شناسهٔ خبر: 56198819 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران:

تجهیزات مراکز انتقال خون در کشور فرسوده است

الناز آخوندی

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، فرسودگی تجهیزات در مراکز انتقال خون کشور را از جمله مشکلات موجود دانست.

صاحب‌خبر -

مصطفی جمالی شامگاه دیروز (۲۳ شهریورماه) در حاشیه بازدید از اداره‌کل انتقال خون استان زنجان، در جمع خبرنگاران، در رابطه با وضعیت انتقال خون، اظهار کرد:  اکنون وضعیت اهدای خون بسیار مطلوب است، به طوری که در طول تاریخ انتقال خون چنین ذخایری نداشتیم.

وی با بیان اینکه اهداکنندگان خون، سرداران گمنام سلامت هستند که بسیار نقش حیاتی در نظام سلامت دارند و همه ملت مدیون آنان هستند، افزود: به طور میانگین سال گذشته در استان‌ها شاهد افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی اهدای خون بودیم.

این مسئول از فعالیت تمام‌وقت مراکز انتقال خون کشور در اربعین حسینی خبر داد و تصریح کرد: برخی تیم‌های سیار در برخی نقاط کشور مستقر شدند که امید است جواب‌گوی اهداکنندگان خون باشد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه اهداکنندگان، نذر خون را به روزهای خاص موکول نکنند و سعی کنند در روزهای دیگر نیز به مراکز انتقال خون مراجعه کنند، گفت: زنجان در بحث نذر خون پیشگام بوده و نظم برقرار شده در آن بی‌نظیر است، البته این وضعیت خوب نباید ما را مغرور کند.

جمالی با بیان اینکه اهدای خون در فصل سرما در استان‌های سردسیر، ایام ماه رمضان، عید باستانی نوروز و آلودگی هوا در شهرهای بزرگ، مراجعه به مراکز انتقال خون کشور کاهش پیدا می‌کند، اظهار کرد: با توجه به نزدیک بودن فصل سرما مشخص نیست که این وضعیت خوب ذخایر خون تداوم داشته باشد، به شرطی این وضعیت تداوم پیدا می‌کند که اهداکنندگان برای اهدای خون مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه سازمان انتقال خون سال آتی برنامه‌های خوبی را در خصوص نوبت‌دهی دارد، افزود: باید نظمی در بحث نوبت‌دهی انجام شود و اهداکنندگان خون نیز باید لطف‌شان در طول سال باشد، زیرا با توجه به محدودیت‌های موجود در روزهای خاص نمی‌توانیم جوابگو باشیم.

این مسئول در رابطه با اهدای خون بانوان، تصریح کرد: اهدای خون بانوان در ایران زیر ۵ درصد بوده، در حالی که در کشورهای توسعه یافته حدود ۵۰ درصد است. گفتنی است تحقیقاتی در این زمینه انجام شده و در حال بررسی است که شاید اگر نزدیک محل زندگی مردم اهدای خون برقرار شود، بانوان مشارکت بیشتری خواهند داشت و طبق تجربه موجود در اهدای خون محلات در تهران، اهدای خون بانوان به حدود ۲۵ درصد رسید.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران در رابطه با کیفیت خون در کشور، گفت: طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت در خصوص شاخص‌های سلامت خون در ایران؛ در حد استانداردهای اروپا و آمریکا بوده و از لحاظ کمی و کیفی بهترین وضعیت اهدای خون را در کشور داریم.

جمالی با بیان اینکه پارسال بیش از ۲ میلیون اهدای خون در کشور انجام شده است، اظهار کرد: طبق بازدیدهای دوره‌ای از مراکز انتقال خون کشور، مرکز انتقال خون استان زنجان از لحاظ کیفیت ارائه خدمات، رعایت استانداردها و زیرساخت‌های موجود بهترین مرکز کشور است.

وی، فرسودگی تجهیزات در مراکز انتقال خون کشور را از جمله مشکلات موجود دانست و افزود: تجهیزات سازمان انتقال خون از ستاد مرکزی تأمین می‌شود و مشابه یکدیگر است اما اکنون به دلیل فرسودگی تجهیزات دچار مشکل شده‌ایم و متاسفانه طی سالیان گذشته نتوانستیم تجهیزات را خریداری کنیم. البته تمایل به حمایت از تولیدات داخلی داریم اما در خصوص برخی دستگاه‌ها که دیگر در داخل تولید نمی‌شود، دچار بحران شده‌ایم و در برخی موارد ناچار به واردات خواهیم شد.

این مسئول در رابطه با کمبود نیروی انسانی و بودجه در سازمان انتقال خون، خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش تخت‌های بیمارستانی در کشور، نیاز به خون نیز افزایش پیدا کرد متاسفانه از لحاظ تعداد پرسنل و بودجه سازمان انتقال خون رشدی نداشته و در حال تلاش هستیم تا همکاران برنامه و بودجه به این سازمان نیز توجه بیشتری داشته باشند که در این زمینه گاهی موفق و گاهی ناموفق می‌شویم.

انتهای پیام

نظر شما