شناسهٔ خبر: 67575216 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

از ماجرای «گور به‌گور» تا حکایت «زیگموند»

نمایش «گور به گور» به تهیه‌کنندگی، نویسندگی و کارگردانی نیما نعمتی‌زاده آغاز شد. همچنین نمایش «زیگموند» به کارگردانی مهرداد کوروش از اواخر تیرماه به صحنه می‌رود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، نمایش «گور به گور» به تهیه‌کنندگی، نویسندگی و کارگردانی نیما نعمتی‌زاده در تماشاخانه «همای سعادت» اجراهای خود را با حضور دکتر ناصر آقایی بازیگر سینما و تلویزیون، نویسنده و مترجم آغاز کرد.

آقایی در آیین گشایش این نمایش درباره پرورش نسل تازه تئاتر و ویژگی‌ آموزش و کار با تماشاگران و علاقمندان سخن گفت و اعلام کرد که «کسی برنده است که ریسک کند»،

این جملات کلید عبارتِ او پیش از ورود به سالن بود.

آقایی پس از تماشای نمایش درباره آن گفت: «از کار خیلی لذت بردم. همین شکل طنزگونه در بیان آن مسئله فلسفی که مد نظر شما قرار دارد، خیلی گویاست؛ راجع به زندگی و مرگ. مجموعه دریافت من این است که «گور به گور» یک کارِ خیلی خیلی خوب است. ضمن اینکه ریتم کار و خروجی عالی بود».

«گور به گور» حاصل کارگاه تولید نمایش از متن تا اجرا به سرپرستی نیما نعمتی‌زاده است که در فضایی میان رئال (واقع‌گرایی) و سوررئال (فراواقع‌گرایی) به همراه داستانی ملیح روی صحنه می‌رود.

قصه «گور به گور» از دو دزد می‌گوید که کیف پر از طلای دزدی را به سبب تعقیب پلیس، در یک قبر خالی جاساز می‌کنند. فردا که برمی‌گردند، قبر از مرده پر شده است! حالا آندو مانده‌اند چگونه به آن کیف دزدی برسند.

صادق هانیس، مهدی مروی، محمد رحمانی، فاطیما نعمتی زاده، هیراد شالچی‌زاده، وحید قلیچ‌خانی در نمایش بازی می‌کنند.  همچنین هیراد شالچی‌زاده به عنوان ترانه‌سرا،  خواننده نوازنده گیتار آکوستیک و وحید قلیچ خانی،  تنظیم کننده و نوازنده گیتار الکتریک فعالیت دارند. امور گریم، نور و صدا را بهار صفایی، پوستر، عکس و تیزر را نیز علی هاشمی انجام می‌دهند. 

تماشاخانه «همای سعادتـ در میدان ولیعصر، بلوار کشاورز، خیابان کبکانیان، نبش خیابان مرتضی زاده، پلاک۱۲، طبقه دوم واقع است. 

این نمایش هر شب ساعت ۲۰ در این تماشاخانه روی صحنه می‌رود. 

تماشاگران می توانند از طریق سایت تیوال، بلیت نمایش یاد شده را تهیه کنند.

از ماجرای «گور به‌گور» تا حکایت «زیگموند»

از ماجرای «گور به‌گور» تا حکایت «زیگموند»

از ماجرای «گور به‌گور» تا حکایت «زیگموند»

همچنبن فصل دوم اجراهای عمومی نمایش «زیگموند» به نویسندگی و کارگردانی مهرداد کوروش نیا پس از عبور از فصل اول اجراهای خود درسالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر، از اواخر تیرماه در تالار حافظ (از مجموعه های تحت پوشش بنیاد فرهنگی هنری رودکی) به صحنه خواهد رفت.

نمایش «زیگموند» که از جمله آثار نمایشی موفق و پرمخاطب تئاتر پایتخت در ماه‌های گذشته بوده، داستان کابوس‌های دو روز پایانی زندگی زیگموند فروید فیلسوف و پدر علم روان‌کاوی و نظریه‌پرداز تاثیرگذار قرن بیستم از نگاه مهرداد کورش‌نیا است که این بار با ارائه تغییراتی در گروه بازیگران و گروه اجرایی پیش روی مخاطبان قرار گذاشته می‌شود.

مهردادکوروش نیا از جمله نویسندگان و کارگردان فعال عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون است که طی سال‌های گذشته آثاری چون «آخرین نامه – ۱۳۹۶/ اجرا تماشاخانه های مختلف»، «یادگار-۱۴۰۲/ تالارچهارسو»، «قرار – ۱۳۹۴/ تماشاخانه ایرانشهر»، «مونس – ۱۳۹۴ / تالار حافظ»، «چهارمین شنبه – ۱۳۹۷/ تماشاخانه پالیز»، «مونس – ۱۴۰۲/ عمارت نوفل لوشاتو»، «آقا لیلا – ۱۳۹۳ / اجرا در تماشاخانه های مختلف »، «آواز ستاره ها – ۱۴۰۱/پردیس تئاتر شهرزاد»، «قرار- ۱۴۰۱/ حوزه هنری» را در مقام کارگردان به صحنه برده است.

این هنرمند علاوه بر فعالیت در حوزه تئاتر، در حوزه تدریس و تالیف کتاب‌های آموزشی نیز فعالیت‌های مستمری دارد که از آن جمله می‌توان به تالیف کتاب «نردبان شخصیت - روان شناسی شخصیت در درام» و انتشار مجموعه ویدئوهایی آموزشی در همین رابطه اشاره کرد. این در حالی است که نویسندگی و کارگردانی فیلم «بی آبان» و نگارش فیلمنامه سریال‌های « ممنوعه» به کارگردانی امیرپورکیان، «کرگدن»به کارگردانی کیارش اسدی زاده، «دیو و ماه»به کارگردانی حسین قناعت و فیلم‌های سینمایی «قصیده گاو سفید» به کارگردانی بهتاش صناعی ها و «آغوش» به کارگردانی بهروز شعیبی از جمله فعالیت‌های کوروش نیا در عرصه سینما و آثاری تصویری است.

براساس این گزارش طی روزهای آینده تاریخ دقیق اجرا و اسامی بازیگران فصل دوم اجراهای عمومی پروژه نمایشی «زیگموند» معرفی می‌شوند.

از ماجرای «گور به‌گور» تا حکایت «زیگموند»

 انتهای پیام 

نظر شما