شناسهٔ خبر: 56240634 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

«با کاروان شعر و ادب » ویژه برنامه پاسداشت استاد شهریار و روز ملی شعر و ادب فارسی در مراغه برگزار شد

صاحب‌خبر -
به گزارش روابط عمومی ادارﮤ فرهنگ و ارشاد اسلامی مراغه، در آستانۀ اربعین حسینی  و روز بزرگ‌داشت استاد شهریار ، مراسم بزرگ‌داشت روز شعر و ادب فارسی با حضور اساتید، شُعرا، نویسندگان و علاقه‌مندان شهرهای جنوب استان در محلّ مجتمع فرهنگی و هنری مراغه برگزار گردید.


023

 

احمد فیّاضی، رئیس ادارﮤ فرهنگ و ارشاد اسلامی، در ابتدای این نشست، ضمن گرامی‌داشت این ایّام گفت: اهمّیّت پاسداشت زبان فارسی به عنوان هویت ملّی، در راستای وحدت ملّی، در این برهۀ تاریخی، بیش از هر زمان دیگر مشهود است.

022

وی ادامه داد: ترویج یاد و نام مفاخر و مشاهیر حوزﮤ شعر و ادب در روزگار حاضر از اولویتهای بسیار مهم دستگاههای متولی امر است تا با پاسداشت یاد و نام این عزیزان ، دِین خود را به فرهنگ و تمدن ایران عزیز ادا نمایند. 

زرین سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملکان نیز در این مراسم ضمن اشاره به اهمیت ترویج زبان و ادب فارسی گفت : اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی احیاء فعالیت انجمن های ادبی را بعنوان یکی از مهمترین ارکان انسجام فعالیتهای فرهنگی و ادبی  در دستور کار خود قرار داده است .

025

ودود دوستی، رئیس انجمن ادبی اوحدی مراغه‌ای نیز ضمن برشمردن عنوان «شاعر شاهکارها» برای استاد شهریار به تشریح سبک شعری شهریار پرداخت و تحلیلی بر جایگاه شعر و ادب فارسی در فرهنگ ایران‌زمین ارائه داد.

معرّفی تازه‌های نشر کتاب و معرّفی جامع کتاب «المثنی» اثر مجید محبوبی نویسنده آثار متعدد ادبیات دینی از دیگر بخشهای این برنامه بود . 

محبوبی در خصوص معرفی کتاب المثنی گفت : پسر ارشد امام حسن مجتبی در سن جوانی که مصمم به ازدواج است، عمویش امام حسین(ع) در جنگ با یزیدبن‌معاویه مجبور به خروج از مدینه می‌شود. حسن نیز به حمایت از امام او را همراهی می‌کند و در شهر مکه مورد لطف امام قرار می‌گیرد و با دختر امام ازدواج می‌کند. حسن در حادثۀ عاشورا پا به پای دیگر مردان کربلا می‌جنگد و تا مرز شهادت پیش می‌رود؛ اما در بحبوحۀ جنگ توسط یکی از اقوام مادری‌اش به نام اسما‌بن‌خارجه نجات می‌یابد و بعد از درمان به مدینه باز گردانده می‌شود.

024

در ادامه برنامه شاعران مدعو از شهرهای مختلف از جمله تبریز ، مراغه ، ملکان ، عجبشیر ، میاندوآب و شهرستان مراغه با قرائت اشعار خود، روز شعر و ادب فارسی را گرامی داشتند.

لازم به ذکر است که نشست ادبی «با کاروان شعر و ادب» به همّت مؤسّسۀ فرهنگی بوستان فرزانگان و ادارﮤ فرهنگ و ارشاد اسلامی مراغه، با همکاری انجمن‌های ادبی برگزار گردید.

نظر شما