شناسهٔ خبر: 67575141 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

بزرگداشت داوود رشیدی برگزار شد/ رشیدی با انرژی بود

آروین موذن زاده

مراسم بزرگداشت داوود رشیدی با حضور چهره‌های هنری و با برپایی نمایشگاه پوستر فیلم، تئاتر و عکس‌های شخصی این هنرمند فقید، در پردیس تئاتر و موسیقی باغ کتاب برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، نخستین جشنواره «فیلم و عکس با انرژی» با دبیری حمید خانی، مراسم بزرگداشت داوود رشیدی را عصر ۱۷ تیر با برپایی نمایشگاهی شامل ۳۰ پوستر فیلم، تئاتر و عکس‌های شخصی این هنرمند فقید ایران، در پردیس تئاتر و موسیقی باغ کتاب برگزار کرد.

در ابتدای این مراسم بزرگداشت و افتتاح نمایشگاه، کلیپی از نخستین جشنواره «فیلم و عکس با انرژی» و سپس فایل صوتی شعری که محمد صالح‌علا برای داوود رشیدی سروده و قرائت کرده بود، پخش شد.

در ادامه حمید خانی دبیر جشنواره گفت: داوود رشیدی هیچ‌گاه خود را درگیر بازی‌های سیاسی نکرد و ترجیح داد تا مردم، همواره او را با لفظ هنرمند به یاد بیاورند و درست به همین دلیل است که امروز، هر تصویری از او را که مرور می‌کنیم، جز هنر و مردمی که همواره برای آن‌ها کار کرد، چیزی نمی‌بینیم.

وی یادآور شد: داوود رشیدی نیاز به بزرگداشت ندارد، بزرگ بود، هست و خواهد ماند. ما در جشنواره «فیلم و عکس با انرژی» امروز یاد این هنرمند فقید را گرامی می‌داریم و امیدواریم هنرمندان جوان منش و روش داوود رشیدی را الگوی فعالیت‌های هنری خود قرار دهند.

خانی با بیان اینکه نمایشگاه پوستر آثار و عکس‌های شخصی داوود رشیدی بخش مهمی از تاریخ سینمای ایران است، تاکید کرد: استاد داوود رشیدی آمد، دید و رفت و اکنون ما ماندیم و خاطرات زلالی از او که از ذهن‌مان نمی‌رود..

در بخش بعدی مراسم احترام برومند هنرمند شناخته‌شده و همسر زنده‌یاد رشیدی به ایراد سخنانی پرداخت و گفت: همیشه از صحبت و جلسه برای یاد کردن از داوود رشیدی استقبال می‌کنم و خوشحال می‌شوم.

وی خطاب به ستاد برگزاری جشنواره «فیلم و عکس با انرژی»، یادآور شد: اسم جشنواره با انرژی است و اگر بخواهم یک صفت از داوود رشدی را نام ببرم این است که داوود با انرژی بود. هیچوقت ناامید نشد و در زمان حیات‌اش به همه ما امید می‌داد. خیلی گرفتاری برایش پیش آوردند ولی ناامید نمی‌شد و سربلند به کار خود ادامه می‌داد.

برومند تاکید کرد: عشق داوود رشیدی تئاتر بود ولی مشکلاتی که شکل‌ می‌گرفت نگذاشت به عشق خود بپردازد. خوشحالم آخرین کاری که مردم از داوود رشیدی دیدند یک کار تئاتر بود.

بزرگداشت داوود رشیدی برگزار شد/ رشیدی با انرژی بود

سپس بهرام شاه‌محمدلو هنرمند شناخته‌شده و از دوستان صمیمی داوود رشیدی نیز یادآور شد: درباره رشیدی یک دنیا می‌توان سخن گفت و مقاله نوشت و تاثیرگذاری وی را در لایه‌های مقاطع مختلف تارخی بررسی کرد. داوود تاثیرات کم‌نظیری در تمام عرصه‌های هنری داشت. کارهای شاخصی در سینما و تئاتر و تلویزیون انجام داد و تاثیرات فوق‌العاده‌ای در فضای هنری ایران داشت.

وی تاکید کرد: داوود رشیدی بدون خودنمایی، در فضای هنری به عنوان حامی هنر، گروه‌های هنری و شغل هنرمندان به ویژه در خانه سینما تاثیر داشت. داوود دست خیلی‌ها را گرفت، چه فرد، چه گروه و چه جریان‌های هنری. دوران حضور داوود در انجمن بازیگران خانه سینما اوج شکوفایی این انجمن بود. سینما و تئاتر خیلی به داوود مدیون است. معتقدم در یک زمان مناسب باید تحقیق و پژوهش درباره شخصیت و تاثیر او در فضای هنری، جریان‌ها و موقعیت‌های هنری انجام شود.

مسعود فروتن دیگر سخنران این مراسم بود. وی با بیان اینکه صحبت‌کردن درباره داوود رشیدی خیلی جرأت می‌خواهد، یادآور شد: داوود رشیدی از سال ۱۳۴۷ تئاتر مدرن را با نمایش «در انتظار گودو» وارد جامعه هنری ما کرد. داوود رشیدی هرگز نمی‌میرد. آنقدر صمیمانه برخورد می‌کرد که برای همه داوود بود و برای ما که سال‌ها در خدمتش بودیم آقای رشیدی.

وی ادامه داد: وقتی در تلویزیون حضور داشت و تئاترهای تلویزیونی کار می‌کرد من را دید و باعث رشدم شد. سال‌ها بعد افتخار این را داشتم که رشیدی به عنوان بازیگر در مقاابل دوربین من به عنوان کارگردان در تله تئاتر «هنر» حضور داشت.

بزرگداشت داوود رشیدی برگزار شد/ رشیدی با انرژی بود

فروتن تاکید کرد: رشیدی و برومند زوج جذاب و دوست‌داشتنی هنری بودند. احترام برومند سال‌ها بیماری داوود را پذیرفت و او را تنها نگذاشت. همه خانواده برومند تحت تاثیر حضور رشیدی بودند. افتخار می‌کنم آینه دار هنر بازیگری داودد رشیدی بودم.

ستاره اسکندری بازیگر با سابقه سینما، تئاتر و تلویزیون نیز در بخش پایانی این مراسم، گفت: نسل من از رشیدی و هم‌نسلان ایشان، سینما، تئاتر، ادب و آداب هنرمندی را آموخته است.

وی تصریح کرد: این بزرگان چه مهاجرت کردند و چه درگذشتند، بزرگی را با خود بردند. با رفتن رشیدی همه چیز کوچکتر شده است، تحمل‌ها کمتر شده است. بزرگی را از ایشان آموختم و ای کاش برگردند و تاریخ هنر ایران را بار دیگر ورق بزنند.

اسکندری در ادامه با بیان اینکه لیلی رشیدی فرزند داوود رشیدی نیز هنرمند بزرگی است، یادآور شد: ما با خانواده برومند و رشیدی خاطرات بسیار زیادی داریم.

وی اظهار کرد: امیدوارم لیلی رشیدی را سرفراز در صحنه تئاتر ببینیم. مدیران فرهنگی اجازه دهند هنر و فرهنگ نفس بکشد. همه ما از قوم و ملیت و رنگ و تفکری، متعلق به ایران هستیم.

این بازیگر با سابقه تاکید کرد: رشیدی هرگز برای ما از بین نرفته چراکه تاریخ سینما و تئاتر ایران وابسته به او است.

در پایان این مراسم هم کلیپی از داوود رشیدی، آثار وی و سخنان‌اش در مقاطع مختلفی از زندگی و همچنین تصویری از زنده‌یاد احمدرضا احمدی که شعری را برای درگذشت داوود رشیدی سروده و خوانش کرده بود، پخش شد.

نخستین دوره جشنواره «فیلم و عکس با انرژی» با هدف ترویج فرهنگ مصرف بهینه انرژی و آگاهی‌بخشی درباره اهمیت مصرف هوشمندانه برق و تأثیرات مثبت آن بر جامعه و محیط زیست، از تاریخ ۲۷ تا ۲۹ مرداد در تهران برگزار می‌شود.

این جشنواره با حمایت پویش «با انرژی» و با شعار «با تو ایران روشن است» فرصتی بی‌نظیر برای هنرمندان جوان فراهم می‌آورد تا با ارائه آثار خود در ۲ بخش عکس و فیلم کوتاه، در فرهنگ‌سازی مصرف بهینه انرژی سهیم شوند و خلاقیت‌های خود را در معرض دید عموم قرار دهند.

آثار ارسالی به این جشنواره توسط هیات داوران، متشکل از ۱۰ هنرمند مطرح در حوزه عکاسی و سینما، ارزیابی می‌شوند و به ۱۰ اثر برگزیده جوایز ارزنده‌ای اهدا می‌شود. این جشنواره تلاش دارد بستری برای رقابت سالم و کشف استعدادهای جوان در عرصه فیلم‌سازی و عکاسی فراهم کند.

مهلت ارسال آثار به جشنواره «فیلم و عکس با انرژی» از ۲۸ خرداد شروع شده و تا ۱۰ مرداد ادامه دارد.

علاقمندان می‌توانند برای ارسال اثر به سایت این جشنواره به آدرس www.baenergy-festival.ir مراجعه کنند.

نظر شما