شناسهٔ خبر: 56201900 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

کلینیک صحرایی و شناسنامه ژنتیکی برای یوزپلنگ‌ها در استان سمنان ایجاد می‌شود

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ایجاد کلینیک صحرایی و تهیه شناسنامه ژنتیکی یوزهای موجود در پارک ملی توران در دست پیگیری است.

صاحب‌خبر -

اکبری گفت:کلینیک صحرایی برای زایمان و انجام کارهای پزشکی یوزپلنگ ایران در پارک ملی توران پیگیری می‌شود و ساختمانی به این منظور در دست ساخت است.

وی افزود: تکثیر در اسارت  به حفظ ژنوم گونه کمک و حداقل جمعیت پایه ولو با تنوع ژنی کم را در اسارت ایجاد می‌کند. برنامه داریم تا تکثیر در اسارت را ادامه دهیم و طوری برنامه‌ریزی کنیم که نقایص سال گذشته را پوشش دهیم و دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش، مسئولیت پیگیری جدی این موضوع را عهده دار شده است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با وجود بحرانی بودن وضعیت یوزپلنگ، حفاظت از زیستگاه آن همچنان اولویت اصلی است و تمام تلاش مجموعه معاونت محیط زیست طبیعی برای بهبود وضعیت زیستگاه است و برنامه‌ای برای دست زدن به طبیعت توران در شهرستان شاهرود استان سمنان برای تکثیر در اسارت وجود ندارد و از ظرفیت‌های موجود استفاده می شود.

اکبری، درباره تهیه شناسنامه ژنتیکی یوزها تصریح کرد: نمونه‌های ژنتیکی که قبلا گرفته شد و در دفتر موزه سازمان حفاظت محیط‌زیست نگهداری می‌شود، قرار است بر روی این نمونه‌ها کار ژنتیکی انجام شود.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: براین اساس نسبت ژنتیکی یوزپلنگ ایران، فیروز و دیگر یوزها بررسی و در نهایت نسبت ژنتیکی یوزپلنگ‌ها شناسایی و شناسنامه دار می‌شود.

نظر شما