسکنیک، رهبر جمهوری لوهانسک چندی پیش قانونی را امضا کرد و مقرر شد برای پیوستن این منطقه به روسیه همه‌پرسی برگزار شود. بعد از او دنیس پوشیلین، رهبر دونتسک هم اعلام کرد که همه‌پرسی مشابهی در این منطقه برگزار خواهد شد. جمهوری‌های لوهانسک و دونتسک قرار است ۲۳ تا ۲۷ سپتامبر (اول تا پنجم مهر) برای پیوستن به روسیه رفراندوم برگزار کنند. دو منطقه دیگر یعنی زاپروژیا و خرسون نیز روز جمعه رفراندوم برگزار خواهند کرد. این موضوعی است که غرب به شدت به آن واکنش نشان داده است. ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در توئیتی با بیان اینکه این اقدامات به جنگ پوتین در اوکراین بیشتر دامن می‌زند، نوشت: «رفراندوم‌های شرم‌آور هیچ مشروعیتی ندارند و تغییری در ماهیت جنگ روسیه در اوکراین ایجاد نمی‌کنند. جامعه بین‌الملل باید این نقض آشکار قانون بین‌الملل را محکوم و حمایت‌ها از اوکراین را بیشتر کند.» جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی امریکا نیز با تأکید بر گفته‌های استولتنبرگ این رفراندوم‌ها را توهین به اصول حق حاکمیت و یکپارچگی قلمرو دانست و افزود: «ما این قلمرو را جزئی از اوکراین می‌دانیم.»‌آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا در توئیتی نوشت: «اگر روسیه این رفراندوم‌های شرم‌آور را برگزار کند، امریکا و جامعه بین‌الملل هرگز ادعا‌های روسیه را درباره بخش‌های الحاق شده اوکراین به رسمیت نمی‌شناسند. ما به موضع کنونی خود در قبال مردم اوکراین ادامه می‌دهیم.»‌ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در سخنرانی ویدئویی روز چهار شنبه خود گفت که موضع اوکراین با این سر و صدا‌هایی که روسیه درباره برگزاری رفراندوم ایجاد می‌کند، تغییر نکرده است. دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین نیز گفت که روس‌ها می‌توانند هر کاری دل‌شان بخواهد، انجام دهند. این چیزی را تغییر نمی‌دهد. اوکراین حق دارد قلمرو‌های خود را آزاد کند و آن‌ها را از دست روس‌ها آزاد نگه دارد. جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نتیجه همه‌پرسی برنامه‌ریزی شده روسیه در اوکراین توسط اتحادیه اروپا و کشور‌های عضو را به رسمیت نخواهد شناخت. وی در ادامه سخنانش گفت: «کسانی که در این همه‌پرسی دخیل بوده مورد بازخواست قرار خواهند گرفت و اقدامات محدود‌کننده بیشتری علیه روسیه در نظر گرفته خواهد شد.»‌امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نیز به خبرنگاران گفت: «اگر برنامه رفراندوم تراژیک نباشد، حتماً خنده‌دار است.» اولاف شولتس، صدراعظم آلمان نیز گفته که پوتین تنها در صورتی که نتواند در جنگ پیروز شود، جاه‌طلبی‌های امپریالیستی خود را که خطر نابودی روسیه و اوکراین را در پی دارد، کنار می‌گذارد.

نظر شما